Öppna kategorin

Dödsfall i skogsarbete

35 inlägg 24319 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

anersimyra  
#242110 Sen har ju tyvärr vissa övertro på sin egen förmåga, jag har två döda tunga lövträd stående utefter en relativt hårt trafikerad väg, båda lutar mot vägen och skall säkras med spel. Jobbet är utlagt på ett större entreprenadföretag, jag är inhyrd för att göra detta jobb tillsammans med personal från företaget. Jag talade med "hjälpredan" i förra veckan angående fällningen. Ja jag tänkte ta dom nästa vecka sa hjälpredan !!!?? Alldeles nyss ringde: HJÄLPREDAN och deklarerade att han, citat: Fan nu sätter jag sågen i dom, det ska ju blåsa. Jag lyckades tack och lov förhindra stolligheterna, jag beskrev för honom konsekvenserna av att : bara sätta sågen i dom. Grabben har arbetat med både trädfällning och röjning i begränsad omfattning, dock under många år, han har gått AB kurs, fått nya arbetskläder och såg, självförtroendet är uppenbart på topp, själv påstår jag att bristen på kunskap från hans sida är monumental. träden står svårt till i en kraftig brant, de behöver säkras mot vägen, eventuell röta måste kollas, vilket jag redan gjort, det har dock hjälpredan ingen aning om. Med sina nyvunna "kunskaper" tror jag hjälpredan känner sig trampad på fötterna av att jobbet lagts ut på mig som är entreprenör. Jag frågade vilken bedömning han gjort, röta, lutning, risker för omgivningen, tänkt fällmetodik, inte ens trädslag och trädslagens egenskaper kände han till, här tror jag hans tidigare erfarenheter spökar, han har arbetat med trädfällning i många år, tillsammans med mig och andra kunniga huggare, troligtvis såg han AB kursen som ett "nödvändigt ont", eller än värre, känner press från arbetsgivaren, det var nämligen flera på AB kursen jag gick som uttryckte farhågor i den riktningen. Då jag tog mitt AB var de mest oerfarna de som utan tvekan visade mest respekt för trädfällning. Jag tror att personal på företag som delvis sysslar med trädfällning är de som är farligast, de är självlärda och har många år i yrket, jag tror som sagt att de ser AB som ett nödvändigt ont och har som fokus att klara de praktiska proven, det teoretiska "kan de ju redan", det är min uppfattning efter hjälpredans samtal nu på morgonen. :surp:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242274 Att eliminera alla risker vid manuell huggning skulle jag vilja påstå är omöjligt.
Kanske man i princip "utan risker" kan fälla raka fina friska träd manuellt en vindstilla dag, men så fort man ger sig på träd som lutar, är böjda, ruttna eller om det är lite blåsigt så har man riskfaktorer som knappast kan elimineras helt.

Min åsikt, efter att ha jobbat både med motorsåg och med skördare, är att man överhuvudtaget inte bör hålla på med motorsåg där en skördare kan göra jobbet.
I särskilt olämpligt är manuellt arbete när man till exempel har högar av vindfällen, träd som lutar kraftigt, eller stora mängder döda träd. I dessa situationer är det ofta direkt förenat med livsfara att springa in med motorsågen.
Det kan hända att några skördar-svärd och kedjor får sätta livet till i processen med dylika träd, men bättre det än en människa.

Tyvärr verkar en betydande del av dödsolyckorna vid manuell trädfällning de senaste åren vara i stort sett identiska: En man i pensionsåldern som jobbar ensam i skogen. Han kommer inte hem i tid och när anhöriga hittar honom är han redan död. Han har "av okänd anledning fått ett träd över sig".
Tragiskt att livet ska behöva sluta så för såpass många personer varje år.

När jag läser om alla olyckor undrar jag hur många som precis klarade livhanken när trädet brakade ner en meter intill dom eller hur många som fick åka in sjukan med en bruten arm.
Dom fallen tenderar ju att inte synas i statistiken.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

JensSkoog  
#242337 Var en dödsolycka här non år tilbaks. Gammal gubbe som användt motorsåg i många år. Ingen kunde fatta att det gått sådär. Bild i tidningen visade ett nedkapat träd och en 70 cm hög stubbe utan fällskår. Var vell inte mer enn 20 cm i dia. Trädet hade lutat stärkt och var säkrat med rep 90grader på lutningsriktning. Vet inte hur han fick det, men enligt mig, var det vansinnigt å kapa tvärt av i den högden. Vad han tänkt får ju ingen kunnskap om, men jag tänker att han måste hatt tur i många år!

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278116 Nu var det dessvärre dags igen. :cry: En 65-åring i Gävle denna gång http://www.atl.nu/arbetsliv/65-ring-dog ... s-gsolycka
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

Skogstomte  
#278124 Samma olycka i AB http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18777904.ab

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

halvproffs  
#278126 Skulle inte ens komma på tanken att jobba utan skyddskläder. Tyvärr hjälper inga kurser/information mot dumhet. Inte så många år sedan en kommunanställd fällde ihjäl sig själv i Gävle. Har för mig att det var första gången han arbetade med motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

torpöbo  
#278137 Det stod att "vittnen utförde hjärt- och lungräddning i väntan på ambulans".
Nu vet jag inte hela historien men i min värld om nån sågar sig i benet med stor blödning från stora blodkärl som följd, hade ett avsnörande förband, förbundet snabbt som ögat så att blödningen stoppas varit mer aktuellt.
Hjärt och lungräddning funkar inte om det inte finns något blod kvar att pumpa runt i kroppen.

Rätt första hjälpen i rätt situation är A och O, i detta fallet hade det kanske kunna varit skillnaden på liv och död.

Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278164 Det verkar vara ett fall av "skall bara", tagit motorsågen för att röja ner lite buskar och sly.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

totte  
#278166 Och det är desto farligare, just sly och busksågning är ju tillfällen när man är nere och sågar kring benen och ofta håller sågen i vinklar där kontrollen inte är ordentlig, plus att kastrisken bland en massa småstammar är rätt stor.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

halvproffs  
#278568 idag stod de i GD att mannen troligtvis dog av sjukdom. Därav utförd hjärt-lungräddning. Skadan i benet var inte så allvarlig.

Avatar Fallback

Re: Dödsfall i skogsarbete

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278570 Oj! Ja, då kan det tom vara så att han sågade sig i benet till följd av sjukdom.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278813 Undrar om han hade motorsågskörkort?

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

Gustav-vasa  
#278815 Ja och om han hade det så , blir det inte bättre för han en då.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278846
Gustav-vasa skrev:Ja och om han hade det så , blir det inte bättre för han en då.

Givetvis är det alltid tragiskt med dödsolyckor men jag tycker ändå att man ska fråga sig om personen hade rätt utbildning. Syftet med utbildningen är ju att undvika olyckor. Man kan dra en parallell med allvarliga MC-olyckor. Överrepresenterade i statstiken är de som inte har körutbildning för mc, antingen så fick de A-kort i samband med uppkörning för B-kort eller så är det individer som kör helt utan A-kort.

Användarvisningsbild

Re: Dödsfall i skogsarbete

JensSkoog  
#278853 Det jag finner märkligt är att det går bra i så många fall. Här jag bor ser jag ofta folk holler på med motorsåg i kortbyxor och joggeskor, och enda skyddet dom har är örpluggar från en I-phone. Kapar högt uppe utan riktskär och gumman skuvar på! I går såg jag en som stod i en stige på sex meter och kapade högt över huvudet på sig i toppen på en lind :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).