Motorsåg och handhållet

Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

7 inlägg 9935 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

Trebla  
#277678 Hej har köpt en 345 F röjsåg, den har inte varit igång på många år men den startade lätt.
Tyckte dock att det var väldigt lite kompression i den när jag drog i snöret, sedan varvar den upp väldigt segt men den varvar sedan jämnt och fint. Vad kan det bero på är kolv och cylinder slut? Men då borde den väl inte vara så lättstartad! Jämför med min motorsåg en 346 xpg som är väldigt aggressiv. Har bara provstartat den än så länge, ska bli roligt och se styrkan i den i skogen. Vore roligt om någon har några bra tips tack.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

totte  
#277702 Om kompen är dålig är det mest troligt att kolvringarna börjar ta slut. Ta av ljuddämparen och kolla hur kolven ser ut genom utblåset. Ser den bra ut, inga djupa repor, så är det nog ringarna.

Att den varvar upp segt kan ju också bara vara en justeringsfråga. Prova att öka 1/8 varv på L-skruven, blir det bättre så kan öka lite till tills den svarar ordentligt. Kan behöva en aning ut på H-skruven också omn den orkar dåligt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

Trebla  
#277707 Tack ska börja med L skruven osv som du sa totte, är ny här men det var ett väldigt bra sätt att få hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

Brumsten  
#277721 Hej, om det är en motor med automatisk dekompventil, så kan den vara orsaken.
Titta om det sitter en ventil på cylindern med en slang som gar ner i vevhuset.
Den varianten fanns under en kort period, men funktionen var inte bra.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

Trebla  
#277743 Hej brumsten,
Jag har den modellen med dekomp ventil. Jag skruva ur den och den var igen kletad och gick trögt, efter rengöring monterade jag tillbaka den, och nu var kompet mycket bättre, startade sågen och den svarade mycket bättre! Funderar dock på att plugga det hålet tror bara den kommer krångla. L och H skruven vad styr respektive, har ingen bok tyvärr. Tack för alla svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

totte  
#277749 L-skruven styr bränsletillförsel vid tomgång och när den axar upp från lågfart. H-skruven styr bränsletillförseln med fullgas, lite grovt uttryckt. H skall ställas så sågen fyrtaktar, "bluddrar" en aning på fullgas utan belastning och drar jämnt och fint när den skär. L justerar man så den går fint på tomgång och axar utan att tveka när man trycker in gasen snabbt.

Rekommenderar att plugga dekompen, den kommerr att jäklas igen med all sannolikhet, bra att Brumsten nämnde den, troligen inget annat fel på kompen då.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345F varvar upp väldigt segt.

Trebla  
#277754 Bra då vet jag hur dom skall ställas in, jätte tack
Skall även köpa ett trimmerhuvud till den är det husqvarna original som man skall ha eller funkar de billigare bra? Kanske fel ämne nu eller tråd...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).