Föryngring

Varför blir vissa taller så här???

5 inlägg 4616 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför blir vissa taller så här???

stegmaster  
#278623 Som rubriken lyder, så undrar jag varför det dyker upp taller som på första bilden, när dom taller som sto rundt dom var fina och raka utan kvist på första halvten.
(tallerna som sto rundt er avverkat).

P1010385.JPG




En kuriosa på et annat missfostar av en tall.
ved2.JPG




   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Varför blir vissa taller så här???

halvproffs  
#278630 Sådana tallar finns det rikligt av här också. Dom växer på sandmark/ mager mark vid Dalälvens strand. Korta i regel för vinden har nog gjort sitt med dom.

Användarvisningsbild

Re: Varför blir vissa taller så här???

rokon  
#278632 Verkar väl vara en yngre tall än de du har avverkat som var fina med raka kvistfria stammar, Den har troligtvis sökt ljuset och funnit det som kommer från sidan under de större trädens kronor. Därför ingen vits att växa upp mot "taket" som de större tallarnas kronor utgjorde.

Användarvisningsbild

Re: Varför blir vissa taller så här???

stegmaster  
#278658 Tack för era synspunkter, ja det låter ju vettigt det ni säger. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför blir vissa taller så här???

JensSkoog  
#278662 Det där är "normaltall" från kusten där jag vux upp. Vinden gör sitt, och ljushungeren spelar ochså stor roll. Om dom har struckit sig för långt i konkurransen om ljuset, tar snön dom. Vi hade sådär tall som favoritbrensle. Fetaste veden som finns!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).