Skogsvagn (Huggarvagnar)

Klurigt Nokka utskjut?

9 inlägg 8300 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klurigt Nokka utskjut?

kungsis  
#278202 Såg en annons på blocket och kollade runt lite och märkte att Nokka tidigare tydligen haft något klurigt mekaniskt utskjut, som funkar, med hjälp av länkage, så att när du trycker ut stickan så skjuter även utskjutet ut och tvärs om när du drar mot dig stickan. Någon som provat och har åsikter? Blev lite inspirerad till att bygga lite 8) .

M.v.h
Kungsis



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Klurigt Nokka utskjut?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278205 Detta system hade Lima gripen med på 80talet på en model men fimpades till förmån för en vanlig cylinder

Användarvisningsbild

Re: Klurigt Nokka utskjut?

molnia  
#278211 http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=43171
ett par bilder ner på sidan så..

Avatar Fallback

Re: Klurigt Nokka utskjut?

kungsis  
#278216 Har ni provat? Skulle ju vara smidigt om man inte har flera uttag på ventilpaketet, men vill ha längre räckvidd.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Klurigt Nokka utskjut?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278265 Weimer har oxå haft en sån konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Klurigt Nokka utskjut?

Seb macahan  
#278350 Tror du inte det blir smidigare att byta kran helt och hållet. Det där känns inte som man bygger i hop på en eftermiddag direkt. Och ska man köpa lite bussningar och axlar så är man nog upp i samma peng som ett nytt ventilpaket med fler funktioner ganska snabbt.

Avatar Fallback

Re: Klurigt Nokka utskjut?

kungsis  
#278399
Seb macahan skrev:Tror du inte det blir smidigare att byta kran helt och hållet. Det där känns inte som man bygger i hop på en eftermiddag direkt. Och ska man köpa lite bussningar och axlar så är man nog upp i samma peng som ett nytt ventilpaket med fler funktioner ganska snabbt.


Är stolt innehavare av svarv, fräs, svets och lite fyrkantsbalk är väl inte så dyrt. Själva byggandet görs ju på fritiden under mörka vinterkvällar, så tiden är väl inget större problem. Fast eftet att ha funderat några dagar, så har jag kommit fram till att det blir klumpigt/tung, så därför tror jag att jag i stället ska bygga ett "vanligt" utskjut med manuell justering innifrån hytten.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Klurigt Nokka utskjut?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278422 Den lösningen är säkert bättre o smidigare än lösningen Lima hade.
FMV kom med en sats för hydrauliskt utskjut till deras 2000(240) modell lite senare som bara var att skruva dit

Avatar Fallback

Re: Klurigt Nokka utskjut?

Kriskar  
#288865 Visst det fungerar, har kört en sådan i ca 12 år. Inga slangar som behöver samlas in. Man tänker inte ens på utskjutet när man kör.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).