Avverkning (slutavverkning)

Min första avverkning

16 inlägg 12761 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Min första avverkning

morco  
#279950 Jag är relativ ny skogsägare och ska börja planera min första avverkning. Enligt plan ska det avverkas först 2016 men jag ser ingen anledning att vänta då det är väldigt välslutet och tillväxten börjar väl klinga av då den enligt plan ligger på 3.0 kbm/ha. Har även fått en del vindfällen under året som uppvisar kraftig rotröta.

Kan en anledning till att avverkning är satt till 2016 vara ett en närliggande avdelning just avverkats, finns risk för ökade snytbaggeangrepp på det jag just planterat? (stora täckrotsplantor av planterade nu i vår).

OM det visar sig att rotrötan är väldigt utbredd, ska man sats på något annat och isåfall vad? Tall funkar tyvärr inte pga älgstammens beskaffenhet, ser även ut som lövet har svårt att komma förbi älgsäker höjd på de ställen jag skulle vilja få fram björkskog.

Lite fakta:
G28, TGLBÄ 64000
95år
1,7 ha, totalt 550 kbm
Medelstam 30 cm
Beläget mellan Valdemarsvik och Söderköping,

Med tanke på geografisk plats och volymerna, vilka virkesuppköpare tycker ni jag bör kontakta för offert? Vad jag förstått är det klokt att begära netto dvs med avverkningskostnader och skotning avdraget eller?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

jannee  
#279964 Håller helt med Morco. Ett avverkningsuppdrag där fasta priser gäller - för allt.
Fast avverkningspris m3fub - inga flyttningskostnader.
Fast pris för timmer - inget vrak, i så fall ett högt pris för vraket
Samma för massaved och eventuell kubb.
Be inköpare från lokala sågverk att lämna offerter.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

Bengt.Svensson  
#279972 Det är oftast röta i vindfällen, de friska träden klarar mer vind än de som har rotröta. Det är inte alls säkert att det är röta i hela beståndet - men det ser du ju när du avverkat.

Jag har fått lära mig att snytbaggarna inte är aktiva på hyggen äldre än 5 år. Därför brukar jag låta hygget vila 3 år innan jag planterar för att slippa ombehandla plantorna med nytt snytbaggeskydd.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

jannee  
#279975 Själv planterar jag alltid året efter och med SMÅ behandlade täckrotsplantor. Dock ser jag till att det mesta av riset tagits bort + mycket väl markberett.
Fått lära mig att snytbaggar är några ljusskygga individer, av den orsaken vill jag helst INTE ha något som kan skydda dessa.
En betydligt äldre granne till mig planterar alltid i grönriset med barrotsplantor. Under årens lopp har jag funnit att mina planteringar INTE gått sämre än hans.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

morco  
#280045 Tack för input, har börjat googla fram presumtiva virkesuppköpare och hittills hittat Holmen, Södra, Sveaskog, Rörvik, Sydved och Billerud. Har jag glömt någon som ni varmt kan rekommendera för Östergötland eller rent av avråda från? Hade väl för avsikt att reducera ner till 3-4 aktörer som får inkomma med offert

Hur gör man sedan, tar man kontakt för genomgång av skiftet på plats innan man får offert eller kan offert ges på lösare grunder? Är helt grön på detta område så ni får ha överseende med konstiga frågor. Kan väl tillägga att jag är rätt mån om kvalitén på avverkningen och vill verkligen minimera körskador och annat elände. Jag har alldeles för lite skog för att acceptera att den förstörs, det jag just planterat tyckte jag såg förjävligt ut på sina ställen och man kan undra hur markstrukturen såg ut under en del plantor jag satte….

Det verkar inte vara någon som direkt avråder från att ta ner ett nytt hygge mot närliggande nyplanterat hygge? (ca 100 meter gallringskog mellan avdelningarna) Eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

jannee  
#280054 Finns det inga mindre lokala sågverk?
Har själv funnit att dessa oftast betalar betydligt bättre än de stora drakarna.
De stora som du räknat upp kommer oftast med sina prislistor. Ok, visst dessa är bra men de ska man ha som utgångspunkt, för sedan gäller det hur mycket MER man får per meter.
Personligen tror jag att de virkesinköpare som är intresserade av att göra en affär gärna vill komma ut för att bilda sig en egen uppfattning. Ja, om hur arronderingen ser ut, transportavstånd, skogens skick o.s.v.
Jämsöverpris har för mig ALLTID varit en självklarhet.
I den mån jag kunnat har jag själv försökt börja med att slutavverka i nordöstra delen för att senare bara bygga på åt sydväst, de nya hyggena går kant i kant med gamla eller nya planteringar - inga problem.
Glöm INTE att fråga grannarna om råd, och du fråga nu INTE bara en, utan flera.
Enklast kan vara att mäta upp beståndet och för att sedan sälja det på rot. Är själv lite osäker på vilket som ger mest fördelaktigt pris.

Användarvisningsbild

Re: Min första avverkning

mghg  
#280062 Instämmer i rådet från jannee att fråga grannarna om råd.

Tänk på att de olika virkesuppköparnas prislistor kan ha olika enheter. Ett pris baserat på "toppmätt" kanske ser imponerande högt ut, men kan i praktiken vara lägre än ett pris baserat på "fast under bark".

En annan sak att ha med i jämförelsen är att Södra är en skogsägarförening som kanske inte kan erbjuda högst leveranspris, men å andra sidan ger efterlikvider som kan vara mest fördelaktigt på lång sikt.

Personligen föredrar jag skogsägarföreningar som är medlemsägda och vars vinst går tillbaka till medlemmarna.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

jannee  
#280064 Måste i viss mån hålla med mghg. Efter Gudrunstormen var det Södras medlemmar som kom lindrigast undan.
Vi andra märkte mer än väl hur "bra" vår relation till vårt lokala sågverk egentligen var värd just under denna kris.
Å andra sidan är det inget som hindrar att man blir medlem och säljer väl valda partier till Södra och annat till någon annan.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

morco  
#280074 Jag är pga av min oerfarenhet lite skeptisk till att gå på de mindre aktörerna. Misstänker att Södra och Holmen är lite av skogens McDonalds men man blir ju mätt och känner sig aldrig lurad, men självklart heller aldrig positivt överaskad.

Har ändå försökt att googla runt efter mindre sågverk min inte hittat något lokalt.

Förre ägaren har under sina år alltid anlitat Holmen och varit nöjd, så jag tar väl och börjar med att ta den kontakten. Kommer ”kalibrera” mot ytterligare ett par bolag. För att jag ska fatta och kunna jämföra får de alla offerera enligt Jannee:s råd i andra inlägget om de ska vara med i matchen, hoppas man kan få alla att redovisa på det sättet!

Jag ska även som rekommenderats tala med grannarna kring deras erfarenheter, har fått bra kontakt med ett par men jag undrar hur intresserade de egentligen är av skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

jannee  
#280082 Mina grannar har i mångt och mycket olika syn på det mesta, och även naturligtvis när det gäller försäljning av virke.
Nästan alla säger att just deras inköpare ger mest. Nu vet jag att det INTE är så, dock vill man inte skylta med att man gjort en dålig affär och fortsätter att göra dåliga affärer.
En sak som i alla fall är 100% säker och det är att det lönar sig dåligt att vara en och samma virkesinköpare trogen.

Användarvisningsbild

Re: Min första avverkning

mghg  
#280084 Det absolut viktigaste är skogsgårdens långsiktiga ekonomi och att man som skogsägare får ett bra bemötande och erbjuds de skogliga tjänster som man behöver.

Det man får betalt vid en leverans eller avverkningsuppdrag är självklart viktigt. Den personliga kontakten med virkesköparen är också självklart viktig. Men med långsiktig ekonomi menar jag att man får inte glömma att det efter avverkning skall föryngras och efter en tid röjas och därefter gallras. Skall man sköta detta själv eller vill man att den som köper virket skall göra detta med god service och till ett bra pris? Vem tar ansvar för eventuella körskador i samband med avverkningen? Vill man som skogsägare att den som köper virket även skall hjälpa en med skogsbruksplan och kurser? Ett högt netto vid slutavverkningen är inte allt ...

jannee skrev:Å andra sidan är det inget som hindrar att man blir medlem och säljer väl valda partier till Södra och annat till någon annan.

Helt riktigt. Man skall givetvis känna sig fri att sälja till vem man vill och välja det som främjar den egna skogsgårdens långsiktiga ekonomi.

morco skrev:Jag är pga av min oerfarenhet lite skeptisk till att gå på de mindre aktörerna. Misstänker att Södra och Holmen är lite av skogens McDonalds men man blir ju mätt och känner sig aldrig lurad, men självklart heller aldrig positivt överaskad.

Södra och Holmen må vara lika storleksmässigt men är helt olika i sin ägarstruktur. Holmen är ett börsnoterat aktiebolag och Södra är en medlemsägd ekonomisk förening vilket innebär att deras erbjudande och kringtjänster skiljer sig åt. För vissa skogsägare passar Holmen och liknande aktörer bäst, för andra passar Södra och de andra skogsägarföreningarna bäst.

Användarvisningsbild

Re: Min första avverkning

T Landström  
#280091 Hur är det med markerna runt om?

Våra marker gränsar mot bolagsskog på alla sidor...och då har det varit enkelt att leverera dit då det inte blir några tjafs om vems mark man kör på...
Sedan tycker jag det har underlättat när man har mindre mängder virke att leverera...men det kan ju ha att göra med att vi levererat till samma bolag under många år...
Sedan tycker jag en långsiktig relation är värd mycket...

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

stektlök  
#280095 De låter hur roligt som helst :) ett sådant område skulle jag vilja ge mig på med sågen och huggarvagnen.

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

haggloader  
#280107 En långsiktig relation är värt mycket om du inte har en egen traktor, vagn, motorsåg och kunskap för 300-400 000 kr. Tänker bl.a. på vindfällen och skogsskador. Dock känns det oekonomiskt för många, men kan vara desto roligare!

Avatar Fallback

Re: Min första avverkning

morco  
#281026 Omgivande marker är privatägda och enligt de snitslar jag ser på grannmarkerna är det stor Holmendominans. Jag har nu bokat in "gårdsvisning" med Holmen och Södra, funderar på en tredje aktör. För mig som nybörjare och dåligt utrustat med större maskiner värdesätter jag en långsiktig relation och att ha en partner (förutom er här...) att diskutera med. Vi får se var det landar.

Hugga själv vore ju säkert trevligt men min arbetsgivare har ju tydliga förväntningar att man ska göra 40 timmar även där. Sätter istället hedern i pant på att jag ska greja röjning, plantering och vedhuggning, som balsam för själen :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).