Föryngring

Avbitna lärkplantor.

15 inlägg 10104 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avbitna lärkplantor.

henrik_1  
#279278 Heej

För 3 år sedan planterade vi ett halvt hektar hybrid lärk. Vi tänkte testa något nytt och dumma som vi va så stängslade vi inte in. Rådjur och antagligen älg, har varit taskiga mot ca 60-70 procent av plantorna och bitit av toppen.

Grannen som har ett likandant område bara 100 meter ifrån har klarat sig fint som planterades för 5-6 år sedan utan stängsel.
Jag vet dock inte om de blev utsatta för det när de va mindre.

Tänkte kolla lite med er vad ni tror. Tror ni det finns chans att de klarar sig? De är ju gröna o fina för övrigt?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

halvproffs  
#279282 Blir det inga fler bett så kommer det att bli fina träd så hav tröst o tålamod

Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

henrik_1  
#279286 Okej ja jag hoppas du har rätt, hade ju varit kul om det blev något av dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avbitna lärkplantor.

fredrikoh  
#279324 Jag hade samma problem med stor andel betade toppskott men lärken växte på ändå och nu är de nästan10 år och de ser både långa och raka ut.

Avatar Fallback

Re: Avbitna lärkplantor.

nalle34  
#279387 Kan tjuta toppskott på 1-1.5m om året och tycks växa värre efter betning. Får dom vara i fred den här växt sången så växer dom snart till bet säker höjd. Har du bra mark kan du gallra redan när dom om så där tio år första gången. Har sälv ca. 2.5 Ha hybridlärk. Titta i mitt foto album så ser du hur det ser ut efter 8 år

Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

henrik_1  
#279401 Tack för era svar!

Hoppas verkligen de växer upp här med fast det ser lite mörkt ut just nu. En del av dem som klarat sig är snart över bet höjd, till hösten så ska de va fria från fiender.
Wow, de är riktigt stora för att bara vara 8 år.

Spännande att testa lite nya trädslag, efter Gudruns härjningar så förvandlades det mesta av skogen till ett enda stort kalhygge o då när allt ändå hamnar i samma ålder så är det ju roligt om det blir lite olika bestånd.
Därför testade vi lärk och sitka gran, men det sist nämnda växer sämre än vanlig gran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avbitna lärkplantor.

Tosca  
#279405 En lock av fårull knuten om toppen verkar många ha provat med framgång mot viltbetning.

Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

henrik_1  
#279412
Tosca skrev:En lock av fårull knuten om toppen verkar många ha provat med framgång mot viltbetning.


Okej, får bege mig till grannen o fråga efter ull o försöka rädda de som inte inte blivit utsatta.. Tack för ett bra tips!

   TS
Avatar Fallback

Re: Avbitna lärkplantor.

Windsor  
#279430 Jag har lärt mig att sätta träslag som är smakliga för viltet närmst stora vägar med gott resultat. Både lärk och tall som klarat sig fint utan viltskador. Men det är kanske billigare att hägna än att anlägga motorväg genom sin fastighet :)

Avatar Fallback

Re: Avbitna lärkplantor.

Fredson  
#279443 Jag fick rådet att bespruta plantorna till hösten. Efter att också nyss ha upptäckt att jag har övervägande avbetade toppar. Någon här som har erfarenhet av att bespruta lärken? Undrar om det är något giftigt skit de menar att man ska använda för att skrämma bort avbitarna eller finns det något naturligt medel som fungerar? Ull låter som en schyst idé men på en större yta så krävs det ju isåfall en rejäl insats...

Avatar Fallback

Re: Avbitna lärkplantor.

alias  
#279471
Fredson skrev:Jag fick rådet att bespruta plantorna till hösten. Efter att också nyss ha upptäckt att jag har övervägande avbetade toppar. Någon här som har erfarenhet av att bespruta lärken? Undrar om det är något giftigt skit de menar att man ska använda för att skrämma bort avbitarna eller finns det något naturligt medel som fungerar? Ull låter som en schyst idé men på en större yta så krävs det ju isåfall en rejäl insats...


Har kört med Trico (något fårfettsliknande som aktiv substans) flera år på lärk. Funkar bra men ställer krav på väderleken vid behandling (måste vara plusgrader, torra plantor och ej risk för regn eller dimma inom några timmar efter behandling). Fördel är dock att plantorna kan behandlas innan de invintrat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

halvproffs  
#279506 En gubbe i Gävle som blev av med fina granar sprutade kopiss på granar som kunde duga som julgranar. Tänk er odören när dom tjuvtagna granarna kom in i huset. Borde fungera avskräckande även för vilt.

Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

henrik_1  
#279731
Windsor skrev:Jag har lärt mig att sätta träslag som är smakliga för viltet närmst stora vägar med gott resultat. Både lärk och tall som klarat sig fint utan viltskador. Men det är kanske billigare att hägna än att anlägga motorväg genom sin fastighet :)


Hehe, du har en poäng där..

Fredson skrev:Jag fick rådet att bespruta plantorna till hösten. Efter att också nyss ha upptäckt att jag har övervägande avbetade toppar. Någon här som har erfarenhet av att bespruta lärken? Undrar om det är något giftigt skit de menar att man ska använda för att skrämma bort avbitarna eller finns det något naturligt medel som fungerar? Ull låter som en schyst idé men på en större yta så krävs det ju isåfall en rejäl insats...


Är det inte ganska osmidigt att spruta plantor som är typ mellan 1 till 2 meter höga. Eller det är inte samma typ av spruta som har man mot nysatta granplantor?

alias skrev:
Fredson skrev:Jag fick rådet att bespruta plantorna till hösten. Efter att också nyss ha upptäckt att jag har övervägande avbetade toppar. Någon här som har erfarenhet av att bespruta lärken? Undrar om det är något giftigt skit de menar att man ska använda för att skrämma bort avbitarna eller finns det något naturligt medel som fungerar? Ull låter som en schyst idé men på en större yta så krävs det ju isåfall en rejäl insats...


Har kört med Trico (något fårfettsliknande som aktiv substans) flera år på lärk. Funkar bra men ställer krav på väderleken vid behandling (måste vara plusgrader, torra plantor och ej risk för regn eller dimma inom några timmar efter behandling). Fördel är dock att plantorna kan behandlas innan de invintrat.

MVH
Alias


Låter som något man kanske skulle överväga om jag inte får tag på ull..

halvproffs skrev:En gubbe i Gävle som blev av med fina granar sprutade kopiss på granar som kunde duga som julgranar. Tänk er odören när dom tjuvtagna granarna kom in i huset. Borde fungera avskräckande även för vilt.


Haha, hämden är ljuv!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

henrik_1  
#280582 Tog en bild på en av de drabbade lärkplantorna.

Tyvärr lyckas jag inte få bilden på rätt håll. Vill ni se den på rätt håll så kan man spara den till datorn o rotera den där.

Jag är fortfarande skeptisk till om de kommer fortsätta växa,

Jag har lagt lagt ull på samtliga plantor nu så nu hoppas jag de vilda djuren låter bli dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avbitna lärkplantor.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280632 Jag har en del viltbetade lärkplantor, som faktiskt har växt till sig. Bottenstocken blir ju skit och en hel del dubbeltoppar blir det, som jag dock knippsade av med sekatören här om dagen.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar