Avverkning (slutavverkning)

Frötallar-värde-indelning kvaliteter

11 inlägg 9211 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frötallar-värde-indelning kvaliteter

sack  
#277944 Bakgrund:
Ny som skogsägare i Uppland. Har två stora hyggen med frötallar. På det ena hygget är tallarna 110 år gamla SI T24, medeldiameter 38 cm, ca 650 kubik. På det andra hygget är de 100 år gamla, T24, medeldiameter 35 cm ca 500 kubik. Skall avverkas nu i sommar.

Fråga 1: Vad tror ni de är värda per kubik, högsta pris?
Fråga 2: Bästa sätt att sälja dem på?
Fråga 3: På sådana frötallar hur många procent är ca kvalitet 1, respektive 2, 3 och 4?


Självklart har jag tagit in anbud av flera olika uppköpare men jag blir konfunderd pga att virket mäts på olika sätt och priset anges på olika kvaliteter.

Tacksam för alla tips och all hjälp!



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

T Landström  
#277950 Jag hade huggit det själv och sålt... Är det fina furor hade jag tagit dit en utsynare och kollat om det fanns något special sortiment...

Användarvisningsbild

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

rokon  
#277952 Varför skall de avverkas i sommar? Hur ser det ut med återväxten hur hög är plantorna som kommit upp?

Avatar Fallback

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

sack  
#277953 Hyggena är redan 7 år gamla med hygglig återväxt.

Det finns ingen chans att jag skulle kunna hugga över 1000 kubikmeter själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

rokon  
#277956 Det är ju då viktigt att du får bort frötallarna nu /sånär på de som måste lämnas av diffusa miljöskäl/ innan plantorna blir så stora att de skadas i onödan vid avverkning.
Själv så skulle jag vilja ha hård packad snö som skydd för dem, och det är möjligt i Norrbotten. Standard för kontraktskrivning är ju att köparen har 3 år på sig. Skall du forskera arbetet så ligger ju du dåligt till i förhandlingsläget.
Annars så stor maskin som möjligt så att den har lång räckvidd för att minska körningen.

Med så mycken kubik så är det ju högintressant för köparen, normalt sett så är ju frötallar kostsamma drivningar. Mindre drivning frötallar i Norrbotten ett exempel för 2 år sedan gav 550kr m2 på rot.
Man ska ju inte glömma att frötallarna är ju ofta av hög kvalite. Nog tycker jag du borde få 650 m2 för dem på rot, all övrig kostnad får köparen stå för. Egentligen så är min åsikt att den svenska furan är värd långt mycket mer, men det har med marknadsföring att göra, och det hinns inte med nu.

Jag skulle ställa de största virkesköparna mot varandra/glöm inte Sveaskog/ och se vad de är beredda att betala, samt akta mig för att skriva kontrakt med andra en dem utan att de är tvungna att ställa bankgarantier för din säkerhets skull.

ser att svaret ej blev efter din frågeställning, men jag tycker kvalitetsindelningen ej är din sak, det rör till begreppen som du märkt pris per kubik endast (för hela trädets stam), och på rot.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

Peteflamingstar  
#278149 Som själv varandes upplänning i grunden ska jag sticka ut hakan lite och gissa att det förmodligen är dåligt med klass-ettor (eller bättre) på en T24 i Uppland, kanske finns någon enstaka men det är inget att kalla ut en utsynare för tror jag. De flesta köpare i Uppland mäter väl toppmätt på timmer? Är ju som sagt enklare att jämföra prislistor om det är samma måttslag :smile:
Kostnaden för drivningen har nog mycket att göra med avstånd till väg och markens ytstruktur/bärighet, dvs hur mycket extra körning runt surhål osv det blir. Välj gärna köpare efter vilket förtroende de ger, kan ju hända att det blir andra avverkningsuppdrag och skogsvård i framtiden.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

sack  
#278189 Snälla Rokon menar du att jag kunde få 650 kr/m3 FUB netto vid vägen?
Jag blev erbjuden 375 kronor netto för mina frötallar.

Peteflamingsar.
Jag har fått anbud av tre olika uppköpare där de lagt på tillägg upp till 60 kronor/m3 FUB utöver prislistan. Jag har samtidigt läst på andra ställen i forum att prislistan är det absolut lägsta priset och det är meningen att det ska läggas på tillägg. Jag undrar om tilläggen är tilltagna för att ge ett rätt pris eller för att ge sken att jag får extra bra pris och locka mig att sälja men i verkligheten kanske man skulle kunna få betydlig högre tilläggsbelopp och i såfall vilka?

Iom att jag säljer frötallar, enhetlig vara, skulle jag vara glad o någon person/personer kan ge mig ett hum om hur mycket jag kan förvänta mig netto m3 FUB. Uppköpare har givit mig uppskattning att drivning kostar 100/m3 FUB.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278190 Det är inte bra tid nu att ta in anbud.

Jag skulle vänta till september, av två skäl;
1) Större efterfrågan inför vintern då sågverken har tomma lager av timmer
2) En förväntat generell prisuppgång

Skulle kräva att premie utanför prislistan minst ska vara = kostnad för huggning och skotning.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

rokon  
#278197 sack, jag missade att diametern ej var så grov på dina frötallar som jag tänkte när jag formulerade mig, det blir lätt så när man använder förhandsgranskningen när man skriver och omformulerar sig. Då ser man inte alltid inlägget man svarar på när man som jag gjorde, ej använder sig av citera funktionen.

Det jag hade i tankarna var en jämförelse i Norrbotten med en frötallställning med en mindre slutavverkning intill, där affären gjordes upp för ca 2 år sedan och gav 550kr netto. Som jag vill minnas så var det sämre läge på virkesfronten då för försäljning än idag, om man ser rent generellt på saken. Därför såg jag det som möjligt att du borde kunna få 650 kr idag.

Dina 2 frötallställningar är totalt ca dubbla mängden=attraktivare på så sätt. Mitt svar till dig var och är generaliserande där många faktorer är okända. Mina erfarenheter baseras på Norrbotten, där furan kan vara väldigt fin. Prisnivån här är nog högre än i södra Norrland som jag har lite koll på även.

Jag kan inte svara på hur tilläggen faktiskt fungerar generellt. Min arbetshypotes är att en virkesköpare har sin kvot på virke som han vill köpa in. Ibland finns stora virkeslager, som efter stormar. Ibland är det dåligt med virkeslager. Ibland saknas barrmassa akut vid massabruken varvid bästa sågtimmer som ligger rätt till får gå till massa, det är naturligtvis ej optimalt men det sker. Vad jag menar bedömningen av kvalite' vad spelar det för roll för oss som säljare om vi ej får betalt för den?
Priset jag får när jag säljer är prioritet 1. Det är det viktigaste.
För att få bästa pris gäller naturligtvis att man har en attraktiv vara som är åtkomlig.
Vet du hur det köpande bolagets egen tillgång är av den varan du erbjuder? Har de kanske en svacka inom det ålderspannet och det vet jag att de har i Norrbotten. Vet du hur läget är i Uppland? Kanske de balanserar det med inköp från Baltikum? sådana leveranser kanske ej flyter på så bra alltid.
Då vill Virkesköparen ha ett bestånd med ett köpekontrakt på 3 år där de på kort varsel vill kunna leverera till sågverk för att ej problem med virkesförsörjning uppstår. Jag har fått ca 200kr extra i tillägg. Och sålt, jag har även blivit bjuden 50-70 kr i tillägg och inte sålt, men jag förväntade mig då ej heller så mycket mera då det ej bra läge att sälja då.

Hur står den Svenska valutan i värde jämfört med konkurerande länder Stark krona=du får troligen sämre betalt i kronor räknat än när Svenska kronan är svag.

Användarvisningsbild

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

rokon  
#278383 Kompletterande svar till sack, Ta och titta i tråden "Nytt på timmermarknaden" av Bertilson jag tänker främst på inlägg lör 12 apr 2014, 10:32 samt inlägg sön 20 apr 2014, 08:44 där nedanstående citerade stycke kommer ifrån;

"- En nämnd syftning från Danske Banks tillkännagivande, om att dagens visade prislistor är alldeles för låga mot vad som betalas , det är en viktig bekräftelse . 660 kr/m3fub för grantimmer nämns. (Ännu högre har förekommit.)"

Furu av god kvalité bör ge bra mycket mer är min åsikt.
Men sack du har plantor från självföryngring vars tillväxt hämmas av kvarstående frötallar, du önskade få bort dem redan i sommar, men brådska och bra betalt går inte så bra ihop. Du kan chansa och föreslå en kontraktstid på 3 år och hoppas att de blir nödda att ta dem fortare). Men med bättre grund för din argumentation så ta en runda till med köparna till hösten, när du är klar med prisförhandlingarna (för det är det de rör sig om) lägg då till vad du vill ha i avtalet hur avverkning och skotning skall göras för minsta skador på plantorna (det vet redan entreprenörerna, men för säkerhets skull). Där får du förbereda dig med kunskap ikring om det behövs.
Med vänlig hälsning rokon.

Avatar Fallback

Re: Frötallar-värde-indelning kvaliteter

alof  
#293633 Hejsan, jag går in med ett inlägg här över frö tallar som jag sålt till holmen. trädena dom avverka låg på nästan 1 kubik st raka fina tallar på drygt 100 år i norra Hälsingland. frö trädena ligger alldeles intill väg och det är mo mark å slätt. fick från holmen 500 kr netto på inmätt volym inga andra avgifter tillkommer, som maskinflytt och vägavgifter på hela sortimentet. Var det ett bra affär att göra så eller hade det löna sig att syna ut och ta ut special. Holmen fick jag detta bud av jag kolla lite med andra med de våga bara spekulera i att det kunna ge från 370 till 420 kr netto men holmen gav mej 500 kr rakt av.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).