Traktorn i skogen

skogsvagn bakom t31

84 inlägg 38725 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277476 På en cirka sextio år gammal traktor kan man väl inte ställa så höga krav eg.
Men kör den nya frontpumpen - ptopumpen endast till skogsvagnen
så ska den nog tåla upp till närmare 200 bar i normalfallet.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

röjjare  
#277480 För att mäta trycket kopplar man en lämplig manometer till en slang. Kan kanske vara så också att fjädern i tryckregulatorn tröttnat och inte ger lika mycket tryck som då den var ny.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277492 För att kunna ha paket i serie fodras att de första paketet har en serienippel så att outnyttjad olja går med tryck till nästa paket och den använda i olika rörelsergår direkt till tank.
Retursidan i ett ventilpaket är inte avsedd att ha höga tryck, den kan spricka!!
Bäst är nog att köra vagnen på en ptopump eller egen frontpump för att inte blanda ihop de olika systemen

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#277806 Här kommer lite bilder.

Tryckslangen går in i ena paketet och grenar av till andra, hur ser jag om det finns serienippel?

Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

axwell  
#277990
BBJB skrev:Inlägg av BBJB » Igår, 09:24
Här kommer lite bilder.

Tryckslangen går in i ena paketet och grenar av till andra, hur ser jag om det finns serienippel?

Lyfter frågan i hopp om att någon hydraulkunning skall hjälpa dig.

För att du skall kunna ta trycket vidare från det första ventilpaket så måste det finnas; IN, OUT, och PCO(eller HPCO)=pressure carry over.

Serienipplar har weimer annars för drygt hundringen och uppåt.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#277999 Gubben som byggde den har ju använt den i säkert 20 år med årlig vedhantering.
Sen har den stått i ca 20 år innan jag köpte den, slangarna är inte dom finaste men det får man byta ut när dom går sönder.

Skulle inte paketen ha gått sönder redan om det inte var "rätt" kopplat?
Kan det vara därför kranen reser sig när stödbenen börjar få motstånd? (olika paket).

Har tänkt byta ut lite slang på vagnen till rör, och bara ha slang i lederna.
Rör går att köpa på olika ställen, men jag har inte hittat några rörkopplingar?
Monterar man muttrar på rören och sedan konar dom? Isf med vilket verktyg?

Arbetslös som man är så försöker man självklart göra allt så billigt det bara går, svärfar har en massa vattenledningsrör(järn) som ligger och skräpar, kan det gå att använda dessa till hydraulrör?

Skulle ju vara lätt att gänga dessa rör och få dit kopplingar, alt svetsa dit kopplingar.


Mvh Jonny

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

BBJB  
#278002 Lite bilder på vagnen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

hayabusa 08  
#278135 Skulle inte rekomendera att advända vattenrör till hydralik.
Dom rören är inte gjorda för det höga tryck som blir i hydraliken = stor säkerhetsrisk
Tyvärr...

Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278142 Det har prövats med framgång på andra ställen, men helt säkert kan du iaf dra retur
med vilka rör som helst.
En fin vagn med runtomsvängande grip och utskjut, absolut värd att förfina.
Vad är den liggande tuben nere på ramen till?

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278146 Cylindrarnas infästningar gör ju att deras rörelseschema inte utnyttjas optimalt, antingen är de för klena eller har konstruktören tänkte galet, lyfthöjden på kranen kan ju inte vara gigantisk. Starkare blir den ju dock...

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

Ingoberra  
#278148
Slurfi skrev:Det har prövats med framgång på andra ställen, men helt säkert kan du iaf dra retur
med vilka rör som helst.
En fin vagn med runtomsvängande grip och utskjut, absolut värd att förfina.
Vad är den liggande tuben nere på ramen till?

Måste vara till svängen

Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278151 Jo jag ser det nu, lite annorlunda modell.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278159 Lite svårt att avgöra hur tryck respektive returslangar hänger ihop på bilderna och sen inte ha koll vilka ventilpaket de är med men de har säkert med att göra att kranen reser sig när du kör ned stödbenen.
Troligen har du inget tryck på bommen så att du inte kan trycka ner den utan bara returolja för att hålla tuben oljefylld o då kanske de blir knas när du trycker ner stödbenen men har de funkat i 20 år innan så funkar de nog nu med.

Vattenledningsrör till annat än retur ska du inte ha, dom är testade för 10 bar och du vill ha 15 ggr högre tryck!!!! Då finns inga garantier att dom inte spricker när du lyfter virke sen, dessutom om de legat o "skräpat" så finns de rost inne i dom och de vill du inte heller ha in i hydralsystemet, köper du dessutom en ny pump så kan du fördärva den omgående med rostföroreningar mm som finns i dom.

Till riktiga hydralrör finns de skärringskopplingar som är godkända för dom tryck du får, inte helt gratis men du måste tänka på din säkerhet med, kranbommar som faller okontrollerat eller strålar av hydralolja med högt tryck är farligt!

Användarvisningsbild

Re: skogsvagn bakom t31

halvproffs  
#278170 Måste säga att jag med nöje läser Gnistens praktiska, teoretiska och mycket välformulerade svaren.

Avatar Fallback

Re: skogsvagn bakom t31

axwell  
#278194 Eventuellt har jag missat vad Slurfi ser på bilden, för mig ser det ut som hydraulcylindern som trycker ned stödbenen.

Vagnen kan väl inte direkt kallas kompakt, jättelångt centrumrör i förhållande till lastutrymmet.

Borde vara stark till tusen även med begränsat hydraultryck, fast inte fullt så lågt att vattenledningsrör kan rekommenderas :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).