Traktorn i skogen

skogsvagn bakom t31

84 inlägg 38719 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#278424 Ok =)

Tycker det är konstigt att funktioner i ena ventilpaketet kan styras utav det andra. Hur kan trycket från en ventil gå bakvägen och vidare till en funktion vars ventil är stängd...

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278431 Utan att ha studerat din setup kan du mycket väl mata ett andra paket bakvägen och sitter det sugchockar där så voila!

Morgan

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#278447 Menar du första eller andra paketet?

Det andra paketet är jag säker på att det är rätt, för där står det pump motsvarande tank på anslutningarna. Men däremot finns inga markeringar på det första paketet...

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#278453 Gjorde en snabbskiss på ledningarna...

ventiler.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

hayabusa 08  
#278464 Lessen, men min lilla erfarenhet av hydralik säger att man kan inte seriekoppla ventilpaket på det viset.
När man andvänder det 2:a paketet så byggs det upp ett tryck på retursidan i det 1:a paketet.
Tätningarna på sliderna är inte gjorda för att tåla tryck på retursidan så efter ett tag så börjar dom läcka igenom olja.
Är rädd att du behöver byta tätningar i paket 1 och därefter parallelkoppla paketen om du vill komma till rätta med problemet :|

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278483 hayabusa: tätningar är i regel för att täta ut mot "luften", inte internt mellan P-T-A-B. Parallellkoppla kan du göra om du har konstant tryck eller LS men detta är väl ett rundpumpningssystem?

Morgan

Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

hayabusa 08  
#278494 Morgan: Som sagt så har jag inte ngn större erfarenhet av hydralik, så att du har rätt ser jag mer som en självklarhet.
Det jag kommer ihåg när jag monterade ett paket till på min vagn var att jag fick sätta en seriekopplingsnipel, tror jag den hette, på paket 1 inann jag kopplade ihop till paket 2, därefter en varsin retur till tank på båda paketen.
Detta just för att undvika tryck på retursidan.

Poängen är bara att det kanske blir svårt för trådstartaren att hitta en serienippel som passar till sina ventilpaket, så hur ska han lösa det?



Med vänlig hälsning, Jörgen

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#278518 Får försöka koppla dom parrallelt istället, men det känns som skadan redan är gjord. Får helt enkelt försöka byta tätningar om det finns att få tag i till detta ventilpaket som har mååånga år på nacken :/

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Ingoberra  
#278520 Det ända som går å byta är väl oringarna till sliderna å dom spelar ju inte in i det här fallet. Leta rätt på ett någorlunda fräscht på blocket med rätt antal funktioner är mitt tips.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278522 Parallellt går inte om du inte har konstanttryck eller Lastkännande och normalt på de allra flesta skogvagnar är de rundpumpning som gäller

Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

hayabusa 08  
#278526 Tror att du ska lita mer på Morgan o Gnisten än på mig, så en parallellkopling är kanske inte en så god ide..



Jörgen

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#278991 Har nu varit å bytt däcken, passade på att testa kranen lite igen.

Kranen reser sig som vanligt när stödbenen går ner och får motstånd. Nu testade jag att samtidigt dra i spaken för att sänka kranen, inget hände. Den fortsatte uppåt ändå.

Hur kan den fortsätta resa sig fast ventilen är ställd på sänkning...?

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Ingoberra  
#278998 Ja är paketet inte friskt kan nog vad som hellst hända när det byggs upp tryck i det. Jag skulle lägga energi på å leta upp ett annat paket iaf.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#279007 Jag har ett 4spakars ligger och 1spakars.
Känns drygt å koppla in 3st ventilpaket...

Får köra med detta tills jag har råd att köpa nytt paket.

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#279050 Var ut och skulle köra hem lite ved, det tog tid att lasta så jag gav upp när den inte orkade sista biten(roten).
Lyckades skjuta en slang till vikningen på kranen också :/

Nu funderar jag starkt på att byta ventilpaket till de jag har ligger å skräpar.
Tyckte kranen löft sakta och var svag, men idag testade jag att köra stödbenen i botten och då lyfter den som sagt kranen, kranen gick bra fort och orkade lyfta stocken men gripen tappar då tryck. Så det känns som att det är en skaplig fart i kranen iaf, men att ventilpaketet förstör den...

Var ut och tog lite bilder på paketen jag har ligger, kan det vara något man kan "pussla" ihop?

Det är någon grå plastgrej på båda paketen, sitter på en utång? Vad är det för något?

Mvh Jonny

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).