Skördare

Förbättring av Körpedal ÖSA/FMG 250 Eva

4 inlägg 5230 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förbättring av Körpedal ÖSA/FMG 250 Eva

Krille85  
#278069 Jag har nöjet att få ha en ÖSA 250 Eva 85-års modell som vi skall gallra skogen med en del framöver.
Jag har kört lite grann under vintern och hunnit känna in mig.

Vissa saker tycker jag dock är ganska krångliga/klumpiga.

Körpedalen i arbetsriktningen är ju on/off, och man skall reglera utväxlingen med en potentiometer samtidigt som man skall styra fordonet med två knappar på vänster knappsats.

Ändrade man detta på senare modeller. Det vore ju så mycket smidigare med en analog pedal så att man kan variera hastigheten med foten och stanna mjukt när man kommer nära.
Finns det någon pedal från liknande eller senare maskiner som man skulle kunna bygga om till? Helst skulle ju då potentiometern användas för att sätta maxutväxlingen för pedalen istället.

Hur ser det ut/ hur styr man nyare modeller av skördare? Använder man spak eller pedaler?

Är det någon som har kopplingsschema på hur själva styrförstärkaren är uppbyggd?

Hade vart käckt om man kunde byggt en ny styrförstärkare, integrerat en analog pedal och slängt bort en drös med struliga relän, så hade man fått en driftsäkrare och mer lättkörd maskin.



   TS
Avatar Fallback

Re: Förbättring av Körpedal ÖSA/FMG 250 Eva

nomis  
#278072 Vi har en Scorpion TDI som fungerar på det sätt du beskriver. Man har en pedal och ett vred (potentiometer) som begränsar maxhastigheten. Styr gör man med en liten analog knapp.

Pedalen och vredet är kopplade till ett litet kretskort med en microcontroller. Den gick sönder på vår maskin men funktionen är ju ganska enkel så jag köpte en ny på Elfa och skrev programmet själv. Själva kretskortet är inte heller särskilt komplicerat.

Avatar Fallback

Re: Förbättring av Körpedal ÖSA/FMG 250 Eva

mbtrac  
#278726 angående 250 eva som du skriver är en mkt bra maskin en riktig trotjänare jag hade i 14 år tror att det kan va skäl att kolla mangnetventil kan kärva , inte så ofta saknar min gamla ibland. har mkt delar

Avatar Fallback

Re: Förbättring av Körpedal ÖSA/FMG 250 Eva

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278771 Har du en så tidig som 85 kanske han inte har effektreglering :?:
Har du en brytare märkt EF strax till höger om ratten :?:
Ifall du har det så ska han funka helt ok.
Finns oxå reläer som fördubblar ramptid start-stopp när stolen är vänd bakåt.
Var samma system på 2-grepparna,och dom hade ingen pedal utan enbart knappar.
Saknar den möjligheten idag i D-hytten som måste flyttas med pedal men då blir foten låst på pedalen mest hela tiden.
När man körde 2-greppare så kunde man sitta med "benen i kors" som dom sjunger på radion :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).