Föryngring

Planera stickvägar vid plantering?

8 inlägg 7441 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Planera stickvägar vid plantering?

Belzambix  
#261642 Hej

Jag jobbar på en försöksgård och håller på mycket med "busförsök". Vi tänkte kolla hur det blir om man redan innan plantering bestämmer var stickvägarna ska gå.

Alltså inga plantor i stickvägarna och tätare plantering vid stickvägs kanten.

Men hur gör man detta på bästa sätt praktiskt? Hur vet man om 20 år när området skall gallras var det var man planerade stickvägarna?

Tacksam för förslag.

Mathias



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planera stickvägar vid plantering?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261646 Det ser man väl, kör bara i luckorna där det saknas plantor/träd?

Nackdelen är ju att om 20 år kanske drivningstekniken ställer andra krav på stickvägar än vi har idag.

Användarvisningsbild

Re: Planera stickvägar vid plantering?

Camwood  
#261664 Ett sätt kan vara att odla julgranar eller masurbjörk i dom tilltänkta vägarna. Vägarnas position får man väl märka ut både på karta och träden.

Avatar Fallback

Re: Planera stickvägar vid plantering?

Homo abies  
#261672 Stora fördelar, du kan lägga dem där den bästa bärigheten är, du röjer fram dom eller odlar annat i dom, har du gott om lövuppslag och en i övrigt lyckad föryngring så syns dom eller lägg in dom med gps på karta, -använd dom så mycket som möjligt. Det är ju på hygget man har klart bästa överblicken, sen är det kanske som också nämnts en fråga om vilka krav framtidens avverkningssystem ställer.... Jag skulle nog planera in basvägarna och hålla dom tydliga de lär inte tappa sin betydelse. Stickvägar på 20, 25, 50 eller helt vägfritt är redan i dag fullt realistiska avstånd i olika avverkningssystem naturligtvis beroende på vad som produceras och markens läge och beskaffenhet

Avatar Fallback

Re: Planera stickvägar vid plantering?

Amatörhuggare 62  
#262507 Har aldrig planterat på gamla befintliga stickvägar, dom är bra att ha vid fröträdshämtning, jakt, och söndagspromenaden när man vill se hur beståndet artar sig.

Användarvisningsbild

Re: Planera stickvägar vid plantering?

Seb macahan  
#278468 Jag ska planta 8Ha i sommar och det delar jag in med att planlägga basvägarna (stickvägarna vågar jag inte ge mig på med tanke på tidigare synpunkt om drivning om 20-30år).
Att jag lägger upp basvägarna är dels för att lättare kunna röra mig i skiftet vid röjning jakt etc. Men framförallt så tror jag man får ett mer stormsäkert bestånd. Tror du inte du tappar väldigt mycket av ett eventuellt gallringsnetto om maskinerna inte kan ta virke för sig att göra vägar? Blir ju ganska stor yta som står obrukad?

Avatar Fallback

Re: Planera stickvägar vid plantering?

Skogsforskare  
#278479 Det beror ju delvis på hur lättföryngrad mark du har. Allra bäst vore ju om du kunde styra markberedningen så att det bara markbereds mellan stickvägarna. Sen måste du ju hursomhelst markera stickvägarna så du inte planterar där, och den markeringen är förhoppningsvis synlig när det är dags att röja.
Om du ändå experimenterar, varför inte ta steget fullt ut? Rita upp ett tänkt slutavverkningsbestånd på 625 st/ha (4 m förband) på ett papper och fyll sen i så du får 2500 pl/ha där du bara har plantor mellan varannan trädrad, alltså 8 m stickvägsavstånd.
Fast slutavverningsbeståndet måste ju inte vara 4x4 m förband. Det kan ju vara 5x3,2, så får du 10 m mellan vägarna och 5 m breda vägar.

Avatar Fallback

Re: Planera stickvägar vid plantering?

Hymax  
#278488 Ett problem som kan bli är att sikten ifrån stickvägen in i beståndet, om man sitter i en skördare, blir dålig pga att det blir mycket gröna kvistar på träden närmast vägen.
Kvaliten lär väl också påverkas pga kvistiga stammar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).