Gallring

Varför gallras skogen?

78 inlägg 46029 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279038
OAS-forests skrev:
Mangan skrev:Frågan är om de positiva effekterna de räknar upp där, uppvägs av den ökade kostnaden och riskerna för skador. Kvalitetsskillnader i kvist och årsringsbredd betalas inte med så mycket nu längre. Om alls.

En tankeställare: Skulle du gallra i potatislandet? :wink:

Vet inte om man kan jämföra potatisodling med trädodling. Potatis brukar ju vanligen bli för stora och man vill knappast gynna storlekstillväxten ytterligare. Här är väl andra parametrar viktigare såsom smak och att de är fri från sjukdom och djurangrepp.


Nej, jag tycker inte man kan jämföra det heller, var mest en vinkning åt länken du skickade där de jämförde med rädisor. Är inte stora rädisor beska förresten? Eller ä det åldern?

Visst är det prisskillnad i betalning för sågtimmer fortfarande (iaf i norra landet). Rak, frisk, senvuxen stock med liten kvist betalas bättre. Frodvuxet virke betalas sämre, vilket även gäller stock med grov kvist, skador, tjur och krök.


Ja, fast så är det inte i södra delen av landet (alltid). Allt beror på förutsättningarna och ens egna tankar om framtiden. Så att säga att gallring alltid lönar sig är att ta i. Men visst *kan* det även löna sig.

Det du tar upp angående risk för skador är viktigt att beakta. Gallring ska utföras noggrant så att rätt träd lämnas kvar och så att det inte uppstår skador på kvarvarande bestånd. För att undvika skador på rötter bör skotning ej ske om det blir djupare spår än 10 cm. Helst ska marken vara frusen.


Och då stiger antagligen gallringskostnaden i gengäld.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

rokon  
#279045 Jag har hört att man varken röjer eller gallrar skogen i Ryssland, sen gör man slutavverkning i rutor på, var de 80ha eller man arrenderar avverkningsrätt på 80 års tid på ett område? Ja, jag är lite svävande här.

Men poängen de får fram virke till plyvoodtillverkning, virke till Ikeas produktion, Lärk till trallvirke mm som säljs i Sverige bland annat.

OBS jag har hört att ryssarna tycker vi är tokig som går och röjer i skogen?

Själv satt jag för ca 10 år sedan vaken från 4 på morgonen i sovkupén på tåget mellan St.Petersburg och Moskva och såg idel oröjd och ogallrad skog utanför fönstret.

Varför har Svensk skogsindustri betalat bättre för det Ryska virket från skogar som ej har röjts eller gallrats som den Svenska?
Beror det på att Den Ryska skogen ej är monokulturer, utan tydligen ofta blandskogar som gör att det trots allt fungerar?
Här ett besök vid en avverkning i Ryssland börjar vid 8min 30 sek fram till och med plywoodfabrik (obs ej min film eller resa)

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279052 Jag har också åkt järnvägen mellan St Petersburg och Moskva. Jag fick intrycket att det inte fanns några gammelskogar utan skogarna var 60-70 år. Detta verkar sammanfalla med avverkningar på 1940-talet, man kan anta att virket lastades på tågvagnar. Skogarna verkade oröjda och ogallrade, nu är det ju så att ryssarna har oändliga arealer att avverka så de kan ju gott vänta i 80-90 är mellan avverkningarna. Något de har brist på är bra transportleder, detta kan vara en förklaring till att de inte röjer och gallrar eftersom det inte går att komma ut i skogarna med bil. Vi har tidigare kunnat utnyttja flottleder, detta finns inte i Ryssland, idag har vi utmärkta vägar för lastbilstransporter året runt, detta finns inte heller i Ryssland. Vårt vägnät möjliggör en helt annan tillsyn och skötsel av skogen.

Skogarna i Ryssland har ägts av staten och det kan vara förklaringen till det skogsbruk som förekommer, privata initiativ har inte fått något utrymme.

I vårt land har vi en begränsad skogsareal att bruka, och för att optimera uttaget ur våra skogar är jag övertygad om att man ska bedriva gallring i någon form. Dock ska detta arbete ske noggrant och med stor försiktighet mot skador, man måste vara beredd att avbryta om vädret eller annat inte möjliggör skonsamt arbete.

Sedan kan man diskutera om röjning och gallring är lönsamt. Dock är det säkert att en korrekt utförd röjning och gallring ökar värdet på slutavverkningen samt att gallring resulterar i uttag av massaved och den kan därigenom ge en tidig intäkt till markägaren.

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Hema  
#279062
rokon skrev:Här ett besök vid en avverkning i Ryssland börjar vid 8min 30 sek fram till och med plywoodfabrik (obs ej min film eller resa)

Tackar för den filmen o är nu riktigt stolt över min egen kvistningsteknik.. :) Samt inte bara den, utan hela processkedjan. När man såg killen med sågen, kändes det rätt gott att man har lite mer skydd när man är ute.

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

Camwood  
#279326 En väldans trevlig film :grin: Särskilt avverkningen och fabriken med mest kvinnor som arbetar..

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

rokon  
#279341 Ja det är en fin film att se i hela sin längd, bra filmat. Själv blir jag nostalgisk då jag har jobbat på Ljusne plywoodfabrik ett år som formatsågare, men även hoppat in på flera av momenten i tillverkningen. Jag var alltså en av dem som gjorde plywooden till Runemo lådfabrik innan denna ryska fabrik blev leverantör. För övrigt så exporterade Ljusne-fabriken till ett 60 tal länder i världen. Men det är industrihistoria nu. Vi hade också kvinnor i fabriken, men majoriteten var män. Det är så att det är den ryska kvinnan som håller i gång det ryska samhället, även produktionen, männen dukar under i alltför stor grad av Vodka och svordomar? Men svordomar har nu förbjudits i Ryssland.

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

rokon  
#279342 Men jag vill återknyta till trådrubriken och återupprepar min frågeställning som jag ställt i tråden;

Varför har Svensk skogsindustri betalat bättre för det Ryska virket från skogar som ej har röjts eller gallrats som den Svenska?
Beror det på att Den Ryska skogen ej är monokulturer, utan tydligen ofta blandskogar som gör att det trots allt fungerar?

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Axl  
#279345
rokon skrev:Men jag vill återknyta till trådrubriken och återupprepar min frågeställning som jag ställt i tråden;

Varför har Svensk skogsindustri betalat bättre för det Ryska virket från skogar som ej har röjts eller gallrats som den Svenska?
Beror det på att Den Ryska skogen ej är monokulturer, utan tydligen ofta blandskogar som gör att det trots allt fungerar?


För att det är en marginalvolym som gör att man kan pressa priset på hemmaplan?

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279350 Även ur oröjda och ogallrade skogar får man ut fint virke! Antagligen kan man tom få finare än det sätt vi använder i Sverige idag, men spridningen mellan individer är betydligt större.

Sen hur länge man måste vänta på det fina virket, hur stor andel som är skräp och hur avverkningskostnaderna ser ut, det ser du inte när det fina virket är på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

Anders Hansson  
#279351 En sådan skog kommer i hög grad självgallra sig ett antal gånger under omloppstiden. Borde det inte vara bättre att hugga ner dessa träd, och få betalt för dem än att de ska ramla ikull och ruttna bort?

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279352 Frågan rokon ställde var hur man kan få fint ryskt virke till sågen, inte hur ekonomin ser ut för den ryska skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

Anders Hansson  
#279353 :oops: Oj, läste inte så noga ovanför sista inlägget! :oops:

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

rokon  
#279355
Mangan skrev:Frågan rokon ställde var hur man kan få fint ryskt virke till sågen, inte hur ekonomin ser ut för den ryska skogsägaren.


Jag hade vidare den här funderingen också, beror det på att den Ryska skogen ej är monokulturer, utan tydligen ofta blandskogar som gör att det trots allt fungerar? Alltså en skog i full kaos, ingen åtgärd alls, utan olika trädsorter får konkurera fullt ut endast på egna villkor. Jag tror det har förutsättning att fungera bättre än ogallrad plantering av ett trädslag.
(jag tänker återkomma i tråden med vad jag anser är skälet till att den Svenska skogen gallras idag, så det är inte min avsikt att glida från ämnet).

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279367 Ja, det beror ju på lite vad du menar med "fungerar". Man kan få fint virke från av mänsklig hand tidigare orörda skogar, det var ju så det började en gång i tiden (och fortfarande pågår i vissa delar av världen).

Så, vad menar du egentligen med "fungera"?

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

rokon  
#279368 Fungerar gör det om det bestånd som planteras/frösås eller etablerar sig själv kan ge kvantiteter av gagnvirke.
Ett exempel när det inte fungerar och då tänker jag främst på täta tallbestånd som ej röjes eller gallras som växer sig höga och smala tills hela eller stora delar av beståndet blåser/eller tyngs av upplega så att det bryts ned och far ikull eller drabbas av mängder med toppbrott.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).