Traktorer och processorer

NIAB 5-15B, problem med längdmätningen

7 inlägg 7214 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

NIAB 5-15B, problem med längdmätningen

upplandsbonden  
#274125 Skaffade i höstas en grön NIAB processor som jag nu börjar bli lite mer kompis med. Men vid senaste arbetsdagen så började längdmätningen visa dubbla eller tredubbla längden. Den stegar på uppåt och nedåt men visar alldeles för höga värden. Har någon råkat ut för detta? Har också funderat på det lager i vinchen som sitter närmast hydraulmotorn, det verkar inte vara smörjbart?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: NIAB 5-15B, problem med längdmätningen

carlth  
#274633 Har också en grön Niab och haft en del problem med längdmätningen, för mig brukar den visa för lite. För mig verkar det som givaren lläser fel pga. fukt eller skräp i mäthjulet.
Ovanpå mäthjulet så finns det en plastmutter, lossa den och kolla på plasttrissan med en massa små hål i, ser det bra ut kanske det är avläsaren som har fått spel. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: NIAB 5-15B, problem med län

kenneth karlsson  
#274868 Har haft samma problem. Minns ja rätt så va de givaren som läser pulser som va defekt . Jag har en stålskiva med slitsar som går mellan läshuvudet. Passade på att byta kullagren i rullen. de ska vara av den modellen som inte glappar i sig . Finns std lager å lager med mindre tollerans. Lät en elektronik kunnig person byta gaffeln som är std grejer. Reparationen blir inte så dyr.

Avatar Fallback

Re: NIAB 5-15B, problem med längdmätningen

upplandsbonden  
#276263 Ok. Tack för tipsen, ska plocka isär längdmätningsrullen i påsk så kanske felet visar sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: NIAB 5-15B, problem med längdmätningen

marcem  
#277759 Hej.
Jag har också fått problem med mätningen på niab5-15 nu i påsk.
Låssade plastpluggen å såg att det fanns fukt/kondens, blåste det torrt med en varmluftspistol, tyvärr inget annat resultat.
Då skulle jag dela på mäthjulet men lyckades endast låssa den undre delen, samt ta bort segersäkringen.
Är det någon som vet nästa steg?
Ska man slå rullen ur lagret?

Användarvisningsbild

Re: NIAB 5-15B, problem med längdmätningen

bodaedet  
#277844 Vill minnas att man skulle knacka den av lagret ja.

Avatar Fallback

Re: NIAB 5-15B, problem med längdmätningen

upplandsbonden  
#278333 Det låg skräp på hjulet med slitsar så nu fungerar det bra igen. O-ringen som ska täta plastmuttern var torr som "knäckebröd" så den behöver bytas. I alla fall om det ska klara regn.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar