Traktorer och processorer

Ecobox för lägre dieselförbrukning

78 inlägg 39505 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Risarvaren  
#272736
hlb skrev:Risarvaren menar att även Volvos och BSR:s är olaglig??? För att bli av med filter- och spridar-problem gick jag från normaldiesel till blankdiesel (båda från Preem) för något år sedan med gott resultat.
Jag förstår att Risarvaren, som bor i storstadsområde, måste vara noggrann med lagar och regler.
På landet följer vi också lagar, så gott det nu går, och vi har ändå den renaste luften att andas.

För övrigt var jag med denna tråd ute efter detaljkunskap om just ecoboxen. Tyvärr har jag inte funnit någon pålitlig sådan ännu.


Jag skulle utgå från att sådant som marknadsförs av Volvo för angivna Volvomodeller och även installeras av Volvo är certat och godkänt. Jag måste även erkänna att jag vet för lite om hur en liten personbilsmotor fungerar eftersom jag arbetar med lastbilar.

Teoretiskt så skulle en effektbox kunna leverera högre max vrid och effekt utan att man ändrat på "motorparametrarna" som sedan nyttjas vid certifieringscykeln. Dvs man har bara ändrat eller tagit bort det som styr maxeffekt och vrid utan att röra parametrarna vid "normalt" effektuttag...
Det är vidare inte omöjligt att avgasvärdena vid mätning hos Bilprovningen inte faller utanför vid exempelvis för Euro 5 eller äldre norm, motorn är dock olaglig om någon är petig eftersom den inte längre motsvarar det som ursprungligen certifierades. Certifiering är väldigt digitalt och varje förändring kräver omcertifiering....

Det har dessutom generellt blivit betydligt svårare att göra förändringar på helbilscertifierade fordon.

Att förändra motorparametrarna för att få den att gå snålare är som jag sade tidigare inte särskilt svårt men då påverkas avgasvärdena bums med förhöjda NOx, Co2 eller partikelhalter. Även en mycket liten justering kan påverka värdena tokmycket.


Jag lägger mig inte i vad folk gör eller tycker, detta är bara en fråga om vad som är lagligt eller ej och även vad som händer med certifikat och liknande. Det är sedan upp till var och en att bedöma var ens egna gränser för lag och ordning säger. Det finns ju t.ex. de som kör för fort trots att det är olagligt... ;-)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Ecobox  
#277937 Hej alla ni som spekulerar här på forumet, Lelle på Ecobox här.

Kul att det finns ett intresse, men nog är det bättre om man diskuterar fakta i stället för att spekulera, gissa och komma med felaktigheter. Ett exempel: totte skriver: ”Kolvätemolekyler påverkas knappast av magnetfält”, men jo, så är det, och just den upptäckten gav faktiskt Nobelpris i fysik 1952…

Eller, som vi svarade rolfnilsson400 på hans mailfråga: Ecobox uppfyller kraven enligt EUs direktiv 72/245/EC, Ecobox är CE-märkt.

Vi har ett förslag till hlb och rolfnilsson400: Låt oss tillsammans göra en test! Vi ställer upp med en Ecobox, vår arbetstid och ett flak Redbull, ni ställer upp med en maskin och diesel.

Och för att förtydliga: Ecobox gör bara en sak – den sänker viskositeten på bränslet (dock inte i närheten av att riskera smörjningen). En sänkt viskositet ger en lägre förbrukning (=lägre CO2) och i fallet Ecobox även lägre NOx.

Som sagt, vad säger ni hlb och rolfnilsson400? Ska vi köra?

För övrigt rekommenderar jag varmt att ni läser Entreprenadaktuellt nr 2 2014 eller Ekoweb nr 1 2014.

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

anersimyra  
#277939 Förra veckan sändes ett avsnitt av myth busters. De testade olika apparater för bränslebesparing, b.l.a en apparat som med hjälp av ett magnetfält runt bränsleledningen skulle fungera besparande. Gemensamt för samtliga testade system var att de inte fungerade. Det överlägset bästa " systemet " för att spara bränsle, är..." Gasfoten "... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#277963 Hej Lelle på ekobox,

Nu börjar det likna något. Mindre snack och mera verkstad, jätteintressant. Jag kan ställa upp med en Valtra A95 med 11 ton grus på en mörevagn. Vi kör en slinga två gånger i samma hastighet på samma vägslinga i ett par timmar.
Altenativ 2: Min s60 D5 tur och retur Jönköpng på E4 tot 30 mil med inställd farthållare och GPS fartmätare. Fulltankning på samma position före och efter. Jag bjuder på fika, mat, diesel och fordon.

Vakna nu rolfnilsson400 så får du vara med på en trevlig dag och garantera utfallet.

Vi redovisar väl resultatet här på forumet.

Hlb utanför Markaryd

   TS
Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Ecobox  
#277965 Hej igen
Ser fram emot en trevlig dag tillsammans. Kontakta oss så kan vi bestämma detaljer.
mail: lelle.widen@ecobox.se
Må gott
Lelle

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#277969 Jag kommer igen när rolfnilsson400 har vaknat. Du verkar ju rätt säker på Din produkt. Jag ser fram mot en trevlig testdag. Det kan ju bli så att Ni säljer några hundra boxar till medlemmar på forumet!!!!!!.
Jag skickar ett mail så Du får min adress.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

kjetilroeste  
#278097 Dette er spennende! Følger spent med! :)

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#280361 Hej igen,
Nu har vi genomfört ett seriöst test på en slinga ca 80 km med valtra A95 och gruslast(totalvikt 17 ton). Samma varvtal, samma hastighet och samma totaltid inom en minut på 2 1/2 tim körning utan och med box. Temperaturen på bränslet i tanken mätt vid varje påfyllning och kompenserat för dieselns volymutvidgning med temperatur. Dieselförbrukningen uppmätt med mätkannor.
Vi mätte också hur mycket varvet sjönk med full gas uppför en referensbacke för att få ett hum om eventuell effektändring. Traktorn rök inte alls vid fullgas varken med eller utan box.
Jag har nu svaret på frågan i mitt första inlägg på denna tråd. Tack för alla inlägg.

Tack till Lelle och Fredrik på ecobox för en trevlig dag och lånet av en ecobox.

Någon som är intresserad av mätdata och resultatet?

Hans

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

T Landström  
#280363
hlb skrev:Hej igen,
Nu har vi genomfört ett seriöst test på en slinga ca 80 km med valtra A95 och gruslast(totalvikt 17 ton). Samma varvtal, samma hastighet och samma totaltid inom en minut på 2 1/2 tim körning utan och med box. Temperaturen på bränslet i tanken mätt vid varje påfyllning och kompenserat för dieselns volymutvidgning med temperatur. Dieselförbrukningen uppmätt med mätkannor.
Vi mätte också hur mycket varvet sjönk med full gas uppför en referensbacke för att få ett hum om eventuell effektändring. Traktorn rök inte alls vid fullgas varken med eller utan box.
Jag har nu svaret på frågan i mitt första inlägg på denna tråd. Tack för alla inlägg.

Tack till Lelle och Fredrik på ecobox för en trevlig dag och lånet av en ecobox.

Någon som är intresserad av mätdata och resultatet?

Hans


Och resultatet har du tänkt sälja till högst bjudande eller? ;)

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#280365 Visst är jag smålänning, men det vore oanständigt att ta betalt när jag fick låna boxen gratis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

anersimyra  
#280368 www.mythbusters.com tv... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

röjjare  
#280391 Rent skitsnack säger jag.
_Hur_ påverkar bränslets viskositet bränsleförbrukningen?
Och hur kan den minska nox samtidigt?

Användarvisningsbild

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

hlb  
#280416 www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/borja/nya.asp

Jag kommer bara att presentera utfallet. Sedan får man ju hoppas att "besserwissrarna" inom katolska kyrkan på 1500-talet var mäktigare än de på skogsforum. Stackars munken Bruno blev ju faktiskt levande bränd på bål för att han höll med Copernicus om att jorden var rund.
Om 15 år kanske det sitter keramiska spridare med elektromagnetiska fält även i common rail system så att man kommer åt bränslet alldeles innan det sprutas in och förbränns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

axwell  
#280417
hlb skrev:Jag kommer bara att presentera utfallet.


Nej, behövs inte, behåll det för dig själv om det känns bäst så. 8)

Avatar Fallback

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Ecobox  
#280421 Hej röjjare, roligt att du vill förstå hur tekniken bakom ecobox fungerar. Den bästa förklaringen finns i detta dokument, en forskningsrapport producerad på University of Philadelphia och publicerad av American Chemical Society för några år sedan under rubriken: "Electrorheology Leads to Efficient Combustion":

http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/ef8004898[url][/url]

I inledningen på förstasidan får du svar på din första fråga:

Application of electrorheology can reduce the viscosity of petroleum fuels. A small device is introduced just before the fuel injection for the engine, producing a strong electric field to reduce the fuel viscosity, resulting in much smaller fuel droplets in atomization. Because combustion starts at the droplet surface, smaller droplets lead to cleaner and more efficient combustion. Both laboratory tests and road tests confirm our theory and indicate that such a device improves fuel mileage significantly.

Det handlar alltså helt enkelt om att många små droppar förbränns effektivare än få stora, en gammal och väl beprövad sanning.

På de följande sidorna kan du fördjupa dig i tekniken och labbresultaten. Längst ner i vänstra spalten på sid 3 får du svar på din andra fråga:

The emission tests also show that our device reduces the NOx emissions on the diesel engine.

/Fredrik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).