Bioenergi

Storlek på avlägg för grot, mm

20 inlägg 12452 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Thunborg  
#21798 Var i sörmland,vem köpte posten,min chef handlar med ris/grot i sörmland. villl du inte avslöja dig skicka mig ett pm 🧠



   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på avlägg för grot, mm

Bonden/Ramnäs  
#21881
trislc skrev:Jag har sålt en rotpost (G 26) på 1950 m3sk. GROT:en ingår inte i rotpostkontraktet, utan skall säljas av mig separat.

Hur långt avlägg vid väg bedöms rishögen erfordra?

Vilken kostnad beräknas för risskotningen (Sörmland, medeltpavstånd 500 m)?

Hur lång tid bör riset ligga och torka innan avtransport/flisning?

Tips på tänkbara köpare?

Är det idé att vänta med försäljningen tills riset är färdigtorkat (trolig positiv prisutveckling)?

Annat att tänka på eller övriga tips?



vad menar du med långt avlägg? ska det flisas från väg med lastbil så ska vältan vara så hög som möjligt för att slippa flytta så mycket är det en skotar tugg har det ingen större betydelse.. :D

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#23857 hur mycket fub avvärkade dom?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#27427
trislc skrev:1950 m3sk är på gång att avverkas.

Avlägg för virket vid bilväg är en särskilt avdelad yta, som ingår i rotposten (annat bestånd - ungskog - men inte beläget på det blivande hygget). Tycker att storleken känns för liten för GROT:en, virket kan ju borttransporteras efterhand, under avverkningens gång.

Eftersom GROT:en inte ingår i rotpostförsäljningen, blir det min business att se till att den får plats för upplag vid väg.

Någon som kan hjälpa mej med uppgift om hur många längdmeter jag ska räkna erfordras för grenar/toppar från 1950 m3sk avverkad gran G 24?

Det går inte att säga , det beror på så många olika faktorer :!:
1. Hur skogen ser ut , grovrisig eller finrisig, gran/tall blandning :?
2. Hur nogrann skördarföraren är, hur mycket som körs ner allternativt behöver köras ner.
3. Hur skotarn behandlar rishögen.
4. Hur duktig riskotarföraren är .både på hygget och hur han lägger rislimpan.
ja listan går att göra lång.
Får dom rum med allt virke utan avtransport , för du rum med groten.
Är det mellanskog eller sandåsa :?:

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#27438 Hej,
Bara för utmaningens skull en liten teori:
En GROT-bil har en volym på 140m3, den lastar 32 ton netto. Rimligtvis borde den packa GROT:en hårdare än i vältan, vi skulle kunna anta att 160m3 = 32 ton vid avlägg.

Vid ett 4m bred och 4m högt avlägg torde längden isåfall bli ~10m.

I snitt har jag för mig att man plockar ut ca 35 ton GROT vid en normal avverkning av gran, genom dett skulle man kunna räkna ca 4x4x10m välta per hektar?

Detta är räkneteorier som hittills inte har någon grund av praktisk karaktär, men det är alltid skoj att försöka räkna och se.
Naturligtvis lämnar jag inga garantier på något av ovanstående... :wink:

Rimligt? Finns det fel?

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#27454 brukar ligga runt 80-150 m3s /hektar

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#27470 Hej,
Ja, 10m/ha vid mina teoretiska antaganden.
Men jag är lite skeptisk till att min uträkning stämmer, men å andra sidan skulle det vara intressant att få synpunkter på detta från nån som har praktiska erfarenheter.
Sedan är frågan om inte vältorna brukar vara både bredare och högre, men det kan nog nån annan svara bättre på.

Användarvisningsbild
Bin_larsson  
#27525 50 meter tycker jag är i kortaste laget.kommer inte ihåg nu hur mkt de var vi averka sist vi tog groten.. men just under 2000 tror jag där också.. och de var då bra mkt mer än 50m. :roll: man kan ju inte heller lasta alltför högt med riset dära pga vältrisken.. en sådan välta är jäävligt instabil om du har den tokhög..livsfarligt om de skulle rasa :shock: men jag skulle nog nästan dubbla det till 100m :?

Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#27553
Bin_larsson skrev:50 meter tycker jag är i kortaste laget.kommer inte ihåg nu hur mkt de var vi averka sist vi tog groten.. men just under 2000 tror jag där också.. och de var då bra mkt mer än 50m. :roll: man kan ju inte heller lasta alltför högt med riset dära pga vältrisken.. en sådan välta är jäävligt instabil om du har den tokhög..livsfarligt om de skulle rasa :shock: men jag skulle nog nästan dubbla det till 100m :?


hundra meter för 500 m3s? :wink: vi brukar lägga 5 meter högt och 5 meter brett men skulle gissa på 50meter drygt

Användarvisningsbild
pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27608 Är det inte flisvolymen ni räknar på? Riset kommer att ta mycket större plats, låt riset ligga i högar på hygget tills barren ramlar av, kör sedan ihop det sent i sommar när du bedömmer att det är torrt!
Du kan då använda samma avlägg som virket, fråga om dom kan flisa det direkt vid hopkörning,då räcker platsen som finns!
Underröj avverkningen före dom hugger, så får du renare ris & snabbare ihopskotning. :D

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#27613 Hej,
Jo, är det i m3s kan det onekligen tolkas som flisat.
Mitt uträkningsförsök var dock med grot, oflisat.
Men som jag skrev har jag kanske indata och/eller räknefel, jag kan tycka vältan blir lite för liten i exemplet.

Men Trislc:
När vältan väl ligger där vill jag att du delger forumet facit!
:wink:

Användarvisningsbild
Thunborg  
#27621 Ursäkta admin :oops: men Grot m3s Torde betyda Kubikmeter stjälpt måttt , alltså flisad tjälpt mått. men omräkningstalet till travat ris vet jag ej :cry: Men 1900 m3 fub gran borde ge minst 1500 m3 stjäpt mått flis i sörmland 8) om det sköts rätt :P
Såg nu att du sålt 1950 m3sk=1600 fub , Är det bara gran borde det bli minst 1200 m3s flis.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#27639 Hej,
Det är lugnt Thunborg, men jag fattar nog inte riktigt vad du menar.
Jag gjorde ett försök till att få ett volymvärde på "vältad" grot (oflisad då).
De mesta värdena man kan leta reda på när det gäller detta sortiment verkar vara m3s och säkerligen då stjälpt flis, men det är ju relativt ointressant i grundfrågan.
Men jag undrar om inte en grotbil kan packa grotet mycket hårdare än det är packat i vältan, då får man öka värdet till 180-200m3"t" = 32 ton...?

Avatar Fallback
sködarförare  
#27709 Tänk på o ta rötveden själv det kärnar du ganska mycket på.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27758 hmm! kanske ett par bilder från själva avverkningen, och avläggsplatsen kan reda ut begreppen ? :wink: japp! bilder vill vi ha :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).