Motorsåg och handhållet

Oljeblandning HQ 260 cd

18 inlägg 7018 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Oljeblandning HQ 260 cd

tallen100  
#278287 Håller på att rusta igång en gammal 260 som jag tänkte ha till kapsåg på vedbacken, och blev osäker på om den ska ha 2 eller 4% oljeblandning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

totte  
#278288 Modern tvåtaktsolja av god kvalitet, 2%.

Avatar Fallback

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

tallen100  
#278298 Bra, då slipper man onödig oljerök :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

totte  
#278299 Fin gammal såg med bra vrid, passar utmärkt som vedkapsåg. Se till att den inte går för magert, den skall fyrtakta ordentligt på fullgas utan belastning och inte börja gå jämnt förrän du belastar ordentligt i stock, då håller den i evighet.

Avatar Fallback

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

tallen100  
#278300 Ja den går superfint, ska försöka få tag på en bensinslang med tätning till den. Har provstartat den med en "slät" slang=bensin rinner ur när man vänder på sågen :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

totte  
#278324 Om du inte hittar rätt så leta reda på en liten stump slang som kan krängas utanpå den andra, det är så man brukar fixa det där med tätning i genomföringen.

Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278361 Varför inte köra färdigblandad alkylat bensin för enkelhetens skull?

Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

totte  
#278372 I så fall bör sågen tas isär, sotas och rensas från gamla beläggningar. Alla bensinslangar bör bytas och tanken göras ren. Byte från macksoppa till alkylat på en äldre såg är lite knepigt.

Avatar Fallback

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

tallen100  
#278409 Ska leta rätt på en slangstump att trä på som tätar, verkar vara svårt att få tag på en passande slang.

Den får gå på macksoppa som den är van vid, den går så fint så jag vill inte börja att riva i den i onödan. Och den blir ju bara använd till att kapa grov ved... Så det är bara trevligt att känna lite hederlig gammal tvåtaktsrök :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

totte  
#278417 Blir nog bra, det brukar bli helt tätt om man gör på det sättet.

Är nog rätt beslut i det här fallet att köra på med vad den är van vid. Blir det sen läge att renovera längre fram så kan det ju vara läge att byta bränsle då.

Avatar Fallback

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

tallen100  
#278427 Så nu är det tätt, och sågen är provkörd i en stock. Den går super fint och stark är den.
Så tack för alla tips, totte. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

totte  
#278433 Underbart! Åter en fin gamling i tjänst. :-bd ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

anersimyra  
#278458
tallen100 skrev:Ska leta rätt på en slangstump att trä på som tätar, verkar vara svårt att få tag på en passande slang.

Den får gå på macksoppa som den är van vid, den går så fint så jag vill inte börja att riva i den i onödan. Och den blir ju bara använd till att kapa grov ved... Så det är bara trevligt att känna lite hederlig gammal tvåtaktsrök :mrgreen:

Jag hittade förra året det mesta för att få igång en gammal 162:a på Bo Zenk Nyköpings hyrmaskiner, " sprillans " förgasare, soppaslang, luftfilter, tanklock och mycket mer. 0155 269030, fråga efter Henrik på " verkstan "... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278504 Det finns senare sågar med samma slang så det borde gå o få tag i fortfarande.

"Redneck" lösningar som att lägga igen hål o göra nytt eller limma/täta med nåt kemiskt funkar med. Bara man vet vad man gör, hur det ska göras, så brukar det lösa sig.

Avatar Fallback

Re: Oljeblandning HQ 260 cd

tallen100  
#278513
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Ska leta rätt på en slangstump att trä på som tätar, verkar vara svårt att få tag på en passande slang.

Den får gå på macksoppa som den är van vid, den går så fint så jag vill inte börja att riva i den i onödan. Och den blir ju bara använd till att kapa grov ved... Så det är bara trevligt att känna lite hederlig gammal tvåtaktsrök :mrgreen:

Jag hittade förra året det mesta för att få igång en gammal 162:a på Bo Zenk Nyköpings hyrmaskiner, " sprillans " förgasare, soppaslang, luftfilter, tanklock och mycket mer. 0155 269030, fråga efter Henrik på " verkstan "... :smile:

Tack för tipset! Konstigt nog så verkar förgasare och allt annat utom bränsleslangen (som nu är bytt) vara i gott skick, sågen har nog inte varit i gång på bortåt 15 år skulle jag tro :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).