Seb macahan skrev:Tips till BjörnS. Att parkera kranen som på bilden med Kellfri vagnen är jättebra om du inte har nog med argument för o byta gripen.
Det jag vill ha sagt är, Vägtransport funkar det parkeringsläget utmärkt, men det är så lätt o glömma kvar den i det läget när man kör av från vägen och ut i terrängen och då räcker det med att en liten stubbe eller sten sticker upp för långt o vips så har du slitit hela gripen sned. Det är MÅNGA gripar som slutat sina dagar i det parkeringsläget.
Jag tar för vana att aldrig sätta gripen så just för jag vet hur lätt det är o glömma. Kan du inte vika i hop kranen och låta gripen vila där fram mot centrumröret och grinden?
Jim_the_one skrev:En nackdel med att parkera kranen sådär när du inte får stöd på bomtoppen är att kranen vaggar fram å tillbaka och detta knäcker kuggkrans å kuggstänger i vridhuset.
Skogstomte skrev:Ett bra sätt är att öppna gripen och ställ den på bakre banken - om den räcker ut till stöttorna så man nyper fast den genom att öppna. Då står gripen "bredbent". Nackdelen är att kranen blir högre.
BjörnS skrev:Jag parkera kranen så som på den här bilden.
Sedan tar det kanske 1-2 dagar och då har kranen svängt åt sidan.
Så man får komma ihåg att svänga den tillbaka innan man åker iväg.
Samma problem har jag haft när gripen låg på full lass, då har det nästan klämt sönder gripens hydraulslang över natten.
Finns det ett bra alternativ till spännband?
rikard_e skrev: Jag brukar stänga den helt och sedan lägga den på centrumbommen.
När man har den som på bilden är jag rädd för att backa emot en sten och kröka gripen.