Skogsröjning

Tidigare oröjt - jag nybörjare

9 inlägg 7843 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tidigare oröjt - jag nybörjare

Carlfritidshuggare  
#280712 Hej

Hjälper mina föräldrar med att ta hand om ett sommartorp med lite (ca 1 ha) skog. Har många frågor som kanske hör hemma på lite olika platser på forumet men jag testar här.

Lite bakgrund: Skogen (om man nu kan kalla ägan så) är blandad och har vuxit upp på mark av gammal grusgrop eller i dess omedelbara närhet. Ägan har ganska knepiga gränser - lätt att komma in till grannens marker om man säger så. Skogen har tidigare mest bestått av tall och löv (björk och någon ek samt möjligen asp). Det var ett tag sedan jag var inne i detta och tittade men ska kika lite extra under nästa långhelg.


Jag är ovan huggare men tog i våras AB-kort för att få grunden. Har således såg och skyddsutrustning men mycket lite erfarenhet och framförallt varken råd eller vilja att införskaffa utrustning för exempelvis skotning. Har sedan tidigare även röjsåg, Båda sågarna av proffsmodell (Stihl).

Så nu hoppas jag på lite kloka råd så jag kan fundera vidare.

1. Önskar helst behålla löv och lite tall för naturvärdet. Någon enstaka ek som jag tänkt hugga fram (om gränserna stämmer - att kolla upp dem är ett projekt för sommaren och eken ännu lever). Vill helst ta bort gran i den mån det finns (har några fina på tomten som jag tänkt behålla).

Nu är det ganska tätt - har ni något bra tips för vad jag ska spara. Har förstått av forumet att det är lätt att träden knäcks av snö om de stått tätt och man röjer. Ska man ta så mycket som två meter mellan på en gång och se vad som överlever?

Har ni någon tanke? Detta är i Västergötland - kan bli en del snö men inte så mycket som längre upp i landet.

2. Skotning - om jag fäller, finns det någon chans att man i alla fall kan sälja timmer nog att täcka kostnaden för hjälp med detta? Hur mycket behövs för att täcka kostnaden? Är det bättre att hyra en fyrhjuling med vagn och fixa själv. Risken är ju att jag inte hinner med så mycket som det är tänkt eftersom jag är ovan. Hur lite kan man ha för att det ska vara värt att ta hjälp. Marken är för liten (tror jag) för att kravet ska gälla på att få ut veden men det känns ju inte kul att bara låta stockarna ligga.

Kan tillägga att marken gränsar till landsväg. Alltså inget avlägg långt in på en liten skogsväg om det kan vara till hjälp.

3. Kort om utrustning. Då träden står tätt är det bara en tidsfråga innan jag fäller fast (även om jag gör allt enligt boken). Har funderat på att komplettera min utrustning med en enkel spakvinsch för att kunna dra/lyfta istället för att baxa (känns säkrare - dessutom är jag inte precis hulken och måste spara på krafterna :smile: ). De vedertagna metoderna hade under kursen viss variation i effektivitet om jag uttrycker mig försiktigt. Att vrida ner en gran verkade exempelvis smått hopplöst, kana på slana fungerade ibland.

Långt utlägg men någon kanske orkar ta sig en funderare. Har sett många kloka svar här.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280714 Lite bilder på beståndet vore säkert till hjälp för oss.

Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

Carlfritidshuggare  
#280716 Sant. Har inga bra bilder nu - får ta lite under Kristi himmelsfärd när jag är där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280723 Om du säger var i Västergötland, kanske någon skogsforumist förbarmar sig över dig, och kommer förbi och kikar. :)

Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

åberg  
#280798
Carlfritidshuggare skrev:Ägan har ganska knepiga gränser - lätt att komma in till grannens marker om man säger så.

Oavsett vilka åtgärder du bestämmer dig för är det nog en bra idé att leta upp och ha koll på gränserna så du vet var de går.

Edit: Glömde säga: Bilder är alltid trevligt och välkommen till skogsforum!

Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280825
Mangan skrev:Om du säger var i Västergötland, kanske någon skogsforumist förbarmar sig över dig, och kommer förbi och kikar. :)


Bra idé.

Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

Carlfritidshuggare  
#280826 Närheten av Skara. Skulle vara kul om någon har möjlighet att kika.

Som jag sa så dröjer bilder lite men alltid intressant att höra era kunskaper.

Gränsen ska jag absolut kolla. Planerar att under sommaren kontakta ägaren till grannmarken och titta tillsammans för att vara överens. Samt fixa en bättre karta. Den vi har nu är synnerligen grov. Har hittat ett av två gränsmärken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280976 Ok Skara var lite långt ifrån mig. Men du kan ju alltid diskutera med din granne satidigt som ni går över rågångarna. Han kanske har maskin för skotning av virket, i så fall har han säkert en vinsch för att ta ner problemträd med också. Kom överens om pris. Kolla det!

Avatar Fallback

Re: Tidigare oröjt - jag nybörjare

Carlfritidshuggare  
#280979 Något säger mig att han lejer hjälp med sin skog men man vet ju aldrig.

Ska kolla, inklusive pris.

Vad är rimligt? Är ju helt novis på kostnader i dessa sammanhang. Brukar det vara "startavgift" och sedan timpris eller vad är vedertaget?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).