Föryngring

Masur

27 inlägg 16813 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Masur

flintbo1  
#279388 Fast tråden säkerligen redan finns någonstans så startar jag en ny.

Har någon här satt masurbjörk och hur gick ni i sådana fall tillväga vad gäller klonade plantor gentemot den mixade fröblandningen? Markberednings teknik osv.?

MVH Tom



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Masur

Anders Hansson  
#279399 Jag satte några typ 10 st masurbjörksplantor för ca 15 år sen. Problemet kom när vi skulle röja beståndet och det var 300 björkar, vilken var det nu jag satt... :wink:

Avatar Fallback

Re: Masur

Torbjörn Pettersson  
#279406 Jag planterade 1000 st. Tror det var -99 eller 2000. Jag markberedde med vanlig harv, märkte plantorna med maskeringstejp och sprutade dom med pv-viltskydd. När de var över beteshöjd tyckte jag inte att jag behövde tejpa eller spruta plantorna mer. Problemet blev senare då det blev svårt att skilja masurplantorna i ett hav av lövsly. För två år sedan anlitade jag experthjälp för att röja beståndet. Han hittade på många masurbjörkar. Konstigt nog kommer dom gärna i klungor, sen är det bara vanlig björk. Jag räknar nog med att efter förstagallring är det nog endast masur kvar! Nu går jag ibland med trappstege och sekatör och stamkvistar dom.

Användarvisningsbild

Re: Masur

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279410 Jag tänker plantera masurbjörk i år eller nästa, på en åker.
Det här var en bra tråd, tänkte inte en sekund på att man förstås måste märka upp dem!

Hade nog tänkt stängsla men räcker det att spruta med något på dem så är ju det att föredra.

Avatar Fallback

Re: Masur

flintbo1  
#279468 Tack för svaren! Ja jag hade tänkt sätta 1-2 ha. På en gammal inäga, att tyda av de lärare och personer jag diskuterat masur med så är det många av dem som förespråkar stängsel. Det beror väl kanske lite på vart i landet man bor hur effektivt detta är. En man jag talade med hade planterat masur i Västerbotten och sökt bidrag för projektet i och med att det är löv, bidraget han fick täckte hela stängslingen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Masur

dwurg  
#279522 Kan man på nåt sätt se skillnad på masur och vanlig björk i skogen ?

Avatar Fallback

Re: Masur

Torbjörn Pettersson  
#279531 Ja, men det finns många olika sorters masur...
Ofta är dom krokiga, buskiga och växer sämre än vanlig björk...

Avatar Fallback

Re: Masur

flintbo1  
#279534 Som jag förstår det så kan man ganska tidigt se vilka som är masur och inte, och på så vis kunna rycka upp de vanliga björkarna från planteringen. ( Om det nu är masurbjörk det gäller. )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Masur

Anders Hansson  
#279543 Men sen kan det ju även bli masur i en vanlig björk. Då ser man det på att stammen blir som en tall ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Masur

machonisti  
#279625
Uvskogen skrev:Jag tänker plantera masurbjörk i år eller nästa, på en åker.
Det här var en bra tråd, tänkte inte en sekund på att man förstås måste märka upp dem!

Hade nog tänkt stängsla men räcker det att spruta med något på dem så är ju det att föredra.

Har satt masur på en gammal åkerplätt i fem år nu. Märkning skulle jag absolut inte ha tänkt på.

Bäst att planera märkningen inkommande femårsperiod av planteringen....

Användarvisningsbild

Re: Masur

rokon  
#279626 blir väl rätt svårklyven ved av den där masuren?

Användarvisningsbild

Re: Masur

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279636
rokon skrev:blir väl rätt svårklyven ved av den där masuren?


Dessutom blir det världens dyraste björkved om man skulle för för sig att såga ved av masurbjörk. :wink:

"Det högsta priset som betalades år 2007 var 55 000 kr/m³ och för år 2009 var det 70 000 kr/m³. Kan man dokumentera att ett masurbestånd har stamkvistas regelbundet under omloppstiden då kan man räkna med mycket höga priser."

Avatar Fallback

Re: Masur

Blivande snickare  
#279639 Masur blir INTE VED!!! :surp: :surp: :surp:
Eller handlar du ofta ved på kilo? ;)

Anders Hansson skrev:Då ser man det på att stammen blir som en tall ungefär.

Det behöver inte alls synas på stammen..

Användarvisningsbild

Re: Masur

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279640
Blivande snickare skrev:Masur blir INTE VED!!! :surp: :surp: :surp:
Eller handlar du ofta ved på kilo? ;)
.


Nä, det var liksom det jag försökte säga...... :shock:

Avatar Fallback

Re: Masur

Blivande snickare  
#279644 Aj se bara, Uven var snabbare! :wink:
Men vi är ju helt klart överens åtminståne ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).