Vedmaskiner, flishuggar

Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

48 inlägg 40532 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278826 Morsning korsning.

Jag och farsan har lite funderingar på att investera i ordentlig vedmaskin och de jag har kollat så tycker jag det står mellan dessa två. Men ni kanske har något annat tips också?
Jag lutar mot Hakki'n för den verkar vara snabbare, iaf på de klipp jag sett men det kanske bara är en inställningssak på RCA'n som de jag kikat på klipp på inte ställt in ordentligt.

Vi använder ca 60 kubik björkved per år (4 hushåll) men har funderingar på att börja sälja lite via företaget också. Speciellt om vi ska köpa ny maskin så att försäljningen kan finansiera den. Går det bra så kommer det bli någonting vi jobbar med under 3 månader/år (vintern). Vi är lite av säsongsjobbare, vi åker omkring och servar transportörer på värmeverk, sågar, pappersbruk... Ja, överallt där det finns kedjetransportörer...

Jaja... Tips? Vill vara effektiv om vi ska kunna tjäna någon krona på det också. Bor i Härliga Härjedalen och skog är det enda vi har här så transport av veden till oss är ju kort ;).

Mvh Henrik



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278829 Det finns ju flera trådar i ämnet men om denna tråd tillåts vara kvar eller om den
slås ihop med befintligt vedmaskinstråd bestämmer moderator.
Du måste iaf beskriva makinerna lite och lägga upp några youtube-klipp osv
så kan diskussionen börja?

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278836 Absolut, videoklipp kommer här:



Sådan renstrumma som är med där måste jag bygga :p

Jag har läst lite trådar men inte hittat något som jämförde dessa två maskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

totte  
#278839 Den får vara med hopslagningar här, det är lika bra att varje vedmaskintråd får löpa, brukar ju regelmässigt komma nya modeller och man kan inte hålla reda på vilka som diskuterats och inte. Kör på bara.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

hayabusa 08  
#278852 Kör själv med en hakki 37. Nu är ju 42:an en helt annan maskin men jag ser att den har samma stochållare som på min. I mitt tycke är den rätt värdelös som stockhållare, hela konstruktionen sviktar om man vill trycka hårt på en stock ngn gång.
Annars ser det ut som två bra maskiner tycker jag.
Är nog mest en smaksak och var man gör bäst affär tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#278862 Er det verklig samma pris på dessa maskiner?? :???:
Vil minnas at Pilken kostar en del mer enn tajfunen här i Norge.
Annars er vel Duun vm420 (som numera säljs av läntmannen i Sverige) ochså en maskin i denna prisklass.
En näckdel med denna er at driften går på 540 varv på Pto, så det blir höga varv på motor om vil vil driva med en grålle eller annan gammal traktor utan flere pto hastigheter.



Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278863 Ja det skiljer ju ca 60.000:- i pris på de två vad jag har sett. Frågan är om Hakki'n är såpass mycket snabbare att man sparar in de pengarna? Hade tänkt att skriva av den på 5 år.

En lite vinglig nerhållare kan vi nog förstärka, jobbar ju som svetsare så ;). Kommer antagligen modifiera den lite ändå.

Ska även bygga ett vedbord med 3-4st matarkedjor i, Tanken är att det ska få plats ett helt lass från lastbil och släp på det. På det sättet behöver vi aldrig lyfta stockar från backen när vi håller på.

Det kanske är svårt att hitta någon som provkört bägge maskinerna här som kan jämföra de. Och tyvärr verkar det vara ganska långt att åka om man ska provköra de :???:
Blir nog att man får handla på känsla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278864
stegmaster skrev:Er det verklig samma pris på dessa maskiner?? :???:
Vil minnas at Pilken kostar en del mer enn tajfunen här i Norge.
Annars er vel Duun vm420 (som numera säljs av läntmannen i Sverige) ochså en maskin i denna prisklass.
En näckdel med denna er at driften går på 540 varv på Pto, så det blir höga varv på motor om vil vil driva med en grålle eller annan gammal traktor utan flere pto hastigheter.




Vi kommer ej köra med traktor. Vi kör med el. Vi har ett stort garage där det går in två lastbilar och det finns gott om 3-fas uttag med rejäla säkringar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278865 Nu har jag kollat på filmerna och det skiljer så lite mellan dessa och Palax KS35s som
jag har själv, jag kan inte se nåt avgörande som skulle skilja dessa tre åt.
Så det är nog som Hayabusa08 skriver, smaksak och ekonomi kombinerat med
hur det funkar med återförsäljare osv.

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#278867
Hinkas skrev:Vi kommer ej köra med traktor. Vi kör med el. Vi har ett stort garage där det går in två lastbilar och det finns gott om 3-fas uttag med rejäla säkringar.



Då får du köpa el. versionen. :wink:






Kunne en "ny" 2012 modell av Sami Autochopper (til nästan samma pris) vore nåt?? :smile:
Men både pto och el drift.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... rough=true

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#278868
Slurfi skrev:Nu har jag kollat på filmerna och det skiljer så lite mellan dessa och Palax KS35s som
jag har själv, jag kan inte se nåt avgörande som skulle skilja dessa tre åt.

Nja, dubbla klyvkraften och 40,42,44cm vs 35cm diam., anser jag vara av ganska stor betydning.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278869 Har kollat Sami Autochopper och det hade ju varit nått :). Men vad ska jag göra då? Det blir så långa dagar när man inte har nått att göra ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

stegmaster  
#278870
Hinkas skrev:Har kollat Sami Autochopper och det hade ju varit nått :). Men vad ska jag göra då? Det blir så långa dagar när man inte har nått att göra ;)


Ha, ha, Ja några "problem" lar det alltid bli. :wink:
Dock går den at köra manuelt med joystick (liknandet dom andra) om jag fattat rett. 8)
Om du ska driva ensam, så får du nog arbete med knyta säcker och flytta undan dessa, annars får du ta dig en pilsnar medan du väntar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278873
stegmaster skrev:
Slurfi skrev:Nu har jag kollat på filmerna och det skiljer så lite mellan dessa och Palax KS35s som
jag har själv, jag kan inte se nåt avgörande som skulle skilja dessa tre åt.

Nja, dubbla klyvkraften och 40,42,44cm vs 35cm diam., anser jag vara av ganska stor betydning.

Sant, om diametern är kritisk så kanske man måste välja en som är större än 35 cm
men för min egen del så är det extremt få stockar som möjligen måste smalas
av lite med motorsågen innan de ryms in så det tänkte jag inte ens på.
Klyvkraften på Palax är 8 ton och det räcker.

Avatar Fallback

Re: Tajfun RCA400 Joy eller Hakki Pilke easy

Hinkas  
#278877
stegmaster skrev:
Hinkas skrev:Har kollat Sami Autochopper och det hade ju varit nått :). Men vad ska jag göra då? Det blir så långa dagar när man inte har nått att göra ;)


Ha, ha, Ja några "problem" lar det alltid bli. :wink:
Dock går den at köra manuelt med joystick (liknandet dom andra) om jag fattat rett. 8)
Om du ska driva ensam, så får du nog arbete med knyta säcker och flytta undan dessa, annars får du ta dig en pilsnar medan du väntar. :mrgreen:


Nejdå, det är som sagt jag och far som ska hålla på. Så vi får väl turas om att sitta i traktorn och hålla säckar :).

Hur mycket vi kommer sälja vet jag inte, men får vi in några kronor under tre månader på vintern också gör ju stor skillnad på årsresultatet då vi inte har någon inkomst alls som det är nu under de månaderna.

Edit: var hittar jag sami'n till samma pris?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).