Avverkning (slutavverkning)

Avverkning för nybörjare

9 inlägg 10826 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverkning för nybörjare

MaxpowerS  
#278138 Är totalt grön på slutavverkning(dock inte skogsarbete) och har ca 40 granar på tomten som ska ner.
Kan man kapa ner dom nu och lägga upp vid vägen eller finns det speciella tider på året som ska följas?
Vilka längder ska stockarna ha? Vilka bolag kontaktar man om man bor på gränsen mellan västernorrland/västerbotten?
Hur mycket får man betalt för gran? Hur mäter man avverkad mängd exakt?(vägs timret på lastbilen?)

Har traktor o skogsvagn



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning för nybörjare

T Landström  
#278139 Längder från 3,7 m till 5,5 m med 30 cm intervaller och en min topp dia på 14 cm under bark ville iaf Stora Enso här i Dalsland ha!

Priserna varierar ju en del över landet.

LEVERANSTID
För att klara färskhetskravet skall vinteravverkat timmer vara fällt under perioden 15/10 -15/4 och levererat
till farbar väg senast 30/4. Sommaravverkat timmer skall vara levererat vid farbar bilväg inom två veckor
efter fällning eller vid sågverket tre veckor efter fällning.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning för nybörjare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278140 Innan du börjar så bör du ta kontakt med en virkesköpare hos ex. SCA, Holmen, Norra Skogsägarna, Nätraälven eller Höglandssågen. Köpare kommer att ge anvisning om hur du ska aptera stockarna. Har för mig att timmer ska vara ute ur skogen innan 15:e juni för att inte förstöras, eller senast två veckor för sommaravverkat virke.

Om detta är prima virke så vill de köpa detta, antag att det blir 20 m3f varav hälften timmer och hälften massaved. Priserna är inte på topp men ok för en sådan liten volym, snittpriset borde vara 400 kr/m3 således ca 8000 kr + moms netto. Virket kommer att mätas in vid den industri som ska förädla den. Timmer mäts per stock (toub) och massaveden mäts på lastbil (m3fub).

Användarvisningsbild

Re: Avverkning för nybörjare

halvproffs  
#278154 Tomtträd brukar sågverken vara rädd för: Spik i dom efter holkar, kojor mm. Nu har han ju inte skrivit hur stor dom är men... Antag att granarna innehåller 0,5 fub och du får i snitt 400:- fub så blir det 8000:- +moms precis som OAS skrivit. Minsta leveransvolym på massaved brukar vara 10 fub och det kommer du inte upp till med 40 granar. Brukar vara dålig kvalite på tomtträd dessutom.
Alternativ är att göra massaved av allt, då får du ihop ca20fub. Hoppas jag inte rörde till det alltför mycket för dig

Användarvisningsbild

Re: Avverkning för nybörjare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278157 En gran på 0,5 m3 är ganska rejäl, tänk dig 20 m hög och diameter i brösthöjd på ca 28cm under bark.
Den kan innehålla tre timmerstockar men för enkelhetens skull antar vi att halva volymen blir sågtimmer. Det är förstås viktigt att det är bra kvalitet utan spik o dylikt. Om dina träd ser ut så blir det 20 m3fub, beroende på storleken torde dina träd ge en volym kring 10-30 m3fub.

Avatar Fallback

Re: Avverkning för nybörjare

MaxpowerS  
#278176 Det är ganska feta exemplar med fina stammar utan toppbrott men spikar vet man ju aldrig, de står inom 1km i en cirkel från huset
Röntgas inte stockarna nuförtiden innan kap för att se sprickor å spik?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning för nybörjare

MaxpowerS  
#278180 Kanske skull kapa upp dom själv :) behöver takstolar,panel och diverse annat för utbyggnad av hus,garage o lagård
Tanken har slagit mig då jag har tillgång till en logosol men är det värt arbetet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning för nybörjare

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278191 Har du tillgång till ett sågverk, och som du skriver har behov av virke för div byggprojekt så är det ju ett ypperligt tillfälle att själv såga upp timret, och sälja resten som massaved.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning för nybörjare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278192
MaxpowerS skrev:Det är ganska feta exemplar med fina stammar utan toppbrott men spikar vet man ju aldrig, de står inom 1km i en cirkel från huset
Röntgas inte stockarna nuförtiden innan kap för att se sprickor å spik?

Jo, de röntgas och de som har spik läggs åt sidan.

Om dina granar står så långt från huset och är fina som du säger så borde det gå att sälja som leverans. Man måste få ihop en trav (minst 10 m3) för att industrin ska vilja köpa. I första hand apterar man timmer stockar men om granarna är grovkvistiga eller har fel bör du skicka virket som massaved.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).