Sågverk (mindre)

Sågning med Logosol M 7

14 inlägg 16100 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågning med Logosol M 7

Sundvik  
#226860 Har äntligen fått min M 7 monterad och trots att det finns en hel del trådar om kedjesågverk så startar jag en till som jag lovat tidigare. Jag fick börja med att byta lager i elmotorn trots att den var bara 4 år, lager från Kina eller ? ........knappast SKF.

Nu tänkte jag att ni får komma med era bästa tips och goda råd här. Jag skall börja med en fråga som jag väl kanske kommer på ett svar till själv men säkert har någon annan också grunnat på detta, en vanlig bräda är enligt mitt tycke ca 22-23 mm tjock, dvs 7/8 tum. Hur får jag sågat detta när klicken på sågen är i 1/4 tums steg ? Jag måste alltså välja 3/4 tum eller 1 tum. Den enda lösning jag hittills kommit på är att lägga något som är 1/8 tum under blocket för varannat skär.

Har jag missat något i mina förhandsstudier eller är det så att som jag tycker att Logosol borde ha tillverkat sågen med 1/8 klick i stället.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Rolfnilsson400  
#226864 Tänk på att du normalt sågar färskt virke som krymper när det torkar.

- M7 har dubbla klinkor.
Med enkelt handgrepp skiftas mellan 1/4” (6,25mm) eller 1/8” (3,12mm.
se manual på logosols hemsida
http://www.logosol.se/cms2/downloads/sv ... 090101.pdf.

Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226868 Krångla inte till det i onödan. 25 mm råmått är ett bra mått på en bräda. Den krymper till 24 och vill du härma bygghandeln så kan du hyvla den till 22

Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Sundvik  
#226968 Tackar för det, när jag upptäckte hur man ställer om klinkan så började jag minnas att förra ägaren nog visade detta i hastigheten i vintras när jag köpte sågen men tack ändå.

Hyvla ner varje bräda, nej tack, måttet skall nog vara klart efter sågning, en sågad yta är också bättre med tanke på ytbehandlingen.

Inte vill jag vara ofin men efter att båda svaren innehållit påpekanden om hur virket krymper vid torkning så vill jag nog säga att jag tror alla på detta forum känner till den saken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

blev  
#227148 Jag hyvlar allt virke för det är lätt att det blir fel med en solosåg, utomhuspanel hyvlar jag baksidan.
Jag hyvlar med sh230

Användarvisningsbild

Re: Sågning med Logosol M 7

Camwood  
#227152 Det är betydligt enklare och trevligare att snickra med hyvlat/råplanat virke :grin:
Måtten på sågat virke med en solosåg e oftast bra . Långt virke kan va ett problem och va noga med att få blocket vinkelrätt. När jag sågar gran sågas alltid bräderna till 22 mm.

Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Sundvik  
#279138 Hej alla Solosågare, jag tyckte att jag måste dela med mig av en erfarenhet jag fick nyligen.

En säkerhetsvarning, jag har elsåg 8 kw och elmatning. Boxen som styr allt har ju också ett enfas uttag och jag använde detta till kompressorn för att hålla bort spånet från motordelen, plötsligt i somras var det strömlöst, jag tänkte att nu finns där en säkring men gjorde inget åt saken utan tog en skarvsladd till kompressorn i stället. Nu när jag skulle starta upp i vår så kollade jag om någon säkring fanns att byta men hittade faktiskt ingen så uttaget är fortfarande strömlöst (lösning någon ?), jag lade på locket och skruvade fast. Ut med aggregatet och monterade och riktade upp. Tryckte dit trefas-stöpseln i lådan och ........................sågmotorn startade ................utan att jag tryckte på någon knapp !!

Locket till boxen går att vända 180 grader fel och gör man det så trycks kontaktoren till sågmotorn in av en plastskena i locket. Om samma box ännu används på M8 så behöver nog Logosol åtgärda detta

Det är annars en riktigt rolig maskin bara virket inte är allför tjurigt, ja och sen var det ju det där enfasuttaget på boxen, är det någon som kan detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

JPW  
#279173 Jag har precis köpt ett M8 med Speedsaw 8 inkl elmatning. Men jag tror inte att det har något 220-uttag alls...!? Antingen är det omgjort eller så har jag missat det. Var sitter isf uttaget på boxen?

Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Midgård  
#279190 Har en M7:a men har heller inget 230-uttag.

Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Valfridsson  
#279210 Svågern har en M7 som jag lånar emellanåt och jag har inte sett nått enfas uttag på den. Kan vi inte få en bild!?

För övrigt skriver jag som en kratta med telefon så därav redigeringen!

Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Sundvik  
#279280 Finns en bild på Logosols sida, bild nr 3 visar ett enfasuttag med svart lock.

http://www.logosol.se/sagverk/sagaggreg ... ction.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Sundvik  
#279283 Hej, nu när jag letade på nätet så hittade jag en pdf-manual på E37, där finns förklarat att uttaget är till för ett kylaggregat och får belastas med endast 300 W, automatsäkringen på sidan har jag flera ggr tryckt på men kanske inte tillräckligt hårt, fast nu när jag vet att denna hör till uttaget skall jag försöka lite hårdare nästa sågning.

Enfasuttaget kan vara ett extra tillbehör som förra ägaren tog med när han köpte sågen.
Problemet kan nog anses vara löst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

Valfridsson  
#279310 Aah, det var elmatning, det kanske förklarar att det inte finns på svågerns!

Avatar Fallback

Re: Sågning med Logosol M 7

JPW  
#279577 Finns nog både med och utan uttag, antagligen beroende på vilket aggregat som matningen är avsedd för. Jag har inget uttag till min Speedsaw. Jämför även bild 3 med 4 på Logosols sida som länkades till ovan - finns uttag på 3 men inte 4.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar