Vedmaskiner, flishuggar

Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

61 inlägg 51519 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Camwood  
#279391
caprice666 skrev:Ja tex denna: http://www.fagerstromsmaskin.se/produkt ... by-klyven/

Nej jag har inte missat vitsen med dubbelkomando.
I mitt fall så var klyven så smal att de lite grövre bitarna rullade av, därför ville jag kunna hålla en hand på ovansidan av biten tills den träffade kniven.

Dubbelkomando hade jag ju kvar fast med ena foten på en pedal istället.

Du kunde lika bra ha din klyv styrd av EN spak eller varför inte RÖSTSTYRD eller något annat dumt du har ändå byggt bort iden med tvåhandsfattningen. Nämligen att du inte ska kunna komma åt rörliga delar med någon hand eller arm.
Det verkar svårt att förstå hur tvåhandsfattningen fungerar för vissa på det här forumet trots att jag och många har beskrivit varför den finns!! :cry:

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

elis  
#279398 Enhandsmanövrerade klyvar säljs idag OCH är CE-märkta! Det är en "riktig" försäkring att klyven är säker det! Eller.... :wink:

Alternativt ska vedklyvar från början byggas mycket säkrare, och därmed dyrare. De borde ha riktig ränna för veden så den ligger stadigt, inställbart rejält klyvkryss för förekommande dimensioner, en rejäl uppsamlingsplåt och rejäl cylinder och tryck för alla träddimensioner. Och en skyddshuv som ska fällas ned över alltihopa innan klyvningen startar. Då är det säkert även för mig (och några till) men vem vill betala?

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

stegmaster  
#279415 Har inget problem med at se at det kan vara frästandet med sådana lösninger , men lika fullt dumt.
Blir samma sak med vedmaskiner.
Har hållt på med vedmaskiner sen 1997 och visst kan det vara frästandet at skruva bort 1-2 skruvar och ta bort skydde över klyven.
Skulle nog spara mig några minutter varje dag och et x antall lyft av skyddburet, men inte er det värd risken at kanske spara några minuter varje dag mot at kanske klyva av min egna eller andras fingrar/händer.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Hema  
#279428
elis skrev:
jannee skrev:Om det vill sig riktigt illa kan det t.o.m. vara olagligt (straffbart) att automatisera sin vedklyv. Skulle någon obehörig person komma till skada av ovan nämnda vedklyv ligger nog ägaren pyrt till.
Själv har jag dock en bekant som automatiserat sin s.k. manuella vedklyv så långt att han bara slå till på spaken så klyver den själv varefter den går tillbaka till utgångsläget. Enligt honom går det på detta sätt minst dubbelt så fort att klyva och jag är benägen att tro honom.
Går också att ställa den så den går fram och back kontinuerligt.
Han är dock elektriker till professionen har har monterat någon typ av mikrobrytare (två) och relä.
Har sett den i funktion men har svårt (omöjligt) att förklara exakt hur den fungerar.
Dock ska vilken som helst händig elektriker kunna göra motsvarande (olagliga) omkoppling.


Verkar ju vara jättebra, en liten filmsnutt kanske man kan hoppas på?

Min Bergabo var lite ombyggd då jag införskaffade den och fungerar såsom jannee beskrev att hans polares funkade, dock har den inte några mikrobrytare, utan det sker mekaniskt. Under tiden som kolven gör sin cykel, så hämtar man nästa kubb. Har man endast ca 15cm kubbar i diameter, kan jag lova att det går undan rätt bra. (för att vara en klyv) En film skulle kanske inte lämpa sig...

Lite såsom jag ser det, är det för långsamma maskinersom är anledningen till att man börjar pilla på dem från första början. Hade man haft en tillräckligt snabb maskin, så hade nog alla haft lättare att acceptera dubbelhandsfattningen.

Samt att bordet framför klyvkniven är tillräckligt bra, så att kubben ligger bra. Jag tycker att det kryllar av klyvar där ute som där bordet framför klyveggen endast består av en smal balk.. Vilket i min mening ökar behovet av att försöka få biten som skall klyvas m.h.a. en hand och just i det ögonblicket uppstår tanken att bygga om till enhandsgrepp.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

dåren  
#293942 det skulle kunna gå och bygga in en vanlig lamp strömbrytare

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

bosabengt  
#299640 Om din vedklyv har två spakar ijämte varandra kan du svetsa på ett bladjärn eller dyl mellan spakarna. Sen en spak på bladjärnet. Enkel lösning!

Sen kanske du får modifiera ev plåtkåpor osv så det passar just på din.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

tallen100  
#299725 Det farligaste är om någon är med och hjälper till vid klyven, och är med å styr kubben för att "föraren" inte kan på grund av dubbelkomandot. Så jag tycker en spak är alldeles lagom, är man uppmärksam ska man inte behöva skada sej i en hydraulisk klyv.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Camwood  
#299771 Otroligt att den här tråden lever kvar !!!! :???: Har ni inte förstått vitsen med tvåhandsfattning :?Allvarligt :surp:

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Blivande snickare  
#299788
bosabengt skrev:Om din vedklyv har två spakar ijämte varandra kan du svetsa på ett bladjärn eller dyl mellan spakarna. Sen en spak på bladjärnet. Enkel lösning!

Sen kanske du får modifiera ev plåtkåpor osv så det passar just på din.

Nejnejnej, glöm det där. Svetsa på ett större bord så att klabben hålls där istället!

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

bosabengt  
#299853
Blivande snickare skrev:
bosabengt skrev:Om din vedklyv har två spakar ijämte varandra kan du svetsa på ett bladjärn eller dyl mellan spakarna. Sen en spak på bladjärnet. Enkel lösning!

Sen kanske du får modifiera ev plåtkåpor osv så det passar just på din.

Nejnejnej, glöm det där. Svetsa på ett större bord så att klabben hålls där istället!


Vill man ha enhands är detta en bra lösning.

Ett större bord är ju bra men har man olika grov ved kommer ändå vissa bitar inte ligga still men vissa komma ligga still mer.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

tallen100  
#299856 Nej för det mesta måste man styra kubben tills den möter kniven för att få den kluven som man vill, och då funkar det inte med två spakar.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Blivande snickare  
#299857 Kan ni inte bara lägga klabben färdigt mot kniven å sen köra fram cylindern?

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

tallen100  
#299860 Det är svårt om det ska göras spisved, men visst det är inte omöjligt. Annars om man är vig kanske man kan slänga upp en fot å hjälpa till att styra med :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

henrik.rinder  
#299954 Jag blev klar med ombyggnaden till enhands i somras men det är först nu vi har börjat använda klyven ordentligt, och den fungerar väldigt bra. Tack för alla synpunkter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Camwood  
#301523
henrik.rinder skrev:Jag blev klar med ombyggnaden till enhands i somras men det är först nu vi har börjat använda klyven ordentligt, och den fungerar väldigt bra. Tack för alla synpunkter.

Kommer du att kunna skriva på denna sajt med EN HAND i framtiden och säga att vi fick rätt som varnade dej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).