Skogsröjning

Hur mycket har ni röjt iår?

183 inlägg 113402 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

cjj70  
#279845 Jag har röjt min första hektar!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

JensSkoog  
#279850 Det är en bra början på dom nästa 500 :lol: :lol: Vad typ skog röjer du?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

ÅsaNisse  
#279861 Jag väntar tills det dragit kraften ur roten. Vårröjning tycker jag är bortkastat arbete då det är lika tätt igen i september.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

halvproffs  
#279867
ÅsaNisse skrev:Jag väntar tills det dragit kraften ur roten. Vårröjning tycker jag är bortkastat arbete då det är lika tätt igen i september.


Älgarna brukar gilla dom färska skotten som blir. Själv har jag röjt ca 2ha. Lätt röjning ska tilläggas.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

protwia  
#279914 Har gått igenom tio hektar blandad 2:a och 3:e röjning på två skiften. Fortsätter värmen hålla sig borta så ska nog de sista fem också bli gjorda.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

slatte  
#279916 0,5 ha älgbetat område röjt i helgen, Har provat att stamkvista en hel del i området ska bli roligt att se hur det ser ut om några år.

:)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Seb macahan  
#279920 4ha. En halv i dag.
Lägger in lite bild på djungel. Har 10 ha förröjning i en gallring som ser ut nästan som på andra bilden fast med 30åriga granar mellan.
Det blev en efter och före bild i stället för tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282839 Har röjt ett hektar eftersatt röjning, stammarna är 5-6 m höga vilket tar sin tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Blivande snickare  
#282923 Jag gillar före å efter röjbilder för de kan se så hopplöst ut men sen lika sjutton fanns där riktigt vettiga stammar att spara. Är ju såklart ännu roligare när man märker det i sin egen röjning ;)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#282950 Brukar finnas tillräckligt med bra stammar att lämna annars finns ju inget röjningsbehov. Om det blir en glänta någonstans lämnar man en enbuske och sedan låter träden stå lite tätare i närheten så att totala antalet stammar blir 2500 per hektar.

Angående bilder så tycker jag det säger mer om man går tillbaka till röjningen efter 2-3 år då beståndet blivit utsatt för några snövintrar och älg, oftast så önskar man att man tagit hårdare. Men om man vet att betestrycket från älg är att vänta så vill man ju inte ta för hårt men vanligen så återhämtar sig älgbetad tallskog, den kräver dock en extra röjning/kvistning. Det ser oftast värre ut än det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

lillen  
#284447 Lillen 25 juni 2014

Började röja i februari det var nästan snöfritt, inga myggor och bra temperatur så det blev ca 10 ha i eftersatta bestånd.
Har därefter huggit bort grovasp och markberett på dåligt återbeskogade områden samt planterat 14000 granplant
Hade detta som ett eget beting innan vårvärmen kom
Käns skönt att bara gå runt och titta nu

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

husqvarna_med_sthil  
#284452 Till veckan har jag ritat in en dag. Ska börja med 0.5 ha men hade tänkt hinna 4 innan augusti.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

JensSkoog  
#284459
lillen skrev:Lillen 25 juni 2014

Käns skönt att bara gå runt och titta nu

Det hörs härrligt ut. :grin: Du har förtjänad det. Gott jobbat!

Avatar Fallback

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

Contorta  
#284491 Årets (på egen mark)
5 ha röjning. Slakt.
25 ha hyggesrensing. Totalslakt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket har ni röjt iår?

herjman  
#284684 2ha 5-7årig självföryngrat löv i ett blött parti, det tar evigheter och är en djungel men resultatet ser rätt trevligt ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).