Traktorn i skogen

skogsvagn bakom t31

84 inlägg 38721 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280815 Jonny: Hur mätte du upp 70 bar?

Beundrar din ihärdighet att försöka få 3 ventiler att lira ihop. Jag tror nog jag kan plocka ihop en 8 sektioners ventil av grejor i vår "överblivna-prylar-låda" till ett skapligt pris. Kan vara lite större internläck än normalt men hyfsat rätt bestyckat med chockar och testkört med avseende på externa läckage. PM:a vid intresse

MVH
Morgan, K.T.S

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280828 Jag mätte upp det via att sätta en tryckmätare på snabbanslutningen.
Sedan stängde jag ventilerna till lastare och jordbrukslyft och öppnade trycket till snabbkopplingen. Man hörde att motorn fick jobba och mätaren visade 70bar.

Nu har jag serienippel påväg hem.
Ska testa å se ifall det kan lira ihop.
Annars ska jag ha ditt erbjudande i åtanke

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280894 Hej igen.

Hade tänkt ta en pump svärfar har, vilket jag skrev om tidigare.
Nu fick jag info om den:

Name of product series: ALP1-S-6, Q=4,1cm3, 5,9l/min., max. 4000 rpm, counter-clockwise

Verkar vara en långsam men stark pump?
Maxtryck 250bar flöde 5.9L/min är inte mycket att hänga i gran =/

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

totte  
#280904 Vid 1000 varv får du bara 4.1 L, 5.9 är nog räknat för drift med en 1400 varvs elmotor, för det går det åt att komma upp i den siffran. Du hinner ta en kopp kaffe medan kranen lyfter en knippe från backen.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#280910 Ungefär som nu då =P
Ska testa med vickers pumpen som ger 64L/min
På traktorn ist för orginal som sitter remdriven.
Någon som vet ifall orginalpaketet håller? Sitter väl som någon tidigare skrev en överströmningsventil som gör att spaken ska åka till neutralläge?
Men vad händer om man håller i spaken?

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#281196 Har nu hittat information om säk-ventilen på traktorn orginal.

Säkerhetsventilens öppningstryck 90kg/cm2

Så då kanske mätaren visade runt 90 men närmare 70 tyckte jag men den kan ju vara sliten(ventilen).

Då kan man skippa pumpbyte på traktorn då det inte gör någon skillnad.

Dock väldigt sugen att försöka fixa den frontmonterad.

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

axwell  
#281211
totte skrev:av totte » ons 21 maj 2014, 17:51
Vid 1000 varv får du bara 4.1 L, 5.9 är nog räknat för drift med en 1400 varvs elmotor, för det går det åt att komma upp i den siffran. Du hinner ta en kopp kaffe medan kranen lyfter en knippe från backen.


Det här är rätt dimensionerad pump, tom. i största laget för den tankvolym som BBJB visade i en skiss.
Hoppas att det är ett skrivfel, med bara 4 liter i traktorn borde det bara vara varmt oljeskum som pumpas runt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#281256 I traktorn sitter det en pump som ska ge 120bar 24L/min orginal.
Tanken i traktorn är 4.25L orginal.

Vad menar du ska vara fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

axwell  
#281263
BBJB skrev:Vad menar du ska vara fel?


För liten oljevolym för det flöde som pumpen kan ge.
Oljan hinner inte avluftas och volymen blir större, antingen får du tryck i "fria returen" eller så jäser oljan ut genom avluftningarna som du borde ha i tankens topp.

Mycket i din beskrivning tyder på att du inte har en fungerande avluftningskanal på tanken.

När du drar in en kolvstång så hamnar mer olja i tanken, den volymökningen måste kompenseras genom att tanken skickar ut lika mycket luft.

Annars går trycket i returen till någon funktion som du inte hade blockerat.

Till 24 l/min borde du ha minimum 20 l-tank, inom industrin skulle dom ha ca 100 l-tank, självklart med avluftningsfilter.

Kommer du åt att mäta ev. tryck i returledningen före tank, har du mer än några % av trycket i framledningen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).