Virkesmätning och Matrisfub

Staminsamling för utvärdering

91 inlägg 65370 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251263 Jag tänkte visa "lucifer" också.
Även solen må ha fläckar.
Men även denna stam ingår i totalresultatet, som jag tidigare beskrivits.
Stammen är riktigt grov. 50 cm i brösthöjd. Det är grovt även för detta mellanstora aggregat som sitter på en något mindre maskin.
Hade denna avvikande stam inte varit med hade det varit den bästa insamlingen jag sett för engreppare, dock på en liten insamling.
- Ni ser att avsmalningen i den färgade delen är 13 mm/m.
- Vad kunde denne entreprenör gjort för att mäta in dessa grova stammar bättre och på denna stam som väl innehöll 2.5 m3 och ökat apteringsvärdet?
( I sanningens namn bör nämnas att just denna stammen har 4 tvångskap så datorn har inte fått så stor chans att påverka.)

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251510 Det kom en personlig reflektion från entreprenören bakom de bra intagna stammarna.
(Han har läst på forumet och är riktigt glad åt resultatet.)

Han skriver:
"Här kommer en liten beskrivning o ett konstaterande för den sist beskrivna stammen.
Den sista stammen fälldes med totalt tre kap, för att inte få spjälkning. Datorn registrerade (för stor diameter för upparbetning) redan här skulle naturligtvis motorsågen kommit fram, men inte, det går nog ändå. Trädet fälls snett, framåtsläpps när det faller, tar om trädet o får köra med agg på liggande stam, jag orkar inte dra eller lyfta, bestämmer direkt att jag apterar med ögat, finns en sprötkvist på stam o datorn vill bara ha maxlängder, Har läst din jämförelse med priserna på olika längder, du skrev om i forumet för ett tag sen. Lyckades tajma ihop det, så att det bara blev en massabit när 12 cm är uppnått. Lärdomen är naturligtvis att man ska ta av någon stock med motorsåg o ta resten med maskin, min maskin är ju för liten för detta träd. (Eftertankens kranka blekhet. Förfällning nästa gång.)

Mvh
(Vem tror ni gräver så här, i det han gör?)

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251686 Metoder som förbättrar intagning av diametrar på stora tunga träd (likt förra):
Dra fram stammen så den läggs på stubben eller annan något högre punkt och får vila.
- Då slipper aggregatet att hålla någon andel av stammens vikt. (Kanske är det gjort så redan. Stammen kunde sett mycket sämre ut.)
- Vid denna metod kan de grova stammarna bli väldigt väl intagna. Erfarenheter från Virkesvärdestest med Skogforsk, så gjorde Bröderna Sjökvist från Alstermo upparbetning på dessa grovlekar (några 50+) lika bra som normalgrova stammar.
- Även förkvistning en stock framåt i grovgrenigt kan bli nödvändigt. Alternativt är kvistning med motorsåg en bra metod.
- 15 kr/m3 är inte omöjlig vinst på dessa grova träd. Det är 30- 50 kr per träd. En skördare kostar ca 16 kr/minut.
- Dasa 380 hade en liten ratt bakom datorn som föraren lätt kunde ändra hydraultrycket vid behov. Bra tänkt för att öka virkesvärdet. (Den datorn var mycket "mogen" redan när andra bara kunde mata och kapa.)

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251937 Den här beskrivna staminsamlingen må bedömas, i sken av att det var första avverkning med detta aggregat efter ett längre uppehåll, eftersom entreprenören också använder ett mindre aggregat.

- Är detta värdefulla resultat tecken på att det bevisar, att även "en blind höna hittar ett korn"?
- Jag tror det inte. Det finns en attityd bakom materialet som är både ambitiös och ödmjuk. "Först kvalitet, sen trivs jag och sen går det så bra som möjligt." Detta är en god målsättning.

Att prestera ett virkesvärde som är 5-15 kr/m3 bättre är inte heller fel.
Personligen tror jag på att potentialen är mycket stor efter de sista femton åren av kostnadssänkning i upparbetningen. I går skrev jag en lista med tiotalet åtgärder, som var för sig skulle påverka virkesvärdet från någon kr till 5 kr/m3 vardera. Min uppfattning är att kostnad för att nå dessa resultatet är 2-20% av resp. värdeökning.
- Södras prissättning av stampris är ett talande exempel på hur långt från optimalt värde de anser de har maskinfolk som klarar.

- Dessa problem tror många att de kan "förhandla" bort.

I morgon avslöjas mannen bakom stammarna, om ingen gissar vem som skickat dessa stammar dessförinnan?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252443 Hej i juletid.
Entreprenören, som lämnade så fina "avtryck" med insamlade stammar, namnges här.
Magnus Eriksson Rävlanda
Hemsidan är;
http://www.skogograv.se/

Han har en lite ovanlig kombination. Är ensam förare på två maskiner, kör skördare o skotare på vintern o gräver på sommaren.
Har egna kunder o erbjuder dom ett pris på all sorts massaved, som ett
lokalt värmeverk köper, inget vrak bara det håller att lyfta i gripen. Sen så
erbjuder han skogsägarna att plocka ut timmer om det går och har då skrivit ett
kontrakt med sågverk för sådant tillfälle. Ibland kan det även gå till så, att kunden har
ett kontrakt med köpare och då hugger han efter det.

- Han avslutad sin beskrivning i vintras så här: "Sen gör jag en massa misstag men
vitsen är att lära sig mer."
Detta kan jag för staminsamling, intyga att det blivit riktigt bra!


God fortsättning!
Gäller er alla och Gott Nytt År!

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254412 Vad beror det på att ingen entreprenör eller skogsägare tagit erbjudandet till sig att skicka hit stamfiler för analys?
- Det är ju månader sedan erbjudandet framställdes. Ändå ingen "reaktion".

- Är inte Magnus Erikssons förbättring och resultat, en sporre för bättre aptering, som är värd att ta vara på?

Anser ni skogsägare att ni riskerar inte att få en "normalt dåligt" aggregat, där resultatet är 5-15 kr/m3 lägre än möjligt? Därför engagerar ni er inte?


Skogforsk ordnade ett seminarie där kalibreringens effekter och möjligheter diskuterades.
Där deltog; Skogsföretag, maskin och systemtillverkare, och VMF:s revisorer.
- Är det någon viktig part som saknas????

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255747 Från personal som arbetar med kontroll av kalibrering och diameterintagning noteras:
Trots att kontrollmätningen med klave och måttband är
grundläggande för att samla in kalibreringsunderlag så finns klara
brister i klavningsteknik hos både förare och en del instruktörer
.

Detta upptäcktes redan på 90-talet och lever tydligen kvar ännu. Varför?
- Beror det på att kontrollen är så splittrad och endast någorlunda kontrollerad i vissa miljöer?
- Varför är vissa maskiner inte med i kontroll, som ändå anses ha 98% av diametermåtten inom +-4 mm? Begär bevis från större antal mätningar om så påstås och be att få även STM-filerna från dessa kontrollstammar.
- Att inte behärska klavning är som att slarva med tankning av bilen.

Om någon tycker att det finns indikationer om att diameterintagning inte fungerar så sätt mig i er gruppen också.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

pernils  
#255764 Detta kanske inte har med tråden att göra men :

Tråden handlar mest om mätning och kalibrering etc av just skördare. Har försökt hört mig för angående hur det ser ut vid inmätningen vid själva sågen.

Enligt en bilförare så går stockarna i en rasande fart igenom mätverket och han kunde inte förstå hur de kunde särskilja kvaliteten i den farten. Han nämnde också att ofta så stod det ingen där och övervaka ens.

Sedan ifrån en som jobbar på sågområdet så var det att allt var automatiserat och personen fungerande bara som en övervakare av mätnings förfarandet.

Allt är automatiserat .. funderingar stiger då kring hur datorn vet vilken klass det är. Tar den för givet att vid en viss dimension så är det klass 1 och vid lägre sämre klasser.

Är det någon som har insikt i detta eller som jobbar med inmätningen som kan fylla i hur det egentligen ligger till.

Förvisso finns lite info restriktioner ang. mätning här http://www.sdc.se/default.asp?id=2091
Men inget djupgående hur det går till (har dock inte dykt ner i varenda pdf)

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256026 5 stamfiler hamnade framför mig.
Dessa få stammar får hjärtat att nästan stanna.
Hoppas innerligt att dessa inte är representativa för hela avverkningen.
Kraftiga stamhack (Mer än 12 mm avsm. på 3 dm.) förekommer med 6 meters mellanrum. Normalt bör det vara 13-18 m. Eriksson hade 36 m. Vi lyfter på hatten igen!
Nästan 10% av matad timmerdel har ingen registrerad avsmalning på sträckor över 1 m.

Jämför mot tidigare digram posting.php?mode=reply&f=37&t=15812#pr250085

Varför studeras inte stamfiler vid fler tillfällen?
Det borde väl vara lika viktigt som att begära kassakvitto i affären?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259489 Skogsägare som frågar skördareförare omkring staminsamling, får "yrvakna" besked tillbaka.
- Ingår inte stamlagring och sändning i utbildningen från tillverkaren? Eller väljs utbildning om detta "kvitto" bort?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264175 Med påbyggnad på förra inlägget så vill jag uttrycka en mycket stor förundran.
Är denna trådens ämne så okänt för rätt personer?
Stoppas staminsamling när skogsägare begär detta?
Finns det bara en enda maskinförare som vågar lämna stammar för undersökning?
Hur ser verkligheten ut vid intagningen av stamform för aptering?

I debatten om Komatsus drivare för slutavverkning har jag noterat Komatsus brister på sin slutavverkningsdrivare, där det är fullt fokus på svårigheten att lasta av virke med ett upparbetningsaggregat, medan ännu ingen talat om de skyhögt större förlusterna, när ett för litet aggregat inte kan hantera trädet för riktig apteringen.
Detta kontrollerade jag åt Valmet för mer än 10 år sedan.

Hur stort är fokus på de viktigaste sakerna?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271963 Så länge som inte SDC:s bevakning av diametermätning kombineras med konsekvenser för aptering är systemet tandlöst och utvecklingen ligger sämre till än klok 90-tals nivå.

- 50% av bitarna är ju under medeltalet vid diameterkontroll. Följaktligen kan 30-40% av bitarna bli en diameterklass för klena. Alla barkskav från skotare lastbil, truckar, kerattbana etc. minskar diametern och ökar mängden stockar som faller.
- Apteringens lönsamhet blir förödande låg. Dessa stockar blir 5 - 50 kr/m3/m3 lägre betalda än vad skördardatorn trott.

- VMF/SDC-Kontrollen förhindrar bara begränsat, att det skall bli undermål/vrak.
- Dagens kontrollpersoner förefaller, att se "mellan fingrarna" på detta problem.

- Eftersom uppdragsgivaren mestadels är virkesköpare och de betalar bara för vad som kommer till "deras mätningsorganisation". Följaktligen kan bara värdet bli lägre för skogsägaren.

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272365 Den kontroll som VMF gör vid skördare har fått synpunkter på arbetssätt och byråkrati.
Det kunde vara intressant att få del av synpunkter från er som deltar här.

Vilken maskinerfarenhet och körvana har kontrollanterna. Märks det?

Hur ofta får ni besök? Är det någon gång oanmält.

Är alla maskiner anslutna till kontrollsystemet bland er som arbetar åt ert bolag/köpare?

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275178 Från en större skördare, vars förare är känd för inlevelsefullt arbete, fick jag stamfiler från flera olika avverkningar.
På en god avverkning presterades precis godkänt avstånd (17 m) mellan kraftiga diameterfall, som är 12 mm på 3 dm matad längd.
En avverkning som var från en mycket bra skog, den gav dock bara 12 m. Orsaken till det låga värdet, var att medeldiametern var över 40 cm i brösthöjd.
- Så grova träd är inte ens stora skördare kapabla att köra i luften. Det kräver att stammen till en början läggs på stubbe och aggregatet kryper ovanpå. Eljest blir apteringen sannolikt tämligen dålig.

Att studera stamfiler på detta sätt ger insikt i hur beståndsförutsättningar påverkar diameterintagningen och därmed aptering. Förlust på vissa träd motsvarande halva skördarekostnad bedöms som vanlig.

Det är också viktigt att lära sig vilka träd som är "farliga" att kalibrera på. (De kan göra kalibreringen dålig. Eller som en instruktör på DASA sa om sådan kalibrering: "Förarna bara flyttar felen i kalibreringskurvan.")

Avatar Fallback

Re: Staminsamling för utvärdering

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277819 Känns det behövligt att se hur diameterintagningen går till i er miljö? Jag tänker på er skogsägare som får avverkat och er entreprenörer som avverkar.
- Är det ingen som kontrollerat? Det är ju inget presenterat här.

- Mitt erbjudande att kontrollera ett par insamlingar kvarstår.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).