Inomgårdsmaskiner

Köpa en Skylift?

26 inlägg 57080 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa en Skylift?

Pe_Er_79  
#280263 Jag har stort behov av en skylift här på gården. Flera höga byggnader som ska underhållas.
Men att köpa en Skylift verkar inte vara helt billigt. Att hyra en kostar också..
Jag funderar på att ev hyra ut om jag köper en skylift, beroende på hur dyr den blir..

1. Nu är jag intresserad av lite tankar och åsikter kring köp av skylift?

2. Vart hittar man skyliftar för traktorns trepunktslyft? Har letat men ej funnit..

3. Hur mkt bör man lägga för att få en vettig och väl fungerande?

4. Nåt företag som är bra att handla med?

5. Nåt mer jag bör tänka på?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa en Skylift?

Skogstomte  
#280298 1. Vad ska du flytta den med om du ska hyra ut? Släpvagnslift har ju fördelen att kund kan flytta. Övriga lifttyper har nackdelen att de måste flyttas på flak (traktor/lastbil)

2. Har aldrig hört talas om lift för trepunkten. Antagligen väldigt svårt om man ska ha den godkänd.

3. 50´ - 150´ kanske. Nästan omöjligt att säga när vi inte vet vad du letar efter.

4. RIX trade är vettiga att ha att göra med http://www.rixtrade.se

5. Mycket att tänka på. Jag tar upp några egenheter hos olika liftar som kan vara aktuella:

Släpvagnslift (eldriven):

+ Lätt att flytta med bil.
+ Låg vikt gör att man kan ta in dem i trädgårdar utan att göra för stora avtryck.
- Tar ganska stor plats när man fäller ut stödbenen. Körs vanligen på 230V + batteri.
- Kan kräva E-kort.
- Man måste åka ner, fälla upp stödbenen och sedan putta, dra med bil eller köra med rulldrift (om det finns) för att flytta.
- Rör sig sakta och har vanligen väldigt liten korg (enmans).
- Jobbig i terräng

Självgående bomlift (dieseldriven):

+ Man kan flytta liften med korgen uppe
+ Oftast tvåmans korg
+ Utomhusvarianten har ofta dieselmotor, ganska snabb.
+ Vanligen bra utligg, vanligen 5 - 15m beroende på storlek
+ Finns modeller med mekanisk fyrhjulsdrift, diffspärrar och hydrostat - klarar ganska tuff terräng.
- Tung, en med 15 meters lyfthöjd väger 7 - 8 ton
- Mer saker - mer underhåll

Självgående saxlift (dieseldriven)

+ Tar mycket last
+ Stor korg, uppåt 2x8m finns
+ Stabil
+ Finns terrängvarianter som klarar tuff terräng.
- Lyfter bara rakt upp
- Terrängvarianterna går ej flytta med upplyft korg, de står på stödben.


Om du inte har tidigare erfarenhet av liftar kanske du ska kosta på dig att hyra och prova på plats hos dig. Det brukar alltid kosta pengar att köpa fel saker.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en Skylift?

Vardon  
#280312 Ska du hyra ut den så ska den vara besiktigad, annars lär det bli dyrt för dig. Jag satsar min 50-öring på följande: Pysslar du med uthyrning normalt, så by all means. Annars tror jag du ska akta dig för att hyra ut den. Saker kommer gå sönder, folk kommer misshandla den, det blir du som får laga den.

Som sagt, har du anställda eller tänker ens LÅNA ut den ska den vara besiktigad.

Mina föräldrar köpte precis skylift, de köpte den tillsammans med några grannar, dels för att kunna göra direkt avdrag och dels för att sprida ut kostnaden, det tror jag är en bättre lösning. Så blir det för mycket pengar, fundera om du kan köpa tillsammans med någon.

Om du köper en kommer du med största sannolikhet att få många nya vänner, ibland kan det vara skönt att inte ha den besiktigad....

Användarvisningsbild

Re: Köpa en Skylift?

Seb macahan  
#280315 Ni funderar inte en sekund över varför den ska besiktas minst 1 gång per år?????? Hälsningar från snickaren som vid ett flertal gånger hängt. 18 meter över mark utan o komma ner i besiktade prylar. Skulle aldrig sätta min fot i en obesiktad. Det är nog inte för dsv skull utan för användaren......

Avatar Fallback

Re: Köpa en Skylift?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280316 Vi funderade också lite på skylift för ett antal år sedan, men som sagt, besiktning och annat fick oss att tänka om.
Det blev en rullställning i aluminium på 8 meter från Custers istället.
Kostar betydligt mindre än en skylift, är stadigare att jobba på och kräver minimalt med underhåll.

Visst, det tar en liten stund att montera en ställning, men ska man bara ha den på gården kan man leva med det. Man behöver inte plocka ner den helt för att hjula runt den heller.
För underhåll av byggnader, målning, reparationer av tak och liknande är den perfekt.
För småjobb som att byta lampor i lyktstolpar och sådant är en skylift förstås smidigare.

Har du "normala" byggnader och underhållsbehov tycker jag helt klart det är värt att överväga en ställning: http://www.stallning.se/product.html/ru ... gory_id=31

Avatar Fallback

Re: Köpa en Skylift?

axwell  
#280325 Du kanske har ännu större behov, än det som framgår av texten, av att alltid ha en skylift tillgänglig.

Som sagt återkommande säkerhetsbesiktningar, du kan inte välja en modell som är bäst för alla uppgifter.

Som LRF-medlem får du hyggliga(mer än momsen) rabatter på tex. Cramo. och några till.

Avatar Fallback

Re: Köpa en Skylift?

Pe_Er_79  
#280334 Jag har tänkt mig antingen en släpvagnslift eller lift för traktorns trepunktare. Några andra modeller känns inte aktuella. Möjligen en lift monterad på nån form av bil.

Farsan hyrde en Belarus med lift på trepunktarn, sist han målade om huset. Så dom finns, har dock ingen aning om liften farsan hyrde, var ett hemmabygge eller inte..

Anledningen till att jag funderat lite på att hyra ut, är för att få lite bättre ekonomi i ett skylift köp. Känns inte bra att lägga ut en massa pengar på en lift som bara jag själv använder ibland. Självklart så inser jag att det finns en massa nackdelar med att hyra ut. Och jag är egentligen inte alls pigg på det. Ett samägande vore säkerligen bättre, om det gick att få till..

Vad säger ni om dessa?=) : http://www.blocket.se/varmland/Bilmonte ... m?ca=5&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Skyl ... m?ca=5&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa en Skylift?

Skogstomte  
#280335 Kan väl komplettera att man bör ha så mycket kunnande i hydraulik och el att man kan fixa enklare saker själv. Läcker allt som oftast olja från någonstans, det uppskattas inte av kunder som kör på byggen eller ännu värre på den nya betongplattan.

Elektriskt bör man ha koll på hur man mäter in och utgångar ur ett styrsystem och hur magnetventiler, givare och brytare av olika slag funkar. Det händer att det strular och ofta är det skitfel, det gäller bara att hitta dem. Erfarenhet från skotare/skördare eller liknande är guld värt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en Skylift?

Seb macahan  
#280343 Jag varnar dig för dessa äldre liftar. Jag driver byggfirma med en omsättning på 5-6milj och jag anser inte ha fog för en egen lift. Det kanske säger mer om mig än om liftköp vara eller inte vara. Men som tidigare talare så kräver dom en hel del handpåläggning, även nya liftar. Satsa då hellre på en bomlift eller teleskoplastare med mankorg.

Avatar Fallback

Re: Köpa en Skylift?

Pe_Er_79  
#280379
Seb macahan skrev:Jag varnar dig för dessa äldre liftar. Jag driver byggfirma med en omsättning på 5-6milj och jag anser inte ha fog för en egen lift. Det kanske säger mer om mig än om liftköp vara eller inte vara. Men som tidigare talare så kräver dom en hel del handpåläggning, även nya liftar. Satsa då hellre på en bomlift eller teleskoplastare med mankorg.


Jag tror dig, blir säkert en del jobb att hålla en gammal skylift igång.
Men en teleskoplastare liger väl ändå i en högre prisklass än en skylift?
Om jag är rätt ute, så lyfter väl en bomlift korgen rakt upp? Om jag tänker rätt så blir man lite begränsad isf, inte alltid man kan komma rakt under objektet man vill komma åt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa en Skylift?

Pe_Er_79  
#280385
Anders Olsson skrev:Vi funderade också lite på skylift för ett antal år sedan, men som sagt, besiktning och annat fick oss att tänka om.
Det blev en rullställning i aluminium på 8 meter från Custers istället.
Kostar betydligt mindre än en skylift, är stadigare att jobba på och kräver minimalt med underhåll.

Visst, det tar en liten stund att montera en ställning, men ska man bara ha den på gården kan man leva med det. Man behöver inte plocka ner den helt för att hjula runt den heller.
För underhåll av byggnader, målning, reparationer av tak och liknande är den perfekt.
För småjobb som att byta lampor i lyktstolpar och sådant är en skylift förstås smidigare.

Har du "normala" byggnader och underhållsbehov tycker jag helt klart det är värt att överväga en ställning: http://www.stallning.se/product.html/ru ... gory_id=31


Ja det känns som ett lite vettigare köp med en byggställning. Men hur ojämn och dålig mark kan man ha en byggställning på? Min mark är ganska mjuk och mer eller mindre ojämn, på många ställen..
Och på kortsidan av mitt hus, så står det en altan på pålar, den täcker hela väggen från källaren upp till övervåningen. Kan inte tänka mig att någon byggställning "klarar" den väggen.. Och det känns ju lite tråkigt om man köper en byggställning..

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa en Skylift?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280389 En aluminiumställning är inte särskilt tung och man kan ju alltid bygga upp den på plats och lägga under plattor för att fördela vikten.
Bromsar du hjulen och använder stödben så är den svårvält.
Men ska man upp över typ åtta meter gör man nog rätt i att förankra den i väggen också.

Hjulen på vår Custers är justerbara typ 20cm. Är det ojämnare kan man lägga under nåt under hjulen, men det finns förstås gränser för vad man bör göra.
Hade bara en dålig bild: (kameran lutar som du ser)
DSC06068.JPG


Aluminiumställningar brukar vara rätt populära bland grannar som ska måla och fixa tak, så du kan säkert hyra ut en sådan också.
Nackdelen är att folk som lånar ställning brukar ha större jobb, så det kan ta ett tag innan man får tillbaks den.
Kolla också upp ansvarsbiten om du ska börja hyra ut den, försäkringskrav och annat ifall det händer en olycka på grund av att dom använt ställningen på olämpligt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en Skylift?

anersimyra  
#280390 Lite " of topik kanske," även som hyrare/ kund blir du bötfälld om liften är obesiktigad.. :roll:

Avatar Fallback

Re: Köpa en Skylift?

plager  
#280424 Om du har användning för en teleskoplastare förutom som "skylift" är det väl vettigt att satsa på en sådan. Annars är det inte så dyrt att hyra vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Köpa en Skylift?

halvproffs  
#280432
Pe_Er_79 skrev:
Seb macahan skrev:Jag varnar dig för dessa äldre liftar. Jag driver byggfirma med en omsättning på 5-6milj och jag anser inte ha fog för en egen lift. Det kanske säger mer om mig än om liftköp vara eller inte vara. Men som tidigare talare så kräver dom en hel del handpåläggning, även nya liftar. Satsa då hellre på en bomlift eller teleskoplastare med mankorg.


Jag tror dig, blir säkert en del jobb att hålla en gammal skylift igång.
Men en teleskoplastare liger väl ändå i en högre prisklass än en skylift?
Om jag är rätt ute, så lyfter väl en bomlift korgen rakt upp? Om jag tänker rätt så blir man lite begränsad isf, inte alltid man kan komma rakt under objektet man vill komma åt..


På kanslisvenska heter det mobil arbetsplattform. En bomlift är nog den du kallar skylift som är ett amerikanskt ord för dessa lyftar. Så en bomlift lyfter inte rakt upp utan den är variabel åt alla håll. Den som lyfter rakt upp kallas för saxlift för liknar en sax i lyftkonstruktionen. Hade jag pengar skulle jag köpa en höglyftare tex Merlo. Finns beg blocket för ca 2-3hundra tusen. Mycket större användningsområde om du tänker lite stort?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).