Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning- bilder, före och efter

45 inlägg 30356 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

JensSkoog  
#279305 Intressant tråd. Isär gillar jag dina panoramabildor.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#279433 Hej på er, kul ni tycker det är intressant.
jag har inte varit uppe på skiftet sedan i lördags.
Skördaren åkte iväg på fredagen för 2000-timmars service. Min bror var uppe i skogen idag och skotaren har nu kört ifatt. Såg att skördaren idag hade kommit tillbaka till byn men inte kört upp i skogen än. Timmerbilarna hinner nu köra bort så att det finns plats ute vid avlägget.
20140505_2275R.jpg

Enkelt förklarat har de tagit omkull och kört ut Pg19, Pg 20 och Pg 21. Om jag minns rätt var PG 22 på 3.4 ha.

Än har jag inte hunnit ställa några av mina funderingar. Här kommer en av dem:
Det har ju snitslats områden som är berg eller blött som ska lämnas för naturhänsyn. Många gånger blir det träd som blir skadade, fällskador av andra träd. Vad får man göra med dessa områden utan att riskera att förlora certifieringen?
frågan borde ju ställas till södra..men hör ändå vad ni säger... tex, får man ta omkull de sönderbrutna lövträden?
Vi har ju en del gran var i dessa områden, är det tillåtet att ta bort dem för att undvika att rötan ska få vara kvar i skogen?

södras tanke är att all gran ska tas ner och det ska inte rotröte-behandlas utan det ska planteras plantor som är framtagna för att klara rötan bättre.

Jag är sugen på att lära mig mer om skogsbruk, funderar på söndras skola..
viewtopic.php?f=15&t=19565

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279438 Att påstått rotröte-resistent gran skulle förbli resistent under hela sin livslängd, tror jag inte ett skvatt på. Rotrötesvamparna har ju många år på sig att bryta den resistensen innan slutavverkning.

Bara att titta på hur det gick när växtförädlarna tog fram resistent vete under 1950-talet. Blev stor succé över hela vetebältet - tills resistensen bröts efter 5-10 år - med rejäl missväxt som följd!

Får citera min gamle lärare i växtpatologi. "Kriget mot växtskadegörarna kan inte vinnas, utan vi kan i bästa fall inte förlora detta krig". Samma dystra principer borde nog tyvärr även gälla i skogen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#279829 de körde upp skördaren i skogen igen i fredags och så skotade de även på fredagen. Efter flera dagars regn så gav fredagens skotning mer körskador än vad alla dagar innan har gjort. detta verkar inte lovande.
Får se hur det blir de närmaste dagarna. Innan var de ju så torrt så det dammade bara man gick i skotarspåren uppe i skogen. nu går leran över lågskorna även uppe på höjder.
Vi har börjat fundera på om det är försvarbart att göra bilväg upp till hyggets början. alltså personbil genom första området med tall. nu blev det genast mer jobb (dyrare) att göra ett sådant arbete när spåren blir så djupa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Anton k  
#279840 vad har inspektorn för bra argument för att inte rotrötebehandla? Ja mer än att sätta några vissa plantor! Det är väl just det nya att köra med rötstopp även i slutaverkning o i just ditt fall då skulle jag kräva det. Inte för jag vet att det funkar men kan man både ha hängslen o livrem mot rötan så är det nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#279846 den som har haft kontakten med södras inspektor är min far. Jag tyckte när vi diskuterade denna avverkning innan vi gjorde den att det skulle behandlas. Jag var även på min far om att han skulle handla in rotstopp för den manuelhuggnignen som vi gjorde i vintras. men inte hjälpte det. :x

Rotstop behandlas ska det väl göras senast några dagar efter att det avverkas så stor del av hygget är försent eller ? visst en del är kvar att ta omkull.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

jannee  
#279848 Rotstopp ska göras omedelbar efter att stubben frilagts, handlar mer om minuter i stället för timmar - dagar = helt bortkastade pengar.
Hur stor nytta det sedan är återstår att se, vilket varken du eller jag kommer att få veta.
Effektivaste sätet att undvika röta är nog ha köra en lövgeneration mellan barromgångarna.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#280720 har varit så mkt nu den sista veckan och denna vecka lär inte bli så mkt bättre, har varit uppe i skogen och fotat med någon dags mellanrum. har inte varit uppe sedan i tisdags förra veckan men skördaren blev klar i onsdags och skotaren nu i lördags. har många mer bilder men hinner inte med att fixa dem nu..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#283373 har varit oerhört mkt de sista veckorna. tror jag jobbade över någon dag i hela 3 veckor och så när det lugnade ner sig lite denna vecka på jobbet så kom det massa annat i vägen.
var uppe och fotade lite under de sista dagarna av avverkningen. var även uppe i skogen för någon vecka sedan och tittade på det södra hade åtagit sig att fixa i sönderkörda vägar. Det var inte mycket som de åtog sig. bara den skadorna på betesmarken och den gemensamma byvägen och den gemensamma skogsvägen, omkring 70meter. Men min far såg till att gräventreprenören fixade körvägen upp genom tallskogen upp till kanten av hygget.

Panorama 20140508-02R.jpg

Panorama 20140508-03R.jpg



20140423_1585R.jpg

20140510_3027L.jpg

20140513_2948L.jpg

Panorama 20140606-03L.jpg

20140513_2949L.jpg

20140606_2537L.jpg

Panorama 20140606-04L.jpg





20140423_1579L.jpg

20140606_2493L.jpg

Panorama20140508_1L.jpg

20140510_3019L.jpg

Panorama 20140606-01.jpg

Panorama 20140513-02L.jpg

Panorama 20140606-02L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

traktorz  
#283386 Vägar är alltid bra, men behöver fungerande diken för avrinningen, samt markduk med bär-/slitlager av grus ovanpå.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#324968 ja diken är viktigt för att vägen ska torka upp, det finns dike på ett par ställen, bla i backen upp i skogen även som jag själv ser att det syns dåligt på bilderna.
Markduk finns en diskussion om huruvida det är lönt att lägga när det är en traktorväg med möjlighet att köra bil på. Målet är inte en grusväg för personbilstrafik.
För att markduk ska vara lönt att lägga, krävs en riklig mängd bär och slitlager, och det är inte vårat mål med denna vägen.

markberedningen gjordes i höstas och skotningen av grotet i 2 högar. Då blev det lite gropigt i vägen som grävmaskinen hade jämnat till. Far har efter det kört upp, tror det är 2 lastbilslass med traktorn för att bygga på vägbanan och jämna ut groparna. Nu i veckan ska vi få hem ett bakmonterat schaktblad till traktorn så vi ska kunna släta till vägen bra.
Var uppe i lördags och satte markeringar för var den nya basvägen ska ligga. den förra vägen gick bakom huggarvagnen, rundade tallarna till höger och gick över krönet till höger vid den gröna markeringen i bilden. Då låg vägen stor del precis intill gränsen. Nu lägger vi vägen mellan de röda käpparna för att få så rak väg som möjligt. Och så får vi lagom mkt mark på höger sida som kan nås från basvägen. Jag har talat för att ta dit grävare och gräva med befintligt materia(sten) från hygget innan planteringen, men min far är inte lika intresserad av att investera i det. Försöker få honom att förstå att om man vill ha jämn traktorväg efter planteringen är gjord så kräver det att man kör dit sten, fyll för att bygga upp vägen med, och det också är en kostnad. Det går ju inte att plocka sten i en plantering . Far och son är inte riktigt överens om vilket som är bäst i detta ämne. 😡
Är rädd för att far sätter för stor tro till bakbladet förmåga... :???:
20150404_6683RL.jpg

nästa vecka ska vi första leveransen av täckrotsplantor, gran 8900st, och 2 veckor senare får vi ytterligare 7900granplantor och 2200 plantor tall. Tallen ska planteras i den biten som är närmast det befintliga tallskogen. helt enkelt det som syns i första bilden detta inlägg.
20150404_6765R.jpg

20150404_panoramaL.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#326715 viewtopic.php?f=109&t=4174&start=4380#p326461
nu är vi igång och planterar.
8900granplantor levererade, och totalt ska 17800gran och 2200 tall levereras.
södra har inte överträffat sig under detta hygges historia, så även nu med plantorna. 😡
Far beställde plantor med 2 leveransveckor och så beställde han 2 planteringsrör och 2 planteringsselar för plantorna.
Då tycker södra tydligen att vi ska ha rören och selarna efter att vi har tryckt i den 8900 första plantorna, för de kommer först med andra leveransen... 😈
ett surt samtal till södra resulterade i 2 rör och 2 selar som vi får låna tills de nya kommer.

Tydligen är också marknaden mättad på flis för de kommer inte och flisar grotet förrän i höst, men för att kompensera oss så ska de då själva plantera ytan som krävs för att komma åt att flisa grotet.

vi var ute hela familjen och kände på stenen på hygget med planteringsrören.. :wink: . retsamt ropade jag åt min far vid ett tillfälle när jag bara hörde "kling" hela tiden från honom. "- om du är ute efter att spräcka sten, ta då spettet istället" :mrgreen: :lol:
ingen tvekan om att hygget ligger i Småland iallafall.. :wink:
20150418_6771R.jpg


far hade med sig ferguson 35 på hygget i fredags när han planterade. jag har ju förespråkat en grävare får fixa vägar, men icke. Så vi fick ju dra loss 35;an i lördags som hade blivit lämnad där över natten.. :|
Senast redigerad av molnia fre 08 maj 2015, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#329066 det var drygt i den stenrika jorden att få ner plantorna, men nu är ca 17300 plantor i backen. någonstans blev det glesare eller någon missräkning för vi fick några tusen plantor över när hygget var gjort, så vi planterade på lite små åkerslyckor och betesmarker som inte brukats på minst 10-15 år.
De sista 1600 sålde far till en bekant som behövde stödplantera lite.
Det är skönt att det är över nu. snart kan man kanske börja med kapa och klyva veden som blev bortprioriterat... :|

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

haggloader  
#329073 Molnia, på bilden ser det ut som ett läger för tiggande eu-medborgare :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).