Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag vill har råd om vilken ATV jag ska köpa!

72 inlägg 36519 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
BosseA  
#27562
trislc skrev:Frågan automat eller manuell?
Ska du dra igång ett tungt lass är du inte betjänt av behöva hålla på att växla utan kunna koncentrera dig på körningen.
//Bosse

Avatar Fallback
M_M  
#27593 Tror det kvittar vilken du väljer om det står mellan Yamaha och Honda.
Två mycket välkända märken som genomgående håller hög kvalitet.

   TS
Avatar Fallback
M_M  
#28015
Det blev en Yamaha Grizzly 450!

Kul! Grattis till nyköpet och hoppas du blir nöjd!

Yaman har automatväxel (av för mej i nuläget okänd konstruktion - kanske kan få hjälp med förklaring av konstruktionen av denna?).

Det är en variator. Liknande som på en snöskoter, men med skillnaden att remmen på din Yamaha är spänd hela tiden och engagemanget av drivningen sker med en slirkoppling på utgående axel från motorn.

   TS
Användarvisningsbild
BosseA  
#28057
trislc skrev:Nu till nästa fråga, som jag vill ha hjälp med: skogskärran!
Kellfri annonserar om en med kran och handwinsch för 9.900:-. Är detta ett bra alternativ? Erfarenheter - synpunkter?
Kellfris kärror brukar vara tunga , så det gäller att du har draget monterat direkt på bakaxeln så att inte fjädringen påverkas av kultrycket

Användarvisningsbild
BosseA  
#28062
trislc skrev:
draget sitter väl där det sitter....?[/quote]
Jo det gör det, men om dragkulan är monterad så att den trycker ned bakhjuslsfädringen så bör man montera kraftigare bakhjulsfjädrar när man använder skogskärra. På min Polaris sitter kulan direkt på sista bakaxeln så den påverkar inte fjädringen alls.
//Bosse

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28065 Vad gäller skogsvagn till atv.
Skippa allt som är kopior till traktorvagnar.
Jag har en ståendes på gårdsplan. Vridit bort grind å kran. Använder den ibland för att transportera virke mellan sågbänk å torkplats. Det duger den till....
Ska du satsa på vagn med vajerkran kan jag varmt rekommendera Carlman.
Det enda negativa jag kan komma på vad gäller den är strulet jag hade att montera vinch direkt på vagnen.
Varför förbereder ni inte en så självklar grej...?

I övrigt en klockren vagn.
Inga stödben. Ställer till det om sista stocken av är grov. Vagnen är dock så flexibel så med rätt teknik är det inget hinder.
Jag har lossat 50 centimeter grov stock, 5 meter lång helt manuellt. Alltså utan hjälp av vajerkran...
Kollegan stog å gapade... -Hur i hela glödheta gick det där till...?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28066 Tyngd på bakaxel....
Är bakaxeln stel/en lång pinne mellan bakhjulen så spelar det inte så stor roll.
Är den delad däremot/en pinne åt vänster en pinne åt höger, då spelar det stor roll.
Jag har en griplastarvagn. Den är löjligt tung. En 800kubikare får dra det lasset. Cykeln sätter sig en decimeter när jag hänger på vagnen. Och då har jag bytt ut ordinarie fjädring till det grövsta som finns på marknaden.....

Användarvisningsbild
BosseA  
#28067
Nolltax AB skrev:Jag har lossat 50 centimeter grov stock, 5 meter lång helt manuellt.
Är det ingen risk att ryggen tar stryk vid manuell lastning och lossning av timmer?
Hur gör du om du inte kan köra intill stocken med vagnen?
//Bosse

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28073 Grov stock, fördel om jag inte kan parkera intill.
Hellre ett par meter framför och dra/lyfta upp ena änden på vagnen.
Gäller även griplastarvagn.

Ryggen. Lasta tung stock ska ni absolut inte göra, helst inte stock öht.
Det sliter på kroppen. Jag är gammal, jag vet....
Att bolla av en grymfet stock från en Carlmansvagn däremot...
Jag säljer inte dom vagnarna, jag får ingen provision heller.

Men, jämvikt handlar det om.
På med en fot i bakändan å framändan, 50+ i diameter far rätt upp i skyn.
Lätt vrid i sidled, med samma fot, å tungröven hamnar på vagnssidan.
Har jag placerat boggien rätt på dragaxeln i förhållande till stocklängd så kan jag därefter slå armen runt bakändan, lyfta, och vi snackar om max femtio kilo stock....
Knuff i sidled å där dundrade den jättestocken ned i timmerhögen.
Alla står å gapar å fattar ingenting.... -Fan, är du Hulken..?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28077 Med en vanlig traktorvagnskopia är inget av detta möjligt.
Du kan inte dra upp tungstocken, bakre tvärbalken är i vägen. Det slutar med att du blir förbannad, greppar två timmersaxar å vräker ombord en stock som väger hur mycket som helst......
Och sen ska du ha av skräpet. Samma sak då. Allting är i obalans, allting är i vägen. Stödbenen är inte ens vinklade, duger till parkeringsstöd på sin höjd.....
Passa er noga för billiga skogsvagnar till ATV.....

Kom på en till svaghet vad gäller Carlmans... Helst inte längre stock än 6 meter.
Körde ut 8metersstockar. Dom fick jag binda ned i framkant med spännband.... Hade iofs kunnat släpa hem dom.....

Användarvisningsbild
BosseA  
#28148
Nolltax AB skrev:Ska du satsa på vagn med vajerkran kan jag varmt rekommendera Carlman.
Här är beskrivning av denna vagn:
Carlmans timmerkärra är varmgalvad. Den är försedd med en flyttbar boogie, vilket ger rätt balans vid olika virkeslängder.
Timmerkärran är även utrustad med fästen för kran samt överstegringsskydd och lastvippa som standard. Som extrautrustning
finns kran för snabbinställning i sidled (vikt 40 kg). Gallringsrulle för 3m massaved bakmonterad samt stängseltillsats för vilt och
fårstängsel.

Kan du med en beskrivning, foto eller film förklara denna kärras förträfflighet.
//Bosse

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#31844 Tyckte iofs min beskrivning var oväntad lyckad....

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31924 Men ingen fattar ju vad du surrar om förutom att du brukar trolla upp stockar på din carlmansvagn. Vad är så jävla speciellt med den som gör den överlägsen?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32068 Jo, ser att jag formulerat mig svagare än svagsint. Sorry..

"Stocken hamnar på vagnssidan".

Främre tvärbalk med stakar kan vi lämna därhän.

Boggin däremot, fyra hjul, två tvärbalkar. en balk precis framför, en precis bakom.
Stakarna, rör, fastsvetsade på tvärbalkarna, är dragna rätt upp 30 cm, sedan böjda 90 grader ut åt sidorna.
De främre stakarna är sedan böjda 90 grader bakåt, förlängda, och ihopsvetsade med de bakre stakarna.

Detta ger en tudelad skyddande rörram åt hjulen. Tudelad innebär alltså en ihopsvetsad vänstersektion och en dito höger. Stort gap i mitten där stockarna ligger....

"Stocken hamnar på vagnssidan"....

Vagnssidan är i praktiken precis-framför-boggin-stakarnas 90 graders böj bakåt. Stocken ligger still i den böjen, böjen fungerar som avvägningspunkt. Rätt balanserat väger stocken nada.
Båda stakarnas 90 graders böjar ut åt sidorna, och ihopsvetsade, fungerar alldeles utmärkt som avlastningsbord oavsett tyngd på stock.
Ytterkanten är precis utanför hjulkanten.

Låt främre änden av stocken ta spjärn mot främre, främsta, staken å skicka på en knuff åt sidan så tumlar den iväg som en flugviktare.

Har man inte sett vagnen så är det likväl inte helt enkelt att förstå, åk på en skogsmässa gubevars... Piteå 2-10/8. Kanske Bollnäs 29-30/8.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32069 Och, nej. På mässan lär dom inte visa den avlastningsvarienten. Tveksamt om dom ens rekommenderar den....

Tänkte mest ni skulle få en bild på näthinnan att kombinera med texten....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).