Traktorn i skogen

Omdömen Vreten 1000

6 inlägg 7312 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omdömen Vreten 1000

halvproffs  
#278639 Eftersom det är lite lågkonjuktur här på forumet så skapar jag några nya trådar som kanske blir intressanta.
Har haft en KMA huggarvagn med Nokkakran i 18 år utan något krångel eller läckage.
Sen köpte jag Vreten 1000 och efter 5 år har följande inträffat trots mindre körning med den än Nokkan/KMA-an; Fäljarna är alldeles buckliga, ett stödben läker olja, rotatorn började läka i helgen, (har inte varit bra från början), Vinschviren har jag dragit av två gånger som om det varit en sytråd, skruvat tillbaka skyddsplåten för vagnsstyrningen för bultarna stack ner 3-4 cm under plåten så dom gick av när dom fick närkontakt med sten (är så fortfarande på nya vagnar, satte dit vagnbult med muttern uppåt).mm.Ca 1000m3 körd.

Är det fler som har liknande iakttagelser?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Omdömen Vreten 1000

stegmaster  
#278652 Har ingen erfarhet av just Vreten, men fäljarna, rotator, och vinch er vel "standard" prylar dom köper inn, så dessa saker bordet vel finnas på en del andra vagner med skulle jag tro. :???:
Even kolven er vel standardkolv til denna typ av stödben??
Det enda man vel direkt kan lasta Vreten för var missen med bulten, dock man ju klandra dom indirekte om det er sämsta som finns på hyllen dom köper inn. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Omdömen Vreten 1000

Karlsson_98  
#278661 Har en kompis som har en vreten 1000 2wd, den har aldrig krånglat för dom vad jag vet. :smile:
En återförsäljare som säljer både Vreten och Farma rekommenderade oss att köpa en Farma, då Vreten hade problem med kranarna. Vad för problem vet jag inte men det va nånting med kranarna.
Tycker de ser riktigt bra ut annars :smile:

Avatar Fallback

Re: Omdömen Vreten 1000

martiniholma  
#282404 Jag är väldigt nöjd med min. Har haft den i 4 år, och kör ut drygt 1000 m3/år. Trots att vi har stenig och kuperad terräng, är det enda som hänt att jag dragit av plåten under vagnstyrningen. Den har verkligen fått bekänna färg! Det enda jag saknar är drift, det blir det näta gång!
/Martin

Avatar Fallback

Re: Omdömen Vreten 1000

martiniholma  
#282405
halvproffs skrev:Eftersom det är lite lågkonjuktur här på forumet så skapar jag några nya trådar som kanske blir intressanta.
Har haft en KMA huggarvagn med Nokkakran i 18 år utan något krångel eller läckage.
Sen köpte jag Vreten 1000 och efter 5 år har följande inträffat trots mindre körning med den än Nokkan/KMA-an; Fäljarna är alldeles buckliga, ett stödben läker olja, rotatorn började läka i helgen, (har inte varit bra från början), Vinschviren har jag dragit av två gånger som om det varit en sytråd, skruvat tillbaka skyddsplåten för vagnsstyrningen för bultarna stack ner 3-4 cm under plåten så dom gick av när dom fick närkontakt med sten (är så fortfarande på nya vagnar, satte dit vagnbult med muttern uppåt).mm.Ca 1000m3 körd.

Är det fler som har liknande iakttagelser?

Har du förstärkta fälgar med ring? Min vire har också gått av, men då gled den över en sten, så jag ser det som självförvållat. /Martin

Användarvisningsbild

Re: Omdömen Vreten 1000

halvproffs  
#282455 Har inte förstärkta som det borde vara på alla vagnar. Wiren gick av utan stenar. Ska montera av däcken och förstärka fälgarna och vätskefylla hjulen i sommar är det tänkt om tiden räcker till.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).