Föryngring

Optimal skogsskötsel!?

7 inlägg 7559 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Optimal skogsskötsel!?

Seb macahan  
#280780 Hej på er vänner därute.
Jag inser komplexiteten i denna frågan och att idéerna är många och spretiga men det är de som är poängen. Jag tror att jag sköter min skog på optimalt sätt, men det tror inte alla. Jag tänkte starta denna tråd för o höra synpunkter och åsikter. Jag kommer att börja med att förklara en hel omloppstid (som jag vill och även gör, utföra den) sen kan vi bena ut föryngring, röjning, gallring, slutavverkning. Vi får se hur det går?
Medelbonitet 9,4 Gran/självföryngrad björk. 0,2-30Ha

Grot anpassat hygge.
1. Markberedning med harv (typ Bracke) efter hyggesvila i ca 2-3år, stödmarkberedning med typ garpgreppet i områden där harven inte kommer åt eller på små skiften.
2. Plantning samma år (gärna vår mars-maj) och direkt efter mb. Plantor 25-50cm(barrot) som är behandlade med flexcoat och forester. 2500st/Ha
3. Viltskydd till hösten med Cervacol Extra (strykning med handske)
4. 2:a & 3:e sommaren, trampa ner ormbräke och gräs runt plantor (vid behov)
5. Brunnsröjning vi 3-5års ålder (vid behov) (vintertid <+5grader för rotröta)
6. Röjning vid 7-10 års ålder 1,8-2,5m höjd, ca 2m förband. Spara löv i kantzoner, vattendrag, blötområden, hällar och gläntor. Prioritera Ek, Hassel, Bok och Tall. (vintertid <+5grader för rotröta)
Röja i knähöjd för bete på smalare stammar av löv och tall.
7. För röjning för gallring vid naturlig kvistrensning till ca 3,5-4m 23-28år. (vintertid <+5grader för rotröta)
8. Gallring manuell eller med beståndsgående 25-30år (vintertid <+5grader för rotröta eller stubbbehandla) Grundyta 18-22 (Stickväg med mellanzons gallring) Skota med beståndsgående el traktor. Spara löv i kantzoner och vid luckor (storm skydd).
9. Gallring manuell eller med beståndsgående 45-50år (vintertid <+5grader för rotröta eller stubbbehandla) ca 4m förband. Skota med beståndsgående el traktor.
10. För röjning för slutavverkning vid 75-90år (vintertid <+5grader för rotröta eller stubbbehandla). Slutavverkning med traditionell skördare vid 75-90år (vintertid <+5grader för rotröta eller stubbbehandla). Grot anpassat. Skota med traditionell skotare.

En del av er suckar nog och ska börja prata pengar hit och dit och det kan vi göra. Jag vill ha era åsikter mina missbedömningar och eran syn värt arbetet eller inte för och emot? Bra och dåligt. Det kan nog ta en stund om några av er börjar engagera er, men det kan vara ett kul experiment? Ta det som en följetång och hasta inte i väg förrän vi börjar bli klara med respektive moment.
Shoot! :wink:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel!?

Axl  
#280794 1. Skippa hyggesvilan.
2. En lite större täckrotsplanta (20-40)
3. Jag har provat trico & cervacol. Gillade trico för att det är mycket bekvämare att gå med ryggspruta.
8. 20-25 år
9. 30-35 år
10. 70 år

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel!?

Seb macahan  
#280853 Kul med svar Axl. Men motivera gärna.
Varför skippa hyggesvilan (avbarrning på ris mm)
Varför täckrot?
Trico bytet köper jag rakt av, är själv lite tveksam.
Hur högt räknar du att kvisrensningen har gått vid 20-25år?
Denna tidigare om motiverad sänker de andra två åtgärderna, håller med. Men fler åsikter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel!?

alias  
#280913 Hej!

Har själv följande funderingar utifrån de förutsättningar du presenterar ovan

1. Vill helst höglägga friska och fuktiga marker och harva torra marker. Tycker det räcker med knappt en säsong som riset får ligga på hygget och barra av, därefter risskotning på sensommar och markberedning på hösten

2. Plantering på våren, helst djupplantering i omvänd torva med stora barrotsplantor, 25-50 eller 30-60 (kemiskt snytbaggebehandlade).

3. Brukar viltbehandla två år på gran och så länge jag når på tall och lärk (Trico på lärk och HaTe2 eller Trico på gran och tall).

4. Vegetationsrensning där det behövs och så länge det behövs.

5&6. Röjning 1-3 gånger beroende på beståndskaraktär och behov. Röjer ofta lövskärmar då det är frostlänt. Talluppslag leder till tidigare och fler röjningar för att hålla lövet i schack.

7. Skall förhoppningsvis ej behövas.

8-10. Har inga större invändningar.

Ser nu att jag nog har svarat lite efter hur det egna skogsinnehavet ser ut. Har förstått att du Seb har skogen i Blekinge, varför problemet med frostrisk kanske inte är lika stort. Har jobbat en del i västra Blekinge och där verkar problemet vara marginellt jmf med mina hemtrakter, har för mig att du skrivit något tidigare som idikerat att du var hemmahörande längre österut - Karlskrona/Ronnebytrakten - vet ej om det är ett problem hos er? Lövskärmar kan ju vara lite onödigt om dränerings- eller frostproblem ej föreligger.

Ett motiv för stora täckrot kan ju vara om man vill ha kloner eller dylikt högförädlat material som växer snabbare, vilket skulle kunna sänka omloppstiden.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Optimal skogsskötsel!?

Seb macahan  
#280933 Hej.
Karlskrona är min hemort. Vi har inga direkta problem med frosten. Men jag kan nog ändå tycka/tro att det finns fördelar med lövskärmar. Jag ser nog gärna en tidig "lövskärm" från planta till första röjning och kanske dröja lite med första röjningen. Jag har inbillat mig att man "stressar" granen om den får stå helt fritt de första 10åren. De äldre sa förr att björken var granens vagga.
Ska nog tillägga att vi har bördig mark här nere, o med det som bakgrund så kan nog plantan bli lite väl pådriven i början med följdsjukdomar i tonåren.
Får plantan "trängas" lite i början så tror jag den blir mer motståndskraftig i äldre år mot snöbrott och storm. Tycker jag kan se lite de tendenserna i den skog jag har. (förmodligen inbillning för o stötta mina funderingar).
Gällande ris skotningen så uttryckte jag mig fel: vinter 2014 avverkning, risskotning vår 2015, MB och plantor Vår 2016.

   TS
Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel!?

Chainsaw Charlie  
#280944 Optimal skogsskötsel, finns det? Var och en är väl salig på sin tro precis som det ska vara. Icke desto mindre en intressant frågeställning så vi börjar väl med föryngringen.

Det optimala är att hålla hyggesvilan till ett minimum på så här bördiga marker. Så jag är mer inne på Alias linje och enligt ditt exempel blir det då: avverkning vinter 2014, grotskotning och markberedning höst 2014, plantering vår 2015. Du sparar ett år, groten hinner barra av tillräckligt över sommaren och markberedningstiltorna hinner sätta sig över vintern.

Med det sagt så är markberedning inte alltid nödvändig över huvud taget för ett optimalt skogsbruk. I östra Blekinge har grönrisplantering använts framgångsrikt de senaste 50 åren och ger fortfarande fina föryngringar med hög överlevnad. Fördelarna är att du kan plantera redan våren 2014, riset håller fukten bättre i marken och håller tillbaka övrig vegetation minst ett år och du minskar risken för körskador och eventuell markpackning. All näring återförs också till marken.
Nackdelar är det blir besvärligare och dyrare att plantera och att du missar intäkterna från groten.

Avatar Fallback

Re: Optimal skogsskötsel!?

Axl  
#280949 Jag tycker det är onödiga pengar att sätta så stora plantor. Dessutom så är min ringa erfarenhet att täckrot startar snabbare än barrot. Om man risskotar, mb och planterar direkt får man en bra etablering med lite konkurrens från övrig veg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).