Bioenergi

Nybörjarvedförsäljning ...

99 inlägg 43878 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

svampbob  
#279749
Skogstomte skrev:Palbin: Jag tycker veden på ditt foto är i grövsta laget. Funkar nog i panna.

Torr ved ska kosta mer än färsk. Det är ett mervärde och det ska man ta betalt för. Du har ju lagt tid på att lagra veden under tak och sen är det ju krympning och ränta på det.

Börja inte sälja billigt, hopplöst att höja sen. 400kr/m3s är egentligen för billigt det med men åt rätt håll. 300kr/m3s är förlust.

Liten ekvation för ved i 1,5m3 säckar från våra förhållanden, råvaran hämtas vid bilväg, veden huggs i 30 cm längder och klyvs om vid behov till c:a 10cm maxmått, alltså lämpligt för braskamin:

Råvara 300kr/fub
Produktion 3m3s/h
Insats: 2 man, traktor+vedmaskin, traktor+huggarvagn+pallgafflar

Kostnad för att köra 1h, 3ms

Det går åt c:a 1,7 m3fub = 510kr
Traktorn med vedmaskin går c:a 80% och kostar 200kr/h = 160kr
Traktorn med gafflar/griplastare kostar 250kr/h och går c:a 40% = 100kr
Säckar och pall slits för c:a 40kr/st/säsong = 80kr
Gubbarna kostar 300kr/h = 600kr

Det har då kostat oss 1450kr att ta fram veden som nu står uppradat i säck.
Antingen säljer man direkt för minst 500kr/m3s eller täcker man toppen, tar sedan in veden för vinterförvaring under riktigt tak och lägger på 100kr till för att man krånglat med det och hållt tak mm sen 50kr för krympning. Och så lägger vi naturligtvis på momsen.

Min riktpris färsk ved: 625kr/m3s inkl moms
Min riktpris torr ved: 810kr/m3s inkl moms

Gratisarbete verkar vara populärt, då blir priset 375kr/m3s inkl moms för färsk ved, 560kr/m3s inkl moms.

Jag vet att jag kommer få på skallen av en del som tycker att kostnaderna är för höga och att grejorna står ju ändå där. Frågan är varför dom står där om man inte kan räkna in alla kostnader? Visst kan det vara kul med grejor men inte så kul att man måste ge bort all sin tid gratis???

Gubbarna måste kosta ungefär 300kr om man ska ha till alla kostnader.


Visst ska man leva bra enbart på att sälja ved så hamnar priset där. Skulle man räkna på samma sätt för bär eller svampplockning så tror jag inte att du hittar någon uppköpare som är beredd att betala det priset men lika fullt plockas både bär och svamp för avsalu och inte enbart av thailändare.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#279751
svampbob skrev:
Skogstomte skrev:Palbin: Jag tycker veden på ditt foto är i grövsta laget. Funkar nog i panna.

Torr ved ska kosta mer än färsk. Det är ett mervärde och det ska man ta betalt för. Du har ju lagt tid på att lagra veden under tak och sen är det ju krympning och ränta på det.

Börja inte sälja billigt, hopplöst att höja sen. 400kr/m3s är egentligen för billigt det med men åt rätt håll. 300kr/m3s är förlust.

Liten ekvation för ved i 1,5m3 säckar från våra förhållanden, råvaran hämtas vid bilväg, veden huggs i 30 cm längder och klyvs om vid behov till c:a 10cm maxmått, alltså lämpligt för braskamin:

Råvara 300kr/fub
Produktion 3m3s/h
Insats: 2 man, traktor+vedmaskin, traktor+huggarvagn+pallgafflar

Kostnad för att köra 1h, 3ms

Det går åt c:a 1,7 m3fub = 510kr
Traktorn med vedmaskin går c:a 80% och kostar 200kr/h = 160kr
Traktorn med gafflar/griplastare kostar 250kr/h och går c:a 40% = 100kr
Säckar och pall slits för c:a 40kr/st/säsong = 80kr
Gubbarna kostar 300kr/h = 600kr

Det har då kostat oss 1450kr att ta fram veden som nu står uppradat i säck.
Antingen säljer man direkt för minst 500kr/m3s eller täcker man toppen, tar sedan in veden för vinterförvaring under riktigt tak och lägger på 100kr till för att man krånglat med det och hållt tak mm sen 50kr för krympning. Och så lägger vi naturligtvis på momsen.

Min riktpris färsk ved: 625kr/m3s inkl moms
Min riktpris torr ved: 810kr/m3s inkl moms

Gratisarbete verkar vara populärt, då blir priset 375kr/m3s inkl moms för färsk ved, 560kr/m3s inkl moms.

Jag vet att jag kommer få på skallen av en del som tycker att kostnaderna är för höga och att grejorna står ju ändå där. Frågan är varför dom står där om man inte kan räkna in alla kostnader? Visst kan det vara kul med grejor men inte så kul att man måste ge bort all sin tid gratis???

Gubbarna måste kosta ungefär 300kr om man ska ha till alla kostnader.


Visst ska man leva bra enbart på att sälja ved så hamnar priset där. Skulle man räkna på samma sätt för bär eller svampplockning så tror jag inte att du hittar någon uppköpare som är beredd att betala det priset men lika fullt plockas både bär och svamp för avsalu och inte enbart av thailändare.

Det är helt riktigt att räkna på sina kostnader som exemplet. Det som är speciellt i vedbranchen är att det är så mycket ved som säljs svart. Hade marknadskrafterna fått råda på lika villkor så hade bara de duktigaste varit kvar. Vi hade inte sett vedsäljare som står med en traktor och två man som kapar 3 m3 i timmen. Det är inte effektivt nog ungefär som att jämföra en gammal Logma och en modern skördare och båda vill ha kanske 1300 kr i timmen. Det är ingen som vill eller för den delen rimligt att någon ska betala det. Priset sätts av de effektivaste om det nu inte är som i vedbranchen då lägsta pris sätts av svarthandlare.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

svampbob  
#279755 Generellt så ska man undvika att verka i branscher där den svarta sidan är utbredd.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Skogstomte  
#279832 Vedproducent och svampbob: Det är lite dit jag vill komma med min "chockerande" kalkyl, ska man ha betalt för vad det nu kostar så går det knappt sälja något. Antingen får man syssla med något som genererar mer tillbaka eller får man bli effektivare.

I vårt fall skulle effektivisering innebära omfattande investeringar vilket i sin tur skulle leda till att man var tvungen att producera tusentals kubik årligen. Det är inget man kan göra i månskenet. Den vad jag kan se omfattande svarthandeln är ett problem i vedbranschen.

Pudelns kärna är precis som ni är inne på att räkna på vad man sysslar med och agera efter det. För vår del kommer det innebära att vi skippar det där med ved, allt kommer säljas vid bilväg som massa eller i värsta fall flisved.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

svampbob  
#279849 Mina vedköpare smått chockade när jag fakturerar istället för Pengarna i fickan.
Jag har nu köpt en Ebeaver och tänkte pröva att sälja det som inte blir massa som flis istället för ved. En viss mängd ved kommer det nog ändå att bli då jag kommer att behålla vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Skogstomte  
#279864 Jag har upplevt samma förvåning när man säger "jag skickar faktura".

Om man spinner vidare på kalkylen ovan så kan man ju räkna baklänges hur mycket man måste producera för att gå runt.

Ett pris som accepteras är 600kr/m3s inkl moms för torr ved men det märks att smärtgränsen närmar sig i dessa trakter. Man får sälja på kvalitet. Alltså 480kr +moms går att få ut om man är noggrann.

Råvaran kan man inte göra så mycket åt. Ved som är vettig är ju i princip massaved.
300kr/fuben +moms. Det går åt c:a 0,6 fub att göra 1m3s = 180kr råvara.
Slitage på säckar & pallar 40kr
Krympning 10% 48kr
Hantering torkning 100kr.
Kvar är 112kr att göra ved av.

Hanteringen vid torkning går säkert att göra billigare om man har lämpligt skjul där man kan ställa in säckarna direkt med lastaren. Dock kostar skjulet några kronor i avskrivning och underhåll. I storsäck kan man räkna 3m2 yta per säck om man ska ha luft runtom.

Jag vidhåller att det är bra att vara två så vi räknar på det även om det frestar kalkylen hårdare.

Timkostnad 600kr för två man.
Vi behöver sannolikt en bättre vedmaskin för att lyckas, jag yxar till med 250kr/h totalt.
Traktorn som servar kommer att gå effektivare men ändå dubbelt 250kr x 80% = 200kr

Totalt 1050 kr/h vilket gör att vi måste producera minst 9,4 m3s/h för att ha något att lägga på tallriken. Alltså 3 ggr så effektiva som innan. En del går nog att hämta genom bättre råvara, att man sorterar traktvis så man slipper för mycket småpinnar och övergrovt.

Men likväl måste man tredubbla tempot igenom maskinen. Dubbla klyvar, bättre drag i kapen, fler klyvstål, stegmatare (idag bara två balkar som bord) och framförallt säckvändare så maskinen kan gå kontinuerligt borde göra sitt till men då kommer man stå närmare heltid vid maskinen för att hinna med amorteringarna.

Som sagt, vedbranschen är nog inget för oss. Går nog att få ihop sitt levebröd men man får banne mig jobba ganska hårt för brödet.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#279959
Skogstomte skrev:Jag har upplevt samma förvåning när man säger "jag skickar faktura".

Om man spinner vidare på kalkylen ovan så kan man ju räkna baklänges hur mycket man måste producera för att gå runt.

Ett pris som accepteras är 600kr/m3s inkl moms för torr ved men det märks att smärtgränsen närmar sig i dessa trakter. Man får sälja på kvalitet. Alltså 480kr +moms går att få ut om man är noggrann.

Råvaran kan man inte göra så mycket åt. Ved som är vettig är ju i princip massaved.
300kr/fuben +moms. Det går åt c:a 0,6 fub att göra 1m3s = 180kr råvara.
Slitage på säckar & pallar 40kr
Krympning 10% 48kr
Hantering torkning 100kr.
Kvar är 112kr att göra ved av.

Hanteringen vid torkning går säkert att göra billigare om man har lämpligt skjul där man kan ställa in säckarna direkt med lastaren. Dock kostar skjulet några kronor i avskrivning och underhåll. I storsäck kan man räkna 3m2 yta per säck om man ska ha luft runtom.

Jag vidhåller att det är bra att vara två så vi räknar på det även om det frestar kalkylen hårdare.

Timkostnad 600kr för två man.
Vi behöver sannolikt en bättre vedmaskin för att lyckas, jag yxar till med 250kr/h totalt.
Traktorn som servar kommer att gå effektivare men ändå dubbelt 250kr x 80% = 200kr

Totalt 1050 kr/h vilket gör att vi måste producera minst 9,4 m3s/h för att ha något att lägga på tallriken. Alltså 3 ggr så effektiva som innan. En del går nog att hämta genom bättre råvara, att man sorterar traktvis så man slipper för mycket småpinnar och övergrovt.

Men likväl måste man tredubbla tempot igenom maskinen. Dubbla klyvar, bättre drag i kapen, fler klyvstål, stegmatare (idag bara två balkar som bord) och framförallt säckvändare så maskinen kan gå kontinuerligt borde göra sitt till men då kommer man stå närmare heltid vid maskinen för att hinna med amorteringarna.

Som sagt, vedbranschen är nog inget för oss. Går nog att få ihop sitt levebröd men man får banne mig jobba ganska hårt för brödet.

Har man bara avsättning för veden så är det inte svårt att investera så man får ihop en kalkyl om man bara räknar med att allt är klart när veden är kapad. Största problemet är att få det att gå ihop med vedleveranserna. Många anser ju att 600 kr för att leverera 5 m3 är alldeles för mycket. Då är det oftast bara hälften av vad du måste ha. Vet inte hur många som frågat om transporten ingår, aldrig om vedklyvningen ingår. För mig är kostnaderna och tiden som går åt större för transporterna än vedklyvningen och den verkar folk tro att man ska göra gratis.
Så man måste ju räkna ihopa vedkalkylen plus rimlig vinst plus minst 100 kr m3 som måste belasta veden för transporterna. Så då gäller det ju att räkna rätt så man inte jobbar gratis. Det är nog många som skulle börja med den biten innan dom gör någon ved överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

svampbob  
#279960 Jag brukar hänvisa till en transportör så får vedköparen göra upp direkt med chauffören och jag lägger mig inte i frågan om svart eller vit transport.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Skogstomte  
#279995
Vedproducent skrev:Har man bara avsättning för veden så är det inte svårt att investera så man får ihop en kalkyl om man bara räknar med att allt är klart när veden är kapad. Största problemet är att få det att gå ihop med vedleveranserna. Många anser ju att 600 kr för att leverera 5 m3 är alldeles för mycket. Då är det oftast bara hälften av vad du måste ha. Vet inte hur många som frågat om transporten ingår, aldrig om vedklyvningen ingår. För mig är kostnaderna och tiden som går åt större för transporterna än vedklyvningen och den verkar folk tro att man ska göra gratis.
Så man måste ju räkna ihopa vedkalkylen plus rimlig vinst plus minst 100 kr m3 som måste belasta veden för transporterna. Så då gäller det ju att räkna rätt så man inte jobbar gratis. Det är nog många som skulle börja med den biten innan dom gör någon ved överhuvudtaget.


Jag har samma erfarenhet och har gjort misstaget att lova leverans för några hundralappar sen kanske man bränner tre timmar allt som allt innan man är hemma och har plockat in prylarna. Surt sa räven. Försöker numera styra det lilla som säljs till avhämtning, om jag är på plats så kan jag lyfta på säckarna.

Det blir f.ö. ingen ved producerad här i år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).