Föryngring

Hur kom tallen dit?

37 inlägg 20677 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277687 En dum fråga kanske, men nuförtiden tycks det mig som om det växer upp gran mest överallt på mina marker. Men jag och grannarna har även en hel del tall. Jag tänker tex på mossar, med tall i 100-årsåldern.

Det ser ganska likåldrigt och jämt ut, så det har nog varit brukat en gång. Men hur började det, var det kala mossar som planterades för 100 år sedan, eller har det bara växt upp av sig självt?

Och inne på fastmarken, där undra jag samma. Övervägande tall i visas delar, är det planterat, sått eller bara spontant uppkommet? Kan man våga sig på en gissning?

Anledningen till att jag undrar är att få uppslag tillm hur man får fram tall, och om inte, varför?

Skogen ligger i södra Västergötland, om det ger någon ledtråd. Ursäkta en rörig fråga, tankegången är inte riktigt färdig.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

jannee  
#277688 Svaret är lika enkelt som egentligen självklart - skogsbränder. Förr i tiden kom det regelbundna skogsbränder som i princip kunde sträcka sig över HELA landet, ja från väst till öst, eller lokalt beroende på torka, åskväder, svedjebränning som gick överstyr, o.s.v.
Tallen och vissa lövträd klarade sig bäst, granen kom mer eller mindre alltid till korta.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

ÅsaNisse  
#277693 Tall är ett primärträd som etablerar sig snabbt på i synnerhet magra jordar. där får man ju räkna sand, grus och även mosse. Gran däremot är ett sekundärträd som gärna tar sig i skydd av tall och björk, men också vill ha lite bördigare mark.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277694 Men var det så mycket skogsbränder verkligen? Det måste ju ha varit jättemycket jämfört med idag, då vi knappast har några alls.

ÅsaNisse, då måste mossarna ha varit kala för drygt hundra år sedan. Varför var de kala?
Och om jag högg ner tallen på mossarna idag, kommer det nytt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

jannee  
#277700 Det VAR mycket skogsbränder förr i tiden och en del var INTE små - bara lokala.
Själv var jag inte med trots att jag är vithårig men de gamle har berättat att från 1500 talet och framåt har det regelbundet brunnit, i alla fall i Småland.
Det berättas om en brand som gick från kust till kust, vilket århundrade det var låter jag vara osagt.
Många skogar såg ut som dagens naturreservat. Där det gick att odla, odlade man, sedan fick resten vara - skogen var i princip värdelös, man tog till vedbrand och eventuella byggen men mer var det inte. Skogen var nog ibland om somrarna som en krutdurk, torr gammal skog + vindfälle och sörträd.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

kallen  
#277727
jannee skrev:Det VAR mycket skogsbränder förr i tiden och en del var INTE små - bara lokala.
Själv var jag inte med trots att jag är vithårig men de gamle har berättat att från 1500 talet och framåt har det regelbundet brunnit, i alla fall i Småland.
Det berättas om en brand som gick från kust till kust, vilket århundrade det var låter jag vara osagt.
Många skogar såg ut som dagens naturreservat. Där det gick att odla, odlade man, sedan fick resten vara - skogen var i princip värdelös, man tog till vedbrand och eventuella byggen men mer var det inte. Skogen var nog ibland om somrarna som en krutdurk, torr gammal skog + vindfälle och sörträd.


Dagens naturreservat vet jag inte. Tycker de flesta av dagens naturreservat är misslyckade för att det inte brinner. Alltså granen tar över även där.
Sen gör dagens viltstammar att tallen får det ännu svårare att komma i ny generation även om det finns ljus.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277737 Inge som tror att det var planterat/sått för hundra år sedan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#277739 Jo, man planterade och sådde en hel del för hundra år sen, på hyggen. På mossar och myrar är tallarna oftast betydligt äldre än man tror.
Bränder präglade skogslandskapet ursprungligen, men människan fick bukt med det mesta redan för 200 år sen. Ett skäl till att det brann ofta under 1600-1700-tal var det svedjebruk som fortfarande förekom. Man tände eld på skogen, och odlade säd på brandfälten.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277747 Visst kan de vara något äldre än 100 år - någon dag kanske jag tar dit sågen och kollar - men frågan är egentligen densamma. Hur kom de dit, vad fanns innan och varför står de där idag. Verkar osannolikt att någon planterade dem? Och jag har svårt att tänka mig att det varit flera generationer tallar efter varandra. Vad var det som gjorde att tallarna hittade dit "helt plötsligt"?

Har ju både T16 coh T20-tallmossar, enligt planen i alla fall. Är det olika anledningar som tallen kunde etablera sig, de senare har ju några gamla igenväxta diken av okänd ålder. Och begynnande granunderväxt,så någon tallföryngring utan mänsklig hjälp verkar osannolik.

Har de legat kala sedan istiden, och någon unikt gynsam period gjorde att det självföryngrades för 100+ år sedan? Verkar inte heller sannolikt. Det har iofs varit både varmare och kallare sedan istiden. Var det kanske en sjö för 500 år sedan, som sedan växte igen och till sist blev en mosse torr nog för tall? Vad jag ahr förstått växer sjöar igen mest hela tiden, fast det kasnke beror på dagens kväveutsläpp.

Ja, jag spånar lite hejvilt. Skulle så gärna vilja veta hur det såg ut på mina marker för 100 år sedan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#277751 Gran brukar ha svårt att etablera sig som första art på en mosse (är det myr eller mosse du har?), utan det krävs att andra arter får till en lämpligare jordmän.

Låna en tillväxtborr och en lupp från Skogsvårdsstyrelsen eller prata med den lokala skogsägarföreningen och be någon att hälsa på för konsultation, och så besöker ni mossen/myren och borrar några tallar lite försiktigt. Dom är förmodligen långt över 100 år. Det finns väl antagligen några små "tallplantor" också ute på mossen? Vad har dom för toppskottslängde? Det ger ju en indikation om hur fort dom växer.

Vad fanns innan? Om vi bara pratar myrar och mossar så har dom förmodligen sett ut på ungefär samma sätt under mycket lång tid. Enstaka tallplantor har slagit till och överlevt under några ovanligt gynnsamma år, och sen har de stått där och bara överlevt.

Som sagt, kolla toppskottslängder och/eller borra lite försiktigt och (försök) räkna årsringar. Du blir antagligen förvånad.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277755 Jag är inte riktigt övertygad, enligt planen är de runt 100 år eller yngre. Nu kan förstås planen vara höftad, men i alla fall.

Här är lite bilder och mer info:
viewtopic.php?f=22&t=18861

Det SER ut som om huvudträden är ungefär lika gamla.

Tallplantor är det inte gott om.


Edit: Tydligen indelas myrar i mossar eller kärr, beroende på var vattnet kommer ifrån. Min gissning är mosse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#277757 Jag skulle gissa, från fotona, att beståndet är åtminstone 150 år och att det har uppkommit spontant efter en brand i området. Vad hände i dina trakter på 1850-talet?

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277760 Dansken härjade? ;) Nej, jag vet inte. Det var väl då befolkningen exploderade? Kanske man högg allt och betade resten? Det är förresten tre olika bestånd med någon kilometer emellan. Skulle det alternatvt kunna vara så att mossen brann för 150 år sedan, och det därefter uppstod tall?

Hur tillförlitligt är det att kapa en stor tall och räkna ringar i rotskäret? Låter som ett projekt faktisk, med fotodokumentation och uppmätning av trädet. Det kostar ju mindre än en provborr i alla fall. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#277761 Det svåra med sågytor brukar vara att få dom tillräckligt släta och jämna så man verkligen ser årsringarna på senvuxna träd. Men om du liks sågar av trädet så kan du ju ta en trissa i rotskäret som du sen tar hem och polerar så du ser bättre.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#277762 Rent generellt var det ju så att man nyttjade skogsresursen extremt hårt i många områden, eftersom man hade stort behov av brännved. Dessutom betade kor, får och hästar periodvis i skogen, vilket bidrog till att det inte kom upp ny skog på de kala markerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).