Motorsåg och handhållet

Vilken gårdstrimmer rekommenderas

95 inlägg 56661 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#277038
Niking skrev:Det är förlängd riggrör på min Stihl 480 röjsåg p.g.a. min kroppslängd (196 cm), så det skulle nog kanske funka. Fuskat lite med 4,0 mm tvåtrådig Jetfit på Stihl 480, men det gick åt en hel del tråd 😡 . Får nog köpa några slyklingor och testa. Men en 450/480 till med lång rigg vore kanske inte helt fel.

Angående Jonsered 2036 GR så har morsan en sådan och den vibrerar en hel del och är onödigt tungstartad jämfört med moderna motsvarigheter. Den har ju också många cc/hk jämfört med moderna motsvarigheter.
/Niklas

Jag har en treuddig stjärna och jag tycker funkar bra, hört/läst av folk som har den 4-uddiga som inte är så nöjda. När man har lite grövre sly framför sig är det inte som med klingan att typ såga igenom, utan med slykniven kör du bara som med lien.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277041 Tja, grövre sly än fingertjocklek kräver sågklinga, inte slyklinga. Sedan är det inte fel att slipa slyklingan emellanåt..
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Hema  
#277045 Jag har fått med mig över 2,5cm. Känns som om att det kanske inte är hundra, men kör man med lierörelse, så känner man knappt att det slår i. Det är min erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

anersimyra  
#277074
Hema skrev:Jag har fått med mig över 2,5cm. Känns som om att det kanske inte är hundra, men kör man med lierörelse, så känner man knappt att det slår i. Det är min erfarenhet.

Till min 250 RX använder jag en tråd vilken klarar sly upp till drygt 1,5 cm, men slyorna ska slås så tidigt som möjligt, efter midsommar blir de alltför hårda... :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

tallen100  
#277107
anersimyra skrev: För övrigt slog jag oljetanken full med Aspen i går... :surp: .. :smile:

Bättre att slå bensin i oljetanken än olja i bensintanken :smile: gammalt tallen ordspråk... ungefär 15 sekunder gammalt nu :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Brumsten  
#278075 En 2t-motor mår bäst av att köras med varierat gaspådrag.
Bränslet ska både driva motorn och smörja den, det ska ävan kyla motorn.
Varje gång man släpper gasen och drar på igen så går motorn en kort stund på chokeliknande funktion.
Vid varje acceleration får motorn en kalldusch av bensin och luft som ger motorn ett kort men välbehövligt
övertag över värmeurvecklingen i motorn.
Om ni har sågat is med en motorsåg så kan ni se på kolvens insugssida vad kall och vattenberikat insugsluft gör med kolven.
Oljefilmen brister pga. den kalla vattenberikade luften och man får ett stort slitage på kolven vid insugssidan.
Har sett kolvar som varit lövtunna på insugssidan på sågar som gått i issågning.
Har byggt om sågar med snorkelsystem för att få in luft utan kallt vatten i motorn.
Summa summarum, en högvarvig 2t motor mår bäst av att köras med varierat gaspådrag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#278104 Det va OK å lära! Tackar Brumsten!

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278371 Om man nu ska köra slyklinga är det 300 mm eller 250 mm som gäller för en 40-50 kubikare?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#278373 Jag använder den stora i ren grasröjning och den minsta när jag jobbar i krat.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278465
Niking skrev:Om man nu ska köra slyklinga är det 300 mm eller 250 mm som gäller för en 40-50 kubikare?
/Niklas


Kollade med den lokala Jonseredshandlaren och han sa att Jonsered CC 2235 http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... s/cc-2235/ kör med 300 mm slyklinga. Så 35 kubik eller större, så funkar alltså 300 mm slyklinga.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Elfving  
#278471
Niking skrev:
busholle skrev:Finns det inga grejor som passar på din 480?


Jo, det gör det säkert. Dock är det en röjsåg och jag undrar hur den klarar långvarig trimning. Blir liksom annan typ av körning jämfört med röjning.

Dessutom kan det ju vara lämpligt att ha en trimmer, som även kan funka som en reservröjsåg, ifall den ordinarie röjsågen skulle vara på reparation mitt under gräsklipparsäsong (läs lång kötid hos reparatören).
/Niklas


Jag tycker att du oroar dig i onödan, visst pallar en 480 långvarig trimning. Att skaffa en mindre trimmer och tro att man blir nöjd med den som reservröjsåg funkar inte, en trimmer är en trimmer och är kass som skogsröjare åtminstone när man vant sig vid vad en röjsåg kan.
Jag laddar Stihls egna trimmertrådstillbehör med den elakaste Oregonlinan som ryms i trimmertillbehöret (har glömt exakt vilken) och får fylla på ett par gånger per säsong med ungefär samma arealer som du. Jag anser att till tung trimmeranvändning behövs åtminstone den prestanda som finns i en 480! Om man trimmar ett område "år efter år" så hinner inget bli så grovt att man inte rår på det med trimmerlina kommande år, förutsatt att man började med röjklinga år ett.

Skulle kanske skaffat nåt tillbehör baserat på kedja eller annan metall, men föredrar att mata ut ny tråd istället för att riskera få sten eller metallbitar av elak art på kroppen.

Tänk även på att trimmerlina av nylon är hygroskopisk vilket innebär att den torkar ut och blir spröd med tiden. Förvara den i vatten så återfås segheten.

Avatar Fallback

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278481
Niking skrev:
Niking skrev:Om man nu ska köra slyklinga är det 300 mm eller 250 mm som gäller för en 40-50 kubikare?
/Niklas


Kollade med den lokala Jonseredshandlaren och han sa att Jonsered CC 2235 http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... s/cc-2235/ kör med 300 mm slyklinga. Så 35 kubik eller större, så funkar alltså 300 mm slyklinga.
/Niklas


Tror tyvärr inte du kommer bli nöjd.
Jag använder föregångarens storebror CC2145 och tycker den är rimligt stark men skulle inte vilja ha en svagare, allra helst inte som reserv i skogen.
Med de arealerna du ska trimma så blir en 35kubikare rätt svettig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278563
busholle skrev:
Niking skrev:
Niking skrev:Om man nu ska köra slyklinga är det 300 mm eller 250 mm som gäller för en 40-50 kubikare?
/Niklas


Kollade med den lokala Jonseredshandlaren och han sa att Jonsered CC 2235 http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... s/cc-2235/ kör med 300 mm slyklinga. Så 35 kubik eller större, så funkar alltså 300 mm slyklinga.
/Niklas


Tror tyvärr inte du kommer bli nöjd.
Jag använder föregångarens storebror CC2145 och tycker den är rimligt stark men skulle inte vilja ha en svagare, allra helst inte som reserv i skogen.
Med de arealerna du ska trimma så blir en 35kubikare rätt svettig.


Busholle: Jag tänker inte köpa någon CC 2235, utan ville bara utröna kubikgränsen mellan 250 mm och 300 mm slyklinga. Den råkade gå vid ca 35 kubikcentimeter.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

JensSkoog  
#278579 Viktigaste är å använda sitt sunda vett. En stor slyklinga har högre periferihastihet en en mindre, och högre belastning på vinkeldrev om man körer hårdt i sega sakor. Därfor bytar jag mellan stor och liten.

Användarvisningsbild

Re: Vilken gårdstrimmer rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278613 Är det någon större kvalitetsskillnad mellan olika slyklingor? Det är ju onekligen en stor prisskillnad mellan HVA/Jonsereds 300 mm klinga (200 kr + moms) http://www.jonsered.com/se/trimmers-bru ... andad-gras och EIA:s motsvarighet (108 kr + moms alt. 892 kr/moms för 10 st) http://www.nimaab.se/se/art/gras-och-sl ... 0-25mm.php
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).