Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP

10 inlägg 9674 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 543 XP

ockelbo300s  
#279766 Hej, min gamla såg har lagt av och jag funderar på en 543XP och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av denna såg. Jag vill ha en relativt lätt såg av bra kvalite som ändå är tillräckligt stark för att ge sig på lite större träd.

Farsan har en Stihl MS 200 som jag är riktigt imponerad (lätt och smidig) men motorn är lite klen när man skall fälla grövre träd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279776 Finns nog en del skrivet sen tidigare.
viewtopic.php?f=12&t=12648

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP

bror-erik sjöberg  
#279784 Jo titta på en sådan först men det blev en 550 xp istället och ångrar inte det

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP

palbin  
#279785 Stihl 200 är väl bättre än nästan allt annat under 50 cc ... ?

Och när den ej räcker till är det väl dags för 50 cc ... ?

Så arbetar jag i vart fall :) ... .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP

haslehio  
#279827
ockelbo300s skrev:Hej, min gamla såg har lagt av och jag funderar på en 543XP och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av denna såg. Jag vill ha en relativt lätt såg av bra kvalite som ändå är tillräckligt stark för att ge sig på lite större träd.

Farsan har en Stihl MS 200 som jag är riktigt imponerad (lätt och smidig) men motorn är lite klen när man skall fälla grövre träd.

Hej
Har själv en 543 xp, och kan säga att jag är nöjd med den. Den har väldigt bra kraft i förhållande till vikten, men är dock lite slö på gasen (varvar inte jättesnabbt men ändå helt ok) och den vibrerar ganska mycket. Märkte själv ej av vibrationerna till första med sågen, främst p.g.a är van med gamla sågar som vibrerar utav helvete men när jag riktigt började tänka på vibrationer så märkte jag att 543:an vibrerar väldit mycket egentligen.
Detta är dock min personliga åsikt
Mvh

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP

Jim_the_one  
#279890 Köp en 550 och bli riktigt belåten.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP

Stensebygaard  
#279898 Jag bytte nyligen min gamla 246 mot en 550xpg Triobrake, och jag är mycket nöjd. Tänkte köpa en 543, men återförsäljaren rekommenderade 550, och gav mig till med ett bra pris. Ca 50 såg-timmar senare ångrar jag inte! Så jag kan tillsluta mig det som Bror-Erik Sjöberg skrivit: Du vil inte ångra en 550.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP

SawTroll  
#279910
haslehio skrev:
ockelbo300s skrev:Hej, min gamla såg har lagt av och jag funderar på en 543XP och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av denna såg. Jag vill ha en relativt lätt såg av bra kvalite som ändå är tillräckligt stark för att ge sig på lite större träd.

Farsan har en Stihl MS 200 som jag är riktigt imponerad (lätt och smidig) men motorn är lite klen när man skall fälla grövre träd.

Hej
Har själv en 543 xp, och kan säga att jag är nöjd med den. Den har väldigt bra kraft i förhållande till vikten, men är dock lite slö på gasen (varvar inte jättesnabbt men ändå helt ok) och den vibrerar ganska mycket. Märkte själv ej av vibrationerna till första med sågen, främst p.g.a är van med gamla sågar som vibrerar utav helvete men när jag riktigt började tänka på vibrationer så märkte jag att 543:an vibrerar väldit mycket egentligen.
Detta är dock min personliga åsikt
Mvh


Kanskje ikke så merkelig, i og med at det egentlig er en Zenoah sag, ikke en "ekte" HVA. :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP

Sverre  
#280007 Jag är mycket nöjd med min 550 XPG. Min personliga åsikt är att om man skall ha en mindre såg än 50cc så skall det vara en riktigt liten och lätt såg typ Stihl MS 201 dock blir man ju kanske lite begränsad vad gäller grövre träd. Så köp en 550 XP så kommer du absolut inte att ångra dig, den fungerar till allt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP

peter399  
#280040 Jag ser heller ingen marknad i MS241 eller 543XP. Det är bara ett par fjuttiga hekto upp till 550XP och då har du kraften
du behöver till allt .. Vill man ha mindre såg hade jag hoppat ner till MS200/2017339XP eller motsvarande storlek.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).