Föryngring

Markberedning - prissättning och villkor

15 inlägg 18622 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markberedning - prissättning och villkor

Baggböla  
#234505 Ni som kör markberedare, är markberedningsentreprenör eller förmedlar eller köper markberedningstjänser - hur brukar prissättningen gå till?

Mitt intryck är att det brukar vara ett fast hektarpris som entrepenören får per trakt, är det så?

Om priset justeras, hur gör det det isåfall?

Är de olika priser för om det är GROT-skotat?
Är de olika priser för om det olika terrängförhållanden (GYL)?
Är de olika priser för olika traktstorlekar?
Är de olika priser för olika för markberedning i slutavverkning eller under fröträdställning?

Kom gärna med åsikter eller andra saker som rör kontrakt eller villkoren mellan markberedningstjänster och bolag/skogsägarföreningar. Fungerar det?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

br.grop  
#243405 Hej det är oftast ett grundpris per ha,sen har de flesta ett tillägg om hyggena är små ,branter,extremsteniga. En del har ett lägre pris men då brukar dom ha ett pris för flyttningen av maskinen. Hälsningar Gropen

Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243728 Jag fick markberett för 1100 kr/ha då jag avtalat timpris.

viewtopic.php?f=29&t=13746&p=174049#p174049

Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

skotern  
#280281 vi kör markberedning och det är bara på tim pris, tror chefen fakturerar på 1380kr tim

Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

PerDal  
#290226 Jag köper någta tusen ha markberedning varje år, alltså rätt så stora kontrakt. Betalar kr/ha. Allt GROT ute (markberednmingen blir skit annars), inga tillägg som du frågar om.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - prissättning och villkor

Kse  
#290241 Vi kör bara ha pris, grundpris och sen tillägg för allt annat.
Trailer, terrängtransport, enkelkörning, tillägg för objekt under 8 ha, tillägg för objekt under 4 ha mm.
Pris görs upp efter fältbesök, gärna tillsammans med markägaren.
Är området ej hyggesrensat kör vi inte alls, rågångar, stigar och övriga områden som ej ska markberedas markeras av markägaren som även bistår med kartor och samråder med andra markägare om deras marker måste passeras för att komma till hygget.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

Toumo Mäkinnen  
#296703 Jag brukar köra markberedning och då tar jag endast timpris. Varierar vad jag fakturerar med snitt runt 1200/tim.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - prissättning och villkor

Baggböla  
#313255 Jag gjorde en index över olika skogsbrukskostnader utifrån Skogforsk tidserie med skogsbruketskostnader från 1996 och fram till 2013 och har även justerat detta med KPI. Dvs ju länge värde från 100 desto dyrare eller billigare har respektive post blivit i reala termer. Utgångsvärdena är kr/ha förutom gallrings och slutavverkning som är i kr/m³fub.

Något som är väldigt tydligt är hur markberedningens kostnad per/ha har skenat i väg de senaste 10 åren. Trenden att följa inflationen är tydlig fram till 2004-2006. Den är ungefär 50 procent dyrare än för 10 år sen. Varför skenar markberedningskostnaden?


Sedan ser man även att röjningen har ökat i norra Sverige men billigare i södra, men kollar man till de nominella siffrorna så visar det sig att röjningen i norr snarare närmat sig den södra nivån. Dvs den stora skillnaden mellan röjning mellan södra och norra Sverige i avseende på röjning har försvunnit i ganska stor uträckning.

Norr
Bild

Söder
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

Tosca  
#313303 Det kan handla om ökad andel markberedning med grävmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - prissättning och villkor

Fredrik Reuter  
#313447 Hej,
Vilkas kostnader är det som redovisas?
Jag tänkte om kvittning mot GROT kunde vara en orsak?
Beroende på vem som redovisar siffrorna så skulle det kunna vara så, eller vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - prissättning och villkor

Baggböla  
#313913 Uppgifterna baseras på bolagens och skogsägarnas egna inrapporterade hektaskostnader.

Själv tror jag varken på markberedning eller någon grotförklaring. Det pratas ju ibland om att det har varit svårt att få tag i markberedningsentrepenörer och maskinförare så det är det som jag tror att det är det som det främst beror på. Att de helt enkelt blivit tvugna att höja priserna för att få några att fortsätta markbereda öht. Men jag vet inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

sojoh  
#315948 Hur är det att markbereda med grävmaskin utan grotskotning. Och är det någon som vet sådan skotning kostar?

Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

villbogard@yahoo.se  
#318121 Markbereder med grävmaskin priserna är oftast satta för en mängd ha per år ca drygt 4000 kr plus transporter andra jobb som ex dikning vägar eller liknande debiteras per timme
Markberedningen har blivit dyrare dom senaste åren efter alla krav som ställs på miljö och kurser som inte fans förut enligt vad jag upplever har vi dom högsta kraven i Sverige högre än i Stockholm för att ta ett ex ( den glykolen jag har i maskinen kostar ca 800 kr per liter och den går inte att blanda)

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - prissättning och villkor

loppan  
#322681 Vid normala eller små mängder ris så funkar grävmaskin okej.
Man får dra ihop riset i stängar så man får planteringspunkter.
Maskin behöver dessutom en del ris att gå på,rensamlade hyggen utan grot kan vara ett helsike att sa sig fram på.
Ett hygge med ris kan ofta gå fortare att markbereda än ett grotskotat då själva larvningen kan ta halva tiden i anspråk.

Jag upplever det som att markberedning med grävmaskin ökar,mycket p.g.a de blöta vintrarna.
Hyggena kan ha omfattande körskador som behöver lagas samt skyddsdikas,om det då bara är 3-5 ha att markbereda
går det lika bra med grävmaskin.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - prissättning och villkor

villbogard@yahoo.se  
#323374 Groten har mindre betydelse för larvningen det svåra är att hitta bra planteringspunkter markbereder ca 200 ha per år med grävmaskin hyggena brukar vara mellan 10-80 ha

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).