Socialt (mer om oss)

Sometimes A Great Notion

4 inlägg 3949 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sometimes A Great Notion

rokon  
#277768 Någon som sett filmen Sometimes A Great Notion baserad på en bok med samma tittel av författaren Ken Kesey, eller som den även kallas Never Give an inch?





"The economic stability of Wakonda, Oregon, is threatened when the local logging union calls a strike against a large lumber conglomerate. When independent logger Hank Stamper and his father Henry are urged to support the strikers, they refuse, and the townspeople consider them traitors. Hank struggles to keep the small family business alive and consequently widens the rift between himself and his complacent wife Viv, who wants him to put an end to the territorial struggle "

Själv har jag bara sett clipen, inte läst boken men blir nyfiken på filmen iaf.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sometimes A Great Notion

rokon  
#277775 Fiimens handlling skall utspela sig under tidigt -60 tal, filmen kom ut 1971 och familjens män repesenterar det som kallas "gyppo logger" jag tar förklaringen från wikipedia "A gyppo logger is a lumberjack who runs or works for a small scale logging operation that is independent from an established sawmill or lumber company. The gyppo system is one of two main patterns of the organization of logging labor in the Pacific Northwest, the other being the "company logger"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sometimes A Great Notion

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278046 Intressant!

Hittade en riktigt bra scen från filmen:


Paul Newman var visst med i den, kör en MacCulloch som ser ut som den jag fick av svärfar.

Användarvisningsbild

Re: Sometimes A Great Notion

rokon  
#663024 Also known as Never Give an Inch, this film was based on a novel by Ken Kesey. Paul Newman (who also directed) stars as Hank Stamper, the oldest son of an Oregon logging family headed by Henry (Henry Fonda). Hank's half-brother, Leeland (Michael Sarrazin), embittered over Henry's treatment of his late mother, returns after a ten-year absence to work in the family business.

Jag har sett drygt halva filmen nu på morgonen, kan rekommendera den, har nyligen hittat filmen for free!
Haha det tog visst drygt sex år sedan förasta inlägget, skam den som ger sig! 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲
Hm ser när jag kollar på mitt inlägg att uppspelning endast via länken i filmrutan till youtube vilket funkar, hoppas det accepteras av Skogsforum ändå, för vi kommer nog tillbaka sedan filmen kollats!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).