Avverkning (slutavverkning)

Nackdel med förskott

17 inlägg 15396 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nackdel med förskott

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280981 Finns det någon nackdel med att ta ut förskott på en kontrakterad avverkning?

Jag kan inte hitta någon.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

alias  
#280983 Det beror väl på räntan?

Vet att Södra brukar sätta ett räntedatum på sina avverkningsrätter (har för mig att det har varit rotstående lager vid kontrakteringstillfället + 3 mån). Vill man ha ut pengar innan detta datum så får man betala ränta för det och jag vill minnas att det betalades ränta till markägaren efter detta datum (högre ränta när skogsägaren lånade av Södra än tvärt om).

Hur det funkar på Mellanskog vet jag ej (har för mig att du skrivit att du handlade med Mellanskog - kanske minns fel).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280985 Den räntan hos Södra går att förhandla bort om man vill ha förskott.

Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280986 Nej, ta ut så mycket som möjligt.

Nackdelar kan vara attu måste betala ränta, samt att du inte kan ta ut det i etapper av skatteskäl.

Användarvisningsbild

Re: Nackdel med förskott

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281005 Ja det där med ränta hade jag ju inte tänkt på :oops: Kollar med Mellanskog i morrn.

Det är ju inga jättebelopp, är ju bara en 1 Ha, men ändå, kändes gott när ca 70% ramlade in på mitt tomma (båten...) konto idag :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nackdel med förskott

Skogstomte  
#281015 En nackdel är ju att man hinner göra av med pengarna tidigare ;)

Användarvisningsbild

Re: Nackdel med förskott

Peteflamingstar  
#281018 Bara en liten fundering över förskott, det gäller ju att inspektorn skattat uttaget ganska bra för att våga betala ut upp till 70% i förskott. Mig veterligen är det väl inte alltid de tar med sig relaskopet ut och tar några ytor... Brukar det stämma med förskotten och att det blir 30% över från uppskattad totallikvid?

Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

elis  
#281031 Sålde en avverkning som skulle ge xxx.xxx, handlade lite behövligheter men höll gudskelov igen lite. Vilket var tur, slutresultatet blev mindre än hälften av det utlovade.
Hade jag handlat som avsikten var hade det varit en fördel med nackskott. 8)

Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

haggloader  
#281035 Förskott innebär att du får en skuld i balansräkningen och sämre räntefördelningsunderlag ev. nödvändigt med negativ rf.

Användarvisningsbild

Re: Nackdel med förskott

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281098 Ingen ränta! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281103
haggloader skrev:Förskott innebär att du får en skuld i balansräkningen och sämre räntefördelningsunderlag ev. nödvändigt med negativ rf.


Bara om man tar ur pengarna från företaget.

Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

haggloader  
#281216 Inkomsterna kan ju behöva beskattas efter nyåret.

Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

Nyagenerationen  
#290177 Hallå gubbar!

Jag funderar på samma sak som trådskaparen.
Jag är nybliven skogsägare (generationsskifte) med allt vad det innebär och ska avverka ca 4-5ha för att få igång en budget och förhoppningsvis betala av lite på lånet.

Har jag någon fördel av att få ut förskott?
Jag har inga direkta utgifter planerade.

Edit: rådfrågade min ekonomirådgivare och han tyckte att jag skulle ta en tredjedel i förskott av en massa anledningar. jag blev inte så mycket klokare för det så hur brukar ni göra?

Användarvisningsbild

Re: Nackdel med förskott

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290225 Nackdelen med stora förskott är väl om något händer och man inte får ut så mycket från avverkningen, så max 30 - 35 % av uppdragets förväntade resultat skulle jag ta ut om jag skulle ta ut några större summor...

Avatar Fallback

Re: Nackdel med förskott

haggloader  
#290227 Nyagen, har du övertagit fastigheten som gåva eller köp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).