Föryngring

Western Red Cedar

14 inlägg 13152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Western Red Cedar

rokon  
#277357 Thuja Plicata, Jättethuja eller Western Red Cedar som den kallas i sitt hemland ger ett bra och tåligt fint virke, trädet växer fort när det är planterat på rätt plats.
Ett av skälen till att det ej odlas kommersiellt i Sverige är att det sägs vara olämpligt till massaved. Ett annat skäl är kanske att de som säljer plantor anger zon 3.

Jag har själv planterat två st i Hälsingland och det som får mest vatten växer på bra, så pass bra att jag funderar på att kanske testa på en plats på mitt Skogsskifte i Norrbotten.
Jag har inte sett att de 2 Jättethuja jag planterat fått några skador eller brunbränd grönska av frystorka. Men de står lite i skuggigt läge. Det grövsta av dem är redan i "massavedstjocklek"

Trädet passar bra som sekundärträd under en skärm av björk tex. de vill ha bra tillgång till vatten.
Platsen där jag tänker plantera i så fall har rörligt näringsrikt vatten i sand/grus ca 70cm ner i marken över gruset ca 4 dm torv/mull allt fuktigt. Snön lägger sig så tjockt så där under blir det aldrig någon tjäle pga rörligt vatten i marken. Störta faran är nog soliga växtplatser i kombination med tjäle. Jag funderar på att testa att odla fram "sticklingar" av grenarnas toppskott av de jag planterat.

På Öland finns ett gammalt bestånd där de som nått 30 meters höjd blåste omkull för en del år sedan. http://www.panoramio.com/photo/74098688


Senast redigerad av rokon lör 19 apr 2014, 22:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

anersimyra  
#277375
image.jpg
Varför inte prova P. Omorika. Den har så smalt växtsätt att stamantalet per ha borde bli högt även vid slutavverkning. Jag planterade två st 2 meters på tomten i mitten på nittiotalet, de har nu nått en höjd av drygt tolv meter.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

rokon  
#277376 De var fina och har växt på bra för dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

rokon  
#277377 Sökt ett clip på naturligt bestånd av Western Red Cedar och fann detta


Om man vill ha sågvirke så bör man nog avverka innan de blir så grova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

anersimyra  
#277378
rokon skrev:De var fina och har växt på bra för dig.

Bilden visar inte mina träd, dock är de storleksmässigt lika.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Western Red Cedar

Icegrip  
#277393 http://www.lovtradforeningen.se/.cm4all ... .pdf?cdp=a

Läs på sida 12 om en som testat trädslaget vid Höga Kusten.
Jag tänkte prova sätta några plantor på prov i år, bor i Västerbottens kustland. Ska bli intressant!

Avatar Fallback

Re: Western Red Cedar

Chainsaw Charlie  
#277404
anersimyra skrev:Varför inte prova P. Omorika. Den har så smalt växtsätt att stamantalet per ha borde bli högt även vid slutavverkning. Jag planterade två st 2 meters på tomten i mitten på nittiotalet, de har nu nått en höjd av drygt tolv meter.. :smile:


Jag springer ibland på granplanteringar i åldern 20-50 år där man har provat att blanda in Omorika. Generellt så producerar den i nivå eller möjligtvis sämre än vanlig gran. Ibland har den även mycket kvalitetsfel som dubbeltoppar och sprötkvistar även om det antagligen beror på fel proveniens. Vill man plantera något som har högre produktion än gran är det bättre att satsa på sitka, douglas, kustgran eller föralldel western red cedar.

I Danmark har jag sett fina planteringar med Thuja med imponerande produktion. Även en del gods i Skåne har testat så visst är den ett alternativ i södra Sverige, bara man får avsättning för virket.

Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

JensSkoog  
#277408 Finns ett bestand av Omorica här som planterades 40 år tilbake, och det verkar inte ha lyckas. Rent för kvistigt til å bli sågtimmer.

Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

rokon  
#277531
Icegrip skrev:http://www.lovtradforeningen.se/.cm4all/iproc.php/L%C3%B6vtr%C3%A4dtidningen%202012%205.pdf?cdp=a

Läs på sida 12 om en som testat trädslaget vid Höga Kusten.
Jag tänkte prova sätta några plantor på prov i år, bor i Västerbottens kustland. Ska bli intressant!


Tack för länkningen, intressant läsning om Jättethujan där, och om lövträd också. Ja pröva och sätt några plantor det går säkert bra, lite extra NPK-gödning uppskattar de har jag märkt. Gäller att få tag på rätt sort bara som växer hejdlöst och ej är anpassad för några villatomter. Det finns tydligen inget annat träd som när det kommer från frön kan ge så många olika variationer när det gäller växtsätt som Thuja.
Thuja skall vara lätt att föröka vegetativt med skott från grenar då får plantan exakt samma egenskaper som moderträdet. Man vill ju att de skall bli 30 meter höga minst och gärna växa till med en kubikmeter om året så småningom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Western Red Cedar

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277535 Vart köper man frön/plantor?

Avatar Fallback

Re: Western Red Cedar

Icegrip  
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

rokon  
#277594 Ser ut att vara ett bra tips att höra med dem i Skadom angående plant!

Här en länk angående lite av användningen idag av Western Red Cedar http://www.moelven.com/se/Produkter-och ... formation/
citerar från sidan "Cederträden blir väldigt gamla och höga. Moelven importerar bara råvara från träd som är över 150 år och har en höjd på minst 60-80 meter samt en diameter på 60-120 cm. Därför är det så viktigt att återväxten är kontrollerad. De stora dimensionerna betyder att brädor och plank får en i princip kvistfri yta och hög kvalité samtidigt som vikten är mindre än gran och furu dvs ca 410 kg/m3. Hårdheten är något lägre än gran och furu".

Ett annat vanligt användningsområde som jag känner till är inom båtbyggeri, så kallad strip planking vid kompositbyggen där kärnan är av Western red cedar med glasfiberväv och epoxy som ytskikt och där träet syns genom glasfiberväven och epoxyn. Allt från kanoter kajaker till katamaraner och större one-off byggen, en gångbar produkt värden runt.

Chainsaw Charlie Skrev "bara man får avsättning för virket" Alltid tänkvärt när man "bryter ny mark" Vilken efterfrågan har vi om 150 år? Jag ser det främst som något jag skulle plantera på en areal understigande 1/2 ha då det rör sig om ett utländskt träslag där större arealer kräver särskilt tillstånd.
Virke från max 1/2 ha kan kommande generationer förädla själva och sälja. Blir det för mycket för den generationen så är ju träden långlivade under förutsättning att de trivs på växtplatsen. Visar det sig sedan att experimentet ser lovande ut så finns möjlighet att föröka vegetativt från det materialet och eventuellt utöka arealen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

rokon  
#277891 Ett långtradarlass med western red cedar det kan röra sig om ~68000 dollar

Logging Truck Load of Cedar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Western Red Cedar

rokon  
#590625 Jag misslyckades med sticklingsförsöket i alla fall, vet inte om det berodde på att jag ej fick tag på hormonpreparat som skall underlätta rotbildning.
Kan admin eller Totte eller någon lägga ihop de 2 trådarna som berör samma trädslag.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar