Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek, Malwa eller Terri!

7 inlägg 9739 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek, Malwa eller Terri!

Weavens  
#279402 Ja vad ska man välja. Alla har sina för och nackdelar.
Är verksam i norrland så vi har en j**** massa snö på
vintrarna. Maskinen ska kunna hantera det så därför lutar det
åt en Terri. Dock är jag rädd att det är för mycket sten
här för att Terri ska må bra.

Ni som har en Vimek, Malwa eller Terri. kom gärna med
fördelar och nackdelar.

Det jag ska köpa är en kombimaskin för entreprenad i klengallringar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek, Malwa eller Terri!

Windsor  
#279427 Du får vad du betalar för, därav hade jag köpt en vimek. Kedjor på traktordelen och band på boggin så tar man sig fram. Dessutom kan du köra upp den på en dolly du drar efter bilen då vimeken har rulladrift bak. Ang terrin så vet jag ingen det gått något vidare för inte heller liknande maskiner som norcar, novotny och alla dessa fyrhjulingsekipage. Malwa har jag aldrig hört någon som kör så där har jag inget att uttala mig om. Annars hade en valmet 820 varit att föredra till gallringar och blötare marker, en maskin som klarar allt och dessutom så får man ut lite virke per vända. Det är problemet med dessa småmaskiner att det inte blir ekonomiskt att ligga och köra på små volymer. Men på blötmarker så står man ju högst på listan och lär få jobb så det räcker och blir över.

Avatar Fallback

Re: Vimek, Malwa eller Terri!

ulfgustav  
#279466 Vimek´s skotare skulle för mig vara det naturliga valet, det är en välbygd maskin med bra prestanda

Avatar Fallback

Re: Vimek, Malwa eller Terri!

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279467
ulfgustav skrev:Vimek´s skotare skulle för mig vara det naturliga valet, det är en välbygd maskin med bra prestanda


Lite nyfiken på din definition av prestanda ulfgustav ?

Avatar Fallback

Re: Vimek, Malwa eller Terri!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279470 Jag kan inte se någon fördel med Vimek framför Malwa frånsett priset.
Vimekens motor har visat sig vara för klen vilket gör att många tvingas byta ut dom efter allt för få driftstimmar. Variatorn läser man också att många bytt efter några tusen driftstimmar.
Malwan har också en lite för klen motor men den har inte variator och den har en mycket effektivare drift på bakhjulen. På den kan man också har kedjor på vagnen och inte bara band.

Sen sitter väl midjan lite längre bak på Malwan vilket borde göra att den spårar bättre än Vimek:n.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, Malwa eller Terri!

herjman  
#279489 Terrin passar nog bara på myrmark där den är oslagbar!
Enligt en bekant som haft en har dom kass markfrigång och tål som bekant inte sten.

Användarvisningsbild

Re: Vimek, Malwa eller Terri!

Peteflamingstar  
#279593 Firman jag jobbade åt förut hade under en längre period en Logbear (ser ut som en något större Terri med ungefär samma uppbyggnad och egenskaper). Samma sak där, skonsam för marken men inget att ha när det blir lite stenigt eller höga stubbar. Lätt att kränga banden på också, lättare än en Terri (som f.d jobbet numera använder).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).