Föryngring

Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

10 inlägg 8222 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280989 I en artikel som Niking länkade tidigare stod det att skogsägare planeratde näsan uteslutande gran.

Ni son drabbades, vad valde ni och gjorde ni något annorlunda om ni planterarde gran. Vad har hänt hitintills, och vad tror ni nu?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281045 Jag kan ju svara för egen del. Jag hade ett stormhygge på ca 0,4 ha, som hyfsades till 2010, så att det blev totalt ca 0,7 ha. Bonitet G30 enligt plan. På den delen som hade blåst ner, så hade det faktiskt kommit in en hel del gran och löv (trots avsaknad av markberedning), varför det nu kändes rimligt att komplettera med gran plug+1 medels flåhackning och borr. Förhoppningsvis blir det blandskog.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

Bengt.Svensson  
#281073 Jag planterar bara gran. När jag röjer och gallrar sparar jag en hel del löv eftersom jag inte vill lägga alla ägg i samma korg. Det funkar bra men tyvärr jag jag inte lyckats få upp ny tall i någon större omfattning.

Avatar Fallback

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

Stensebygaard  
#281108 Jag vet inte hur man gör i Sverige, men i Danmark tittar man främst på marken. Beroende på utgångsmaterialet (sand, silt, grus, lera), näring, vatten och klimat väljer vi en typ trä/skog som passar bäst till läget. Men det är inte lätt - ekonomi, biologi och övriga planer måste gå in i en större helhet.

T ex i min egen skog välte 0.5 ha Abies grandis. Jag tänker inte plantera gran - istället tänker jag Ek, Al och Thuja därför att marken är plan, våt, näringsrik lera med bra skogsklimat (skyddad). Inte långt därifrån välte lite vanlig gran. Här finns mycket stenar, grus, och brist på näringsämnen. Där är också tort, utsatt och blåsigt. Där tänker jag plantera Picea abies (gran), och Abies alba (ädelgran). Kanske lite lärkträd som "snabb-start", som kan tas ut för stängselsstolpar i första gallring. För snabba intäkter går det också at blanda in julgran (Abies nordmanniana, Abies procera, Picea abies, Picea omorika), om det är biologisk möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller löv -

Camwood  
#281111 Svaret är mycket enkelt om man ser till nutid och då är gran mest lönsamt. Både för skogsägare och sågverksindustri. MEN I FRAMTIDEN ???? vem vet ? Den som lever får se :grin:

Avatar Fallback

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

jannee  
#281113 Gudrun tog 6 ha, Per vinterliggare något ha. Planterat bara gran, lövinslag av björk som lämnas kvar efter behov, dock har planteringarna lyckats till 100% vilket gör att lövet automatiskt röjs bort allt efter hand.
Näste generation får överta mina eventuella misstag.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281122 I norra Sverige lär granen få optimala klimatförutsättningar om ca trettio år enligt
klimatförståsigpåare. så här i norr ska visst granen passa bäst.

Avatar Fallback

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

haggloader  
#281213 I en rapport nyligen visades det att det blir stora produktionsförluster med gran jämfört med tall i norra Sverige.

Avatar Fallback

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281239 Ser man till dagens massavedspriser så är det björken som ger netto i förstagallringen. Ett blandbestånd där huvuddelen av lövet gallras ut och granen lämnas till slutavverkning borde vara väl så lönsamt som en tråkig "perfekt" granåker.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller löv - vilket kommer löna sig?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281266 Södra satsar på att premiera kvistfritt björktimmer http://www.atl.nu/skog/s-dra-vill-premi ... tfri-bj-rk

Södra höjer även priset på ektimmer med 10% http://www.lantbruk.com/skog/10-procent-upp-eken
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).