Traktorn i skogen

Bygga skogskran

27 inlägg 28479 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga skogskran

Andree  
#280908 tjena jag och en kompis håller på att bygga en skogskran som ska hänga i trepunkten och för tillfället så har vi inte startat helt än förutom att vi köpt in nästan allt material och sen alla kolvar men vridningen har vi nästan gjort klart bara att vi var och köpte stålet till "stubbe" men det visade sig att den var oval så på ett ställe var den 99mm när den ska vara 100mm och sånt glapp får de inte vara! men vi ska åka och byta ut och få tag i en större bete som man får svarva lite i för att få i våra bussningar och bussningar ska sitta i traktorn och stubben i krandelen. sen till sväng så ska vi göra eget kugghjul och kuggstång som en hydraulkolv får dra i och vi håller på med cad cam ritningarna just nu och ska prova i plast först men sen undrar jag vad ni tror om detta hydraulpaketet på ebay http://www.ebay.com/itm/7-BANK-MOTOR-SP ... 1443293762
det är ju billigt och jag har kollat och om man blir lurad på ebay så ska dom betala ersättning för det. men sen till hela bygget kranen ska bli upp runt 6m lång och ska vara gjord för traktorer i bm 350 storlek sen kom gärna med frågor och tipps och om ni tror någt inte ska hålla och när jag köpt alla bitar så ska jag informera er om grovleken på allt sen ska jag försöka få upp bilder på kran bygget. :smile:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

sveakatten  
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Ferguson system  
#280917 Hei. Det høres ut som et spennende prosjekt. Ser frem imot å se bilder. Vet ikke om du har hørt om et firma i Norge som heter Økonomideler. De har det meste av traktor relaterte deler, inkludert hydraulikk. http://www.okonomi-deler.no/default.aspx
Lykke til med prosjektet.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

ulfgustav  
#280929 De enkla paket som visas på tradera och ebay tycker jag är allt för enkla för en kran.
som det ser ut så har de huvudtryckbegränsare, men det finns inga chock och återfyllnadsventiler som det åtminstone bör sitta på en del av funktionerna.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

oskar44  
#280934 satsa på något härifrån istället, som ulfgustav sa att det är lite klena.

http://www.moremaskiner.se/ventilpaket.html

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#280945 tack för alla länkar men dom hydraulpaket som ni visar är lite dyra eftersom vi inte har skaffat jobb än och sen så finns det ett kraftigare med 6 spakar som tar 80L/min men jag vet heller inte om den har några chockventiler men eftersom arbetstrycket ligger på 115 bar i boxern så borde det väl vara svårt att lyfta något så tungt så att man kan gunga lite och trycket går för högt och sen har den stora lyft kolven flödesbegränsare så om den börjar åka för fort neråt så tar det stopp och detta är ett riktigt budget projekt som ska bli så bra men ändå billigt som möjligt och det är då en liten kompromiss där emellan för det vi har nu har vi antingen fått tag i billigt eller gratis som kolvarna har vi köpt antingen på blocket loppis eller och så har vi fått en men allt som görs i cnc maskin är gratis för det kan min pappa göra inom jobbet och där på tradera fanns alla dom paketen som jag sett på ebay men det 7spakiga var mycket dyrare och jag återkommer och ska försöka få fram lite bilder för vi bygger kranen hos min kompis och där ligger grejorna men om någon har ett paket liggandes som kan säljas billigt får den gärna höra av sig och tack för tipps och svar hittills :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#280975 här är ett annat paket är det något att ha? http://www.ebay.com/itm/BUCHER-HYDRAULI ... 3a7c9afb9b

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga skogskran

anersimyra  
#280977
Andree skrev:tack för alla länkar men dom hydraulpaket som ni visar är lite dyra eftersom vi inte har skaffat jobb än och sen så finns det ett kraftigare med 6 spakar som tar 80L/min men jag vet heller inte om den har några chockventiler men eftersom arbetstrycket ligger på 115 bar i boxern så borde det väl vara svårt att lyfta något så tungt så att man kan gunga lite och trycket går för högt och sen har den stora lyft kolven flödesbegränsare så om den börjar åka för fort neråt så tar det stopp och detta är ett riktigt budget projekt som ska bli så bra men ändå billigt som möjligt och det är då en liten kompromiss där emellan för det vi har nu har vi antingen fått tag i billigt eller gratis som kolvarna har vi köpt antingen på blocket loppis eller och så har vi fått en men allt som görs i cnc maskin är gratis för det kan min pappa göra inom jobbet och där på tradera fanns alla dom paketen som jag sett på ebay men det 7spakiga var mycket dyrare och jag återkommer och ska försöka få fram lite bilder för vi bygger kranen hos min kompis och där ligger grejorna men om någon har ett paket liggandes som kan säljas billigt får den gärna höra av sig och tack för tipps och svar hittills :smile:
Andre !! du både stavar och formulerar dig väl, men jag vill, " tipsa, " om punkt och kommatecken, det blir väsentligt lättare att hänga med i vad du skriver.. :mrgreen: .. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

sveakatten  
#280978 Jag köpte från denna kille, så det vet jag fungerar.
Han brukar ha ute på E-bay också.
Han hade pay-pal om du vill också.
Har också byggt en kran till min Iller.
Riktigt kul att ni provar, får hoppas på bilder av ert bygge.

http://www.hydraulicpartsdirect.co.uk/b ... -p-79.html

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

foton  
#280988 "Andree" Det ventilpaketet du föreslog verkar ok. Det liknar ett som jag har på min Farma 6/3,8 vagn och det fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#281009 japp det blir nog att man satsar mer på det hydraulpaketet och ska försöka få med lite mer punkter och kommatecken.
Men idag har jag varit och bytt ut den gamle stubben till en grövre stubbe som ska svarvas till och sen köpte jag en ny kolv till bom som är dubbelverkande vilket gör att man kan om man vill gräva och pressa ihop rishögar mm, sen ska vi försöka fixa fram en bättre kolv till sticka och en till utskjut.
jag hadde tänkt att fixa så man kan göra om det till tvåspakigt har kollat på ett klart hydraulpaket och ska försöka kopiera det på en platta och sen fästa hydraulpaket i plattan och koppla ihop så det fungerar men det är något som isåfall får hända senare när kranen är klar :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#281229
sveakatten skrev:Jag köpte från denna kille, så det vet jag fungerar.
Han brukar ha ute på E-bay också.
Han hade pay-pal om du vill också.
Har också byggt en kran till min Iller.
Riktigt kul att ni provar, får hoppas på bilder av ert bygge.

http://www.hydraulicpartsdirect.co.uk/b ... -p-79.html



jag kollade på den hemsidan men den buggar för mig och jag kan inte se allt men hittade ett 6spakigt och det kostar lite mindre än det jag hitta på ebay, men det är antagligen frakt på det och det på ebay var fraktfritt så det blir nog det. men jag har gjort en bild i paint som jag gjort en bild på kran så som vi tänkt oss och måttsatt längder och jag vill se vad ni tycker. :smile: och tack för alla svar och att någon är intresserad :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Andree  
#281231 dom streckade linjerna är rörligheten i varje led och med demhära måtten kommer kranen bli 6.5m och det tror jag blir tillräckligt långt :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga skogskran

Jim_90  
#281302 lite inspiration kanske. http://aijaa.com/a77249

Användarvisningsbild

Re: Bygga skogskran

halvproffs  
#281303 När man ser ett sånt bygge får man ju mindervärdighetskomplex (puh vilket ord). Otroligt snyggt.

Men gripen såg väldigt smal ut, kanske fanns en anledning?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).