Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 8000.

267 inlägg 149672 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242691 Är det någon som är i köpare tagen på en Bison 8000?
Själv är jag jäkligt nyfiken på den maskinen med hytt. :ymdaydream:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280160 Nu har jag i stort bestämt mig, ska nog beställa en på fredag. :???:
Är det någon på skogsforum som har en Bison 8000?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280162 Nej, men jag har sett den som Traktorservice i Mariannelund har visat på skogsdag. Den verkar otroligt fin att köra och bra framkomlighet. Kollade bankkontot men det var tomt. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

halvproffs  
#280179
Mikael skrev:Nu har jag i stort bestämt mig, ska nog beställa en på fredag. :???:
Är det någon på skogsforum som har en Bison 8000?


Kul!! Bilder, film och rapporter om dess förträfflighet och senare dess svaga punkter om det nu finns några!!?? Tycker själv att dom ser trevliga ut.
ifq, tror inte alls att ditt konto är tomt utan jag tror att det är smålänning i dig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280181 Var väldigt nära att köpa en med bankens pengar förra året. Men det blev inget, på tok för lite skog för en sådan. Men tittade, provsatt, tog på. Blev erbjuden att få den hemkörd till egna skogen för en provtur... Så, ser fram emot en låååång tråd med filmer och bilder sen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280192 Lite bilder ska nog gå och fixa, film blir svårare.
Man lär nog få räkna med lite leveranstid också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280197
Uvskogen skrev:Var väldigt nära att köpa en med bankens pengar förra året. Men det blev inget, på tok för lite skog för en sådan. Men tittade, provsatt, tog på. Blev erbjuden att få den hemkörd till egna skogen för en provtur... Så, ser fram emot en låååång tråd med filmer och bilder sen! :smile:

Mer lätt körd maskin får man nog leta efter.
Dessvärre ser jag inte bara fördelar med maskinen men det känns ändå som det är den som passar bäst till mina behov.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280220 Bison 8000 kostar i stort sett vad en Alstor kostar om jag inte minns fel.
Vad är fördelen med den framför Alstorn?

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Brytjärn  
#280223 Har också hört att transmissionen är riktigt smidig men jag kommer inte förbi de faktum att den har galet dåliga terräng egenskaper, markfrigång på 24cm och en nos som sticker ut sjukt mycke.
På en liten maskin kan man ju ibland ta sig runt hinder men med en sådan låg markfrigång så tvivlar jag att de fungerar på annat än planterad åker.
Samt att kranen är i minsta laget...

Första diket och du blir hängandes MEN rätt mig gärna om jag har fel !?

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

Brickan  
#280228
Brytjärn skrev:...markfrigång på 24cm och en nos som sticker ut sjukt mycke.
Sen är lastutrymmer väldigt kort. Betalar man upp mot en 1/3 miljon så borde man kunna lasta alla vanligt förekommande virkeslängder, även om det är små lass. Bison verkar byggd för 3-3,5m och det är inte vad bolagen i detta området vill köpa.

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280229
halvproffs skrev:ifq, tror inte alls att ditt konto är tomt utan jag tror att det är smålänning i dig :grin:


Visst ligger det något i det, men jag är bara 1/4 smålänning. :lol:

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

skogshasse  
#280230 lastlängden från grinden till brytpunkten på boggin är ca 1,75 meter på 8000 tror jag och på stora alstorn är det måttet 2,20 meter och på min alstor som är mellanmodellen så är det 1,80 meter och det jag vet i dag så tycker jag att min maskin är för kort till timmerkörning om man vill lassa fullt så nästa maskin ska vara längre

Avatar Fallback

Re: Bison 8000.

rikard_e  
#280250 Hejsam Mikael, hoppas du blir nöjd med köpet!

vad ska maskinen gå som? i egen skog eller gå på entreprenad?

Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280262
Anders_S skrev:Bison 8000 kostar i stort sett vad en Alstor kostar om jag inte minns fel.
Vad är fördelen med den framför Alstorn?

Närheten till återförsäljaren.
Jag räknar med att dra den med en dolly efter bilen.
Vad kostar en Alstor med dieselmotor och hytt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 8000.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280264
Brytjärn skrev:Har också hört att transmissionen är riktigt smidig men jag kommer inte förbi de faktum att den har galet dåliga terräng egenskaper, markfrigång på 24cm och en nos som sticker ut sjukt mycke.
På en liten maskin kan man ju ibland ta sig runt hinder men med en sådan låg markfrigång så tvivlar jag att de fungerar på annat än planterad åker.
Samt att kranen är i minsta laget...

Första diket och du blir hängandes MEN rätt mig gärna om jag har fel !?

Jo det är markfrigången som jag också har funderat på men jag har ungefär samma på mitt nuvarande ekipage och har klarat det någolunda bra.
För delen är väl att det är rätt breda däck så har man tur så kanske man kan köra på hindret och markfrigången är som lägst mellan framhjulen och boggin.
Diken brukar jag undvika eller lägger i lite massaved. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).