Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bamse styrbromsar

47 inlägg 27890 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#278071 Fotbromsen är ju sammankopplad med styrspaken. Det hjälper nog inte att du får fotbromsen att röra sig om inte styrspaken kopplar ur lamellerna som dom ska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

BM-Pettsson  
#278158 Att fotpedalen påvärkar samma broms som styrspaken gör är jag fullt medveten om, har heller inte använt mig utav den, knaske vart lite otydligt i förra inlägget och det ber jag om ursäkt för.

Har iaf plockat fram orginal instruktionsbok och kollat lite och det är tydligen kopplingsarmen som går ner i golvet som jag pratat om, denna kopplingsarm sitter då fast i framskjutet läge oberoende av styrspaken, dock så går den att vrida tillbaka för hand och därefter få den att röra sig med styrspaken, dock så styr den ej ändå. Måste väll iom det vara fastrorstade lameller som gör att den inte funkar?

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#278292 Ja ofta är dom fast i fullt ikopplat läge och då går det bra att styra åt andra hållet men om stålskivorna och lamellerna hamnat lite snett och inte trycks ihop perfekt så kan det slira så det går att bromsa lite och svänga åt samma håll om man drar som en idiot i spaken. Däremot kanske den inte orkar driva framåt då du svänger åt andra hållet i lite motlut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

BM-Pettsson  
#278609 Okej, jag har provat att dragit som adennerhäst i den högra spaken och den enbart bromsar på den. Åt vänster styr den så smällt så snällt, dock så sitter det vinterband på den och en Hiab kran från en Bm Brunett så den är lite svår att få att styra överhuvudtaget om man inte lägger ut kranen fullt bakåt

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#278617 Stannar Hö bandet då utan att det vänstra driver på och traktorn stannar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Anton k  
#279598 Vet ni om det är samma bromsband på bamsen som viktorn?

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279630 Tror att det är bromsband på Victor och på bamse är det mer en lamelltyp. Dvs. flera bromsbelägg med stålskivor i mellan bromsbeläggen.

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Tosca  
#279659 Styrbromsen på bamsen är ett bromsband utvändigt kopplingstrumman som är av flerskivig lamelltyp.
Hur victorn är uppbyggd har jag inte koll på.

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

j-eg63  
#279663 Hej Anton K Om du demonterat bromsbanden kan du mäta längd o bredd Kolla nya veteranbildelar finns kanske något som passar Går även köpa lösa bromsband sen nitar du själv Lycka till :grin:

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Anton k  
#279678 Än så länge är det inte nerplockat, jag har ett slitet lamellpaket på en sida o tänkte att det är nog lika bra att byta bromsband samtidigt när man ändå ska plocka ner den. Så tanken var om man kunde beställa ett band innan den är nerplockad så man slipper vänta på grejer o glömma bort var allt satt när det ska ihop igen.

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Volvopv-65  
#279709
BM-Pettsson skrev:Okej, jag har provat att dragit som adennerhäst i den högra spaken och den enbart bromsar på den. Åt vänster styr den så smällt så snällt, dock så sitter det vinterband på den och en Hiab kran från en Bm Brunett så den är lite svår att få att styra överhuvudtaget om man inte lägger ut kranen fullt bakåt

Du har samma problem som Ortoped.
Styrkopplingarna har fastnat på ena sidan.
Blanda inte i hop Bamse och Victor,helt olika.
Victorn har en bromstrumma och vanlig differential,Bamsen har en sk helt diffad slutväxel som är konstant i drift,frikopplas via styrkopplingarna,men kan bromsas via en bromstrumma.
Alltså på Bamsen: Den SKALL frikoppla yttre drivaxeln INNAN bromsen träder i kraft

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

BM-Pettsson  
#279940 Du har samma problem som Ortoped.
Styrkopplingarna har fastnat på ena sidan.
Blanda inte i hop Bamse och Victor,helt olika.
Victorn har en bromstrumma och vanlig differential,Bamsen har en sk helt diffad slutväxel som är konstant i drift,frikopplas via styrkopplingarna,men kan bromsas via en bromstrumma.
Alltså på Bamsen: Den SKALL frikoppla yttre drivaxeln INNAN bromsen träder i kraft[/quote]

Måste jag då plocka isär hela köret för att få det att fungera igen?

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Matti1987  
#304781 Hej en gamal tråd men holler på med min bamse å ska byta pakboxen i bakaxeln å funderar om det är hel drivaxel på bamse .den siter som berget. altså om den e hel från sida till sida hur får man lös den ??. styrlamelerna å banden ska bytas med men måste börja längst in går inte gena då de läker i pakboxen :D

Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

ortoped  
#304816 Hej den är delad. Lossa bultarna och dra slutväxeln rakt ut och tänk på bulten på baksidan . Skruva in bultar i de förgängade hålen för att få kraft utåt .

   TS
Avatar Fallback

Re: Bamse styrbromsar

Matti1987  
#304817 jo så långt har jag komit :D men tänkte byta packboxen mot diffrentsialen axeln som komer ut ur växellådan kanske var lite otydlig :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).