Motorsåg och handhållet

Hur ofta fila?

61 inlägg 32543 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ofta fila?

Jamt  
#278307 Hur ofta är det lämpligt att fila kedjan på sågen? Jag och farsgubben har lite olika tro om hur ofta proffshuggare filar. Jag hävdar att jag läst att proffs filar lite grann vid varje tanktillfälle eller åtminstonde varannan tank. Farsgubben tvivlar på det och tror hellre proffs filar en gång per dag.
Hur ofta anses var lagomt om man ser rent tidseffektivt? Är för gran och björkhuggning jag tänker på ifall trädslag har stor betydelse för hur ofta man bör fila.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

T Landström  
#278310 Jag är inget proffs...jag filar lite vid varje tankning... Ibland kan det hända att det blir vi varannan...men det är sällan...
En hel dag utan slipa kedjan blir en tråkig dag...

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Blivande snickare  
#278311 Är heller inget proffs men jag drar åxå några drag vid varje tankning. Betydligt enklare att fila en träslö kedja än en riktigt ovass. Men du vinner nog flest sekunder per dag med den metoden.
Plus att eftermiddagen blir så s***ns tråkig med en ovass kedja! ;)

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

totte  
#278326 Man filar så fort det blir det minsta slött. Sågar man i mjukt fint och rent virke kan det gå ett flertal tankar, hårt trä och framför allt vid föroreningar kan det behövas en filning vid varje tank och ibland oftare. Fällning med låga stubbar kräver oftast filning varje tank, det sitter nästa alltid lite jord i barken nere vid rotbenen och då blir kedjan slö.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

Robertberg  
#278327 Jag är inget proffs, men jag filar på kvällen efter utfört arbete, eller vid stenkörning. Tycker sällan att kedjan är ovass på eftermiddagen..

Borde klockan ett kap på morgonen, och sedan på kvällen kapa i samma stock och se jämföra tiden.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278328 Som det är skrivet tidigare så beror det på trädslag och föroreningar i veden. Men ren gran och björk filar jag nog varannan tank om jag för övrigt är nöjd med min kedja.

Att vänta tills man upplever att kedjan är slö, då tycker jag man filar för sent.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

protwia  
#278336 Tar några drag vid varje tankning. Tar inte särskilt många minuter.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

rikard_e  
#278339 Jag har extrakedjor istället för filar med mig, man kan tycka att det är svårt att veta när det är dags att byta kedja eller fila. Ett bra sätt är att hålla koll på spånet

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

traktorz  
#278356 Att fila vid varje tankning känns som lite "overkill", fast klen-kedjan till MS192 är nog i nöd oftast, speciellt vid hyggesrensningen av senvuxen gran av typen slanor.

Vid vinterns idoga rotkapningar bytte jag alltid kedja på 15" svärdet till CS2152, när den blivit slö av jord och grus. Funkade inge bra att fila på fri hand ute i kylan.

Jag får en helt annan klass på skärpan hos tanden med sågen i skruvstycket i garaget och med en Bacho filmall till 0.058" / .325" kedjorna.

Jag byter hellre såg i fält, än filar under okontrollerade former i fält. Reserv- och kvistningssågen är då en annan Jonsered-favorit CS2150 (HVA 350 ekvivalent) som får ta vid, försedd med en S27 kedja på det kortare 13" svärdet från Iggesund. (Kuriosa: oljepumpen på denna såg levererar ett flöde som räcker till ett 18" svärd i max justeringsläget.)

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

cjj70  
#279957 filar varannan tank

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

ÅsaNisse  
#279965 Filar vid varje tankning. Det är gott att sitta lite med sågen i knä´t.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta fila?

mghg  
#279969 Två lätta drag med filen per sågtand vid varje tankning (givetvis fler drag om det behövs, t.ex. efter att kedjan varit i kontakt med förorenad ved). Det går snabbt om man har rutin och med en bra arbetsställning. Kan även vara gott med liten extra paus. Det skall alltid vara vasst är mitt motto, det är mest effektivt och tidsbesparande i längden.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

mooos73  
#279976 Glad amatör, filar vid varje tankning. Kolla när du kvistar en gran med mkt torkad kåda, då kan det rent av slå små gnistor!

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

80-90  
#279983 I bland filade man en gång om dagen . Men normalt i slutet av varje skift så man började men vass såg efter man hade ätit mat ...

Avatar Fallback

Re: Hur ofta fila?

hakans  
#279987 brukar oftast också fila vid varje tankning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar