Skotare

renovering band

17 inlägg 12476 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

renovering band

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32916 såg på blocket nu igen att man kan svetsa på en "halvmåne" om banden börjar bli slitna, men hur bra blir det.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#32923 de är de mest värdelösa du kan göra för dom kliver över och bryter av bandlåsen hur lätt som helst

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32924 är bara te å få tag på nya band när dom går sönder alltså :(

   TS
Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#32926 ja de är de enda rätta orka hålla på och jävlas de kostar så förbannat i slutet, håller förtillfället å jävlas flera gånger i veckan med dom där jävla mes banden... smäller av hela tiden och gjort sen dom var ny

Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32931 Hör hela tiden om band som går av, det har aldrig hänt mig...Banden har väl gått 3-4000 timmar. Men du säger att dem gick av som nya med?? Borde väl gå på nån garanti tycker man... Vilket fabrikat på banden?

Eller är det bara dem största skotarna som knäcker banden?

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32935 Hade på tidigare jobbet ett par Olofsfors Eco Track 750 band som oxå gick av i plattorna då dom var rätt nya. tappade tom en platta.

Dom gick på garanti. nya i utbyte å sen köptes dom gamla mott en billigare peng.

Avatar Fallback
SkotarPiloten  
#32936
Johan_84 skrev:Hör hela tiden om band som går av, det har aldrig hänt mig...Banden har väl gått 3-4000 timmar. Men du säger att dem gick av som nya med?? Borde väl gå på nån garanti tycker man... Vilket fabrikat på banden?

Eller är det bara dem största skotarna som knäcker banden?


jag kör en 1410, men vi har banden som körs i myckelgensjö, riktiga skit band är gjorda för hobby bruk

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32937 Jag tänkte på det där med halvmånarna.
Borde gå å göra det på enklare vis.
Om man tar massiv 4kants järn på typ 10-15 * 20 tex å sen kapa korta bitar lika breda som bandens länkar. sen stoppar man dit dom mellan det nötta å länken. å sen svetsar fast dom.
Då har man ytterligare minst 15mm å slita på. å enklare å få dit. Runda borde dom ju inte va för det blir dom med tiden ändå.

Bild:
Rött järnbiten
Blått Svets.
Går även å svetsa inuti länkarna oxå så mö man kan komma åt.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32941 Jomen vad hjälper det när länken, alltså den 4-kantiga mellanbiten är slut på samma gång så han går av,ska man renovera så ska man köpa nya länkar och "krokar"från Olofsfors kostnad ca.30000kr per bandpar,skära bort det gamla och svetsa dit nytt ifall man ä utan att göra på semestern :D

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32947
Simba skrev:Jomen vad hjälper det när länken, alltså den 4-kantiga mellanbiten är slut på samma gång så han går av,ska man renovera så ska man köpa nya länkar och "krokar"från Olofsfors kostnad ca.30000kr per bandpar,skära bort det gamla och svetsa dit nytt ifall man ä utan att göra på semestern :D


Har inte varit med om att någon gått av i länkarna utom endast i plattorna.
Men länken mellan platorna tycker jag slits mindre än öglorna.

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33569 har gjort en liknande (asså svetsat 8 mm tjocka krokar liknande MESsmides) renovering på ett par rejält slitna eco-track.. Funkade iaf 2-3 år på min skördare.. Inget problem alls.. Måste väl bli hyffsat prisvärt - om det håller..

Användarvisningsbild

Re: renovering band

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280700 Jag har ett par Eco-OF som börjar bli tunn i "kroken". Funderar på att svetsa halvmånar men undrar hur tunna tvärjärnen brukar vara när dom börjar smälla av. Är ju surt om man kostar på länkarna o sen börjar plattorna smälla av.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280701
SkotarPiloten skrev:de är de mest värdelösa du kan göra för dom kliver över och bryter av bandlåsen hur lätt som helst


Utveckla gärna, jag fattar inte!?

Användarvisningsbild

Re: renovering band

finskpinne  
#280785 Jag har ett par renoverade eco-track på skördaren och dom fungerar utan problem... En negativ sak med att svetsa på halvmånar är ju att dom blir glesare och då bär sämre. Det par eco-track jag har under krandelen på cobran så är ett par band som jag har köpt billigt och experimenteraterat lite med. Har svetsat lite flatjärn mellan plattorna så ny är dom mitt i allt ett par eco-baltic-ala-finskpinne. Eller dom kanske liknar mera clarks bärande band än baltic... Hittills fungerat bra och har kört i djävulskt stenig terräng så dom har nog utsatts för ordentligt test.

Sedan hur länge det håller på en skotare med renoverade band låter jag vara osagt, det har jag inte provat och vet inte om jag kommer att göra heller...

Användarvisningsbild

Re: renovering band

finskpinne  
#280786 Här på bilden syns lite av dom banden som renoverats, dom är under krandelen. Banden på motordelen är dom sämsta band som tillverkats i modern tid, men dom kom med en maskin en gång så dom fick agera extraband nu när jag hugger ute på myren. Blev skickad ut på en myr i menföret för att hugga upp en 30 meter bred ellinje, så det blev att försöka montera på alla band som fanns på gården. :grin:


WP_20140423_14_25_44_Pro.jpg


Sedan så när man tar sig upp från myren så fortsätter terrängen att se ut så här så dom har nog testats så dom håller..

WP_20140423_15_02_32_Pro.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).