Inomgårdsmaskiner

jordfräs

38 inlägg 49033 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: jordfräs

Koffe  
#280470 Jag använde mig av totte och denna sida.

http://www5.briggsandstratton.com/eu/se ... MS5530.pdf

Trejon
Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#280624 Hehe, kul att man kommer till användning. Börja med att reda ut om du har gnista, byt stiftet. Om det finns så är det att gå igenom och rengöra i förgasare, bensinslangar och eventuellt tank. Om det finns gammal soppa i, töm ut och häll i nytt, bara det kan hjälpa ibland.

Är det en sån som har ett membran så behöver det ofta bytas, tror vi snackat om det här i tråden. Återkom med frågor om det behövs.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

saablar  
#280708 testade med nytt stift igår,men ingen gnista

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#280717 Jaha då är frågan hur gammal den är, om den har brytare eller elektronisk. Någonstans på motorn skall det finnas tre siffergrupper, den första är modellnumret, om det är en femhästare börjar det med 13. Sen en fyrsiffrig grupp och till slut en längre grupp där de två första sifforna är årtal. Fram till 81 var det brytartändning.

Du kan också se om det går en kabel från tändspolen, ner bakom svänghjulet, i så fall är det brytare.

Om det är brytare så behöver dom troligen renoveras eller bytas. Det är lite pyssligt. En enklare men lite dyrare variant är att köpa en elektronisk tändmodul, finns hos http://www.briggsparts.se/ och kostar nån femhundring. Brytare finns där också.

Men kolla först att det inte är stoppkontakten eller kabeln dit som det är kortis i, följ den tunna kabeln från tänsdspolen så hittar du den. Koppla loss kabeln och se efter om det blir gnista då.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

HasseGr  
#281425 Hej!

Har en gammal Gilson jordfräs som olyckligtvis blivit av med oljan i kuggväxeln nere vid fräsarna och nu har drevet på fräsaxeln gått sönder (skurit). Någon som har någon aning om det finns nya drev att få tag på?

/Hans

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#281478 Svårt fall tror jag. Det är nog fråga om att försöka få tag på en reservdelsmaskin.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

HasseGr  
#281489 OK, tack för det Totte!

/Hans

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

JensSkoog  
#281496
HasseGr skrev:Hej!

Har en gammal Gilson jordfräs som olyckligtvis blivit av med oljan i kuggväxeln nere vid fräsarna och nu har drevet på fräsaxeln gått sönder (skurit). Någon som har någon aning om det finns nya drev att få tag på?

/Hans

Har du en bild eller nr på den. Möjligt delar från en jag har som reserv kan passa? Skicka mig en PM.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).