Inomgårdsmaskiner

Orkeslös vedklyv Kellfri

8 inlägg 24445 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Orkeslös vedklyv Kellfri

värmlänningen  
#278976 Hej alla..

Har en Kellfri 7 ton's vedklyv.

ca 4 år gammal, och när den var ny klöv den allt som lades upp på bordet, men nu orkar den inte med jobbet längre:-(

Om jag håller spakarna nede lääääänge, så kan den i bästa fall klyva upp till 10 cm grovt, men inte mycket mer är så.

Oljenivå är rätt.

Har byt pump, men ingen skillnad.

Ngra förslag?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Orkeslös vedklyv Kellfri

elis  
#278978 Har du kollat filter, att slangar inte är vikta o s v? Ingenting som har förändrats vid "körspaken", den går fullt ut som den ska?
Har du rätt rotationsriktning på elmotor/pump?

Avatar Fallback

Re: Orkeslös vedklyv Kellfri

tallen100  
#278983 Eller inre läckage på kolven?

Användarvisningsbild

Re: Orkeslös vedklyv Kellfri

totte  
#278986 Det bör finnas en överströmnings ventil, om fjädern där har gett sig eller ventilen inte är tät så får du inte fullt tryck.

Hur ser oljan ut, grumlig och full av partiklar?

Om du lossar sugslangen till pumpen, rinner oljan fritt ut? Annars kan du ha igensättningar i utloppet. En från tillverkningen kvarglömd trasa kanske, det har hänt tidigare med Kellfriklyvar. viewtopic.php?p=40948#p40948

Om inget av detta är det troligen inre läckage i kolven.

Avatar Fallback

Re: Orkeslös vedklyv Kellfri

SaabAero  
#278990 Går motor åt rätt håll ?

Avatar Fallback

Re: Orkeslös vedklyv Kellfri

axwell  
#279020 Efter 4 år borde vi kunna utesluta trasan den här gången.

Låter motorn som den gjorde innan problemen kom i dagen?

Om motorn roterar åt rätt håll så skulle jag kolla om ventilpaketet är helt slut, metallrester överallt som har sabbat sliderna i paketet.

En kompis råkade ut för detta efter 3-4 år, fick renovera klyven på en hydraulfirma, blev dyrt men bättre grejer är värt det.

Avatar Fallback

Re: Orkeslös vedklyv Kellfri

värmlänningen  
#279143 Hej Alla!

Ena spaken till dubbelkommandot gick inte "hela vägen"

Lite kallbockning, och nu mycket bättre, fast inte helt 100 ännu.

Tror som axvell att problemet ligger i ventilpaketet, men det får bli nästa års bekymmer, för nu jävlar får det vara nog med klyvning för i år:-)

Tack ALLA för goda tips och råd!

Göran

   TS
Avatar Fallback

Re: Orkeslös vedklyv Kellfri

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279336 Ventilen måste ju kunna öppna fullt för att få full styrka. Men det kan också vara så att sliden i ventilen har skadats . Bytte en ventil på en Kellfri klyv för nåt år sen och det var tragiskt att se hur dålig den var.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).