Skogsröjning

Senare andra röjning istället för första gallring

40 inlägg 38765 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Senare andra röjning istället för första gallring

Hoggar  
#278147 Skrivit om inlägget läs sida 3


Senast redigerad av Hoggar fre 29 maj 2015, 18:03, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

rokon  
#278156 Jag tänker inte kommentera alla dina punkter, men röjning till förband 2m är ju bra. Däremot så är jag tveksam till att hoppa över första gallringen, men där finns både för och nackdelar. Fördelarna är grenarna ej blir så grova och naturlig kvistrensning kan ske lättare.
Nackdelar med så sen gallring är att självgallringen redan är i full gång många träd som då skall gallras ut är redan döda och värdelösa. Kronorna är upphissade stammarna är klena då det stått tätt för länge. Beståndet har ej utvecklat ett rotsystem anpassat för vind då det vuxit så tätt och gallringen kommer sent. Detta funkar nog bäst i lägen där man vet att det ej är utsatt för kraftiga vindar.
Klen slutavverkning i ogallrat bestånd kan ha sina poänger, men då borde den godkända slutavverkningsåldern sänkas med ca 10 år. Finland har ju redan slopat lägsta ålder för slutavverkning. (undrar hur det då går för dem att belåna skogen)

Ett bestånd som är röjt i rätt tid är ej lika kostsamt att gallra sedan. Röjningen är en av de bästa arbetsinsatser som en skogsägare kan göra, såvida inte älgen sköter "röjningen" för intensivt.

Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278160 Du kommer att få en självgallring av träd som dör pga torka, däggdjurs-, insekts- eller svampangrepp och blåst, självgallringen kan uppgå till 10-30% av markens produktionsförmåga och denna tar man ju inte tillvara om man inte gallrar.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Skogsforskare  
#278167 Du kommer att få en extremt tät skog av klena stammar, och som OAS-forest skriver så får du då rejält med självgallring så det blir inte den fina pelarsalen som du tänker dig. Vid 65 års ålder kommer träden vara uppåt 20 m, men ha en medeldiameter under 15 cm och kronorna kommer att vara små tofsar på 2-4 meter. Enstaka träd kommer vara grövre, men om du går in och gallrar så kommer de träd som står kvar brytas av vind och snö, om du är i en del av landet som får snö ibland.

Vad skulle vitsen vara med att underröja? När beståndet sluter sig kommer det förmodligen inte komma nån mer underväxt, eftersom överbeståndet redan utnyttjar marken fullt ut.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Skogsforskare  
#278168
rokon skrev:Klen slutavverkning i ogallrat bestånd kan ha sina poänger, men då borde den godkända slutavverkningsåldern sänkas med ca 10 år.


Man förlorar ca 20% av produktionen redan vid dagens "lägsta ålder för slutavverkning". En sänkning med ytterligare 10 år skulle innebära att man förlorar ytterligare 5-10%. På en T24/G24 innebär det att medeltillväxten sjunker ytterligare ca 0,5 m3/ha&år.

För en enskild privat skogsägare som bara har en liten fastighet spelar det förmodligen inte så stor roll, men sett i ett nationellt perspektiv spelar det stor roll.

På en medelgod mark skulle en slutavverkning vid 100 års ålder ge ca 500 m3/ha totalt sett, om man lägger ihop det som skördas vid både gallring och slutavverkning. Om man istället slutavverkar vid 65 år blir den totala skörden ca 260 m3/ha (gallring + slutavv) och en slutavv vid 55 skulle ge en total skörd på under 200 m3/ha (gallring + slutavv).

Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

halvproffs  
#278171 Här och förmodligen i hela Sverige finns det skogsägare som varken röjer eller gallrar och vid enstaka tillfällen slutavverkar och då verkar det som det är ett bolag eller förening som med lite påtryckning vill ha virke. Kan det vara så att skogekonomin är så dålig i förhållande till övrig lön att folk inte bryr sig?
Om Hoggar nu vill prova denna skogsskötsel så är et ju iaf bättre tror jag än att inte göra något alls.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Skogsforskare  
#278173 Hans förslag är i princip att inte göra något. Underröjningarna kostar tid och bränsle men tillför inget positivt.

Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

rokon  
#278175
Skogsforskare skrev:Hans förslag är i princip att inte göra något. Underröjningarna kostar tid och bränsle men tillför inget positivt.


Hoggbar's utgångspunkt är ju bättre än de flestas om han genomför detta första steg som han tänkt sig "Man börjar att röja skogen när den är runt ca 3,5m hög och röjer då med ett förband på ca 2m mellan träden."
Dom 2 underröjningarna håller jag med om är bortspilld tid. Bättre att lägga den mödan i rågångarna så de blir behagliga att gå i.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Skogsforskare  
#278177 Så långt håller jag med, men även det är nästan förspilld möda om man sen inte gör nåt mer.

Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

Skogstomte  
#278210 Vi var och kollade på några försöksytor som Södra hade gjort, norr om Växjö. Man hade planterat gran, sedan röjt olika rutor på 0,25ha vid 3 - 3,5m höjd. Det jag kommer ihåg välast var att ner till 1400 stammar/ha såg riktigt bra ut. Extremen 600 stammar/ha var risiga, bara vargar. När vi var där tror jag beståndet var 30 - 35 år. Osäker på boniteten men gissar på G28.

Användarvisningsbild

Re: Röja inte gallra

towes  
#278225 Hoggar, det känns som du inte räds motion och samtidigt vill skona din mark från kompaktering och körskador. Samtidigt vill du ha en skog som är fin att gå i.

Din intention är god men det finns ett par saker jag, om du ursäktar uttrycket, vill korrigera en aning. Tvåmetersförband kommer aldrig bli fint att gå i när skogen når övre medelålder. Som andra sagt: självgallring och död ved och dessutom trångt.

Jag är med så långt som till röjningen, men därefter hade jag rekommenderat en tidig gallring. Att gallra i äldre bestånd är enligt mig förkastligt. Om du studerar t.ex. future forsens slutsatser och rekommendationer, eller för den delen läser hur det gick för den äldre rovgallrade skogen som blev kvar i Vida-tråden, så förstår du att detta inte är lämpligt: Det blåser ner!

Vad du sedan gör efter den tidiga gallringen är upp till dig, en till eller ingen. Men det är bättre än att låta stora delar av skogen stå och dö av trängsel från start. Avverkningstidpunkten väljer du själv, men lämpligen inte förrän tillväxttakten avtagit betänkligt, givetvis med stormrisk med i beräkningen.

Det går gallra skonsamt för en självverksam. T.ex. tvillingröderna Eriksson i Marks kommun tillämpar detta. Tung egen insats förvisso men de gillar det. 100 m stickvägsavstånd, traktorprocessor och stammar som vinschas ut som på långrev. Deras skogar är sannolikt exakt så som de du eftersträvar. Hoppas tipset var värt något.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Hasse smålänning  
#279274 Ja, det kan funka!
Har själv provat det i tre bestånd med gran, ca 10 % löv, G26-G30, åldern är nu 55-57 år. Ett av bestånden växer i mycket brant terräng och gallring är knappast möjlig. De två andra bestånden har slutavverkningsskog i söder och kommer bli mycket stormutsatta snart Röjning har gjorts tre gånger och stamantalet nu är 1500-1700 st/ha. Ännu har inte själgallringen börjat märkas och det kommer nog gå bra att låta dom växa till i vart fall 65 års ålder.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279344 Nyckeln är att röja ganska hårt i början, 2,5 till 3m förband. På svåråtkomliga ställen där maskiner inte kommer till lutar jag åt det. Har svårt att tänka mig att det blir särskilt mycket självgallring, skall se om jag hittar en bild på grannens granar.

Hasse, hur var beståndsålder och höjd vid tredje röjningen?

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Martin_G  
#279360 Hej,


jag har liknande tankar för gran på medelgod mark i södra sverige. Dock inte helt utan gallring, men ett av målen är en senarelagd första gallring med kraftigare medelstam än normalt i 1:a gallring. Sedan ingen andra gallring, 1:a gallring följs av slutavverkning. Det jag vill uppnå med detta är kortare omloppstid och bättre netto på 1:a gallring, med mindre överfarter.

För att göra detta tänker jag mig en sen röjning, vid ca. 5-6 meters övre höjd. då ställs stammar ut till kanske 1500/ha. röjsågen får jobba, men med vass klinga tror jag det borde gå. Alternativt sågen då, där det blir för grovt.

Om jag ska göra detta får det bli iår, eller nästa. snart har läget passerat.

Avatar Fallback

Re: Röja inte gallra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279370 Vad räknar du med för diameter på granarna då?

Barkborrar och skogsvårdslagen kanske sätter begränsningar?

En 6 m hög gran med 10 cm i brösthöjd har ca volymen 0,027 m3sk. Hur många sådana stammar får man röja ner och låta ligga på en hektar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).