Inomgårdsmaskiner

klyvskruv på belos

14 inlägg 9686 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

klyvskruv på belos

solovännen  
#119924 Jag byggde en hydraulisk klyvare den blev bra.Sen kollade jag på youtube loggslittingscrew.
många har satt en skruv rakt på axeln på en el motor.Galen som jag är fick jag för mig att jag MÅSTE HA
EN SÅN.Tycker dock inte om iden med el kablar i skogen så bensin får det bli.Nu har jag en en skruv med
ryssgängor alltså felhåll.Jag har en liten BELOS GRAWELY jag tänkte Försöka sätta skruven på den.
HAR NÅN PROVAT?? Problemet är att maskinen är ute i skärgården å jag kommer inte åt den förrän i sommar
Men suget att börja bygga är stort.Jag vet inte ens åt vilket håll axeln snurrar efter växellådan.
KAN MAN KANSKE FÄSTA SKKRUVEN RAKT PÅ AXELN?KAN MAN ÄNDRA ROTATIONS HÅLLET MED BACK å FRAM.
Man blir väl tvungen att lyfta upp hjulen i luften???Har svets å tillgång till svarv.å e van att få ont.
Jag är medveten om att skruvar är farliga.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: klyvskruv på belos

totte  
#119988 Finjns bara en vettig sak att göra med en klyvskruv, se till att den kommer till skroten och blir nedsmält fortast möjligt.

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

axwell  
#120010
totte skrev:Finjns bara en vettig sak att göra med en klyvskruv, se till att den kommer till skroten och blir nedsmält fortast möjligt.


Ett vettigt förslag, det klubbar vi!

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

solovännen  
#120226 Jag vet jag vet.Men jag försöker få lite sjukledigt eller pension :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: klyvskruv på belos

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120301
solovännen skrev:Jag vet jag vet.Men jag försöker få lite sjukledigt eller pension :P

Eller snarare bli kund hos Fonus 8-x

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

belos  
#276763 hur gick det med klyvskruven?har fått tag på en jag också till min belos,hur gjorde du?

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

spiddemannen  
#277258 Såg nån liknande spets på blocket, kanske är det en sån här?
http://www.blocket.se/jonkoping/Borrspe ... w=1&last=1

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

belos  
#277259 jo de t är en sån.men problemet är hur man ska driva den med belosen.har funderat om en vinkelväxel från gräsklippar paddan skulle fungera.

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

Blivande snickare  
#277273 Men snälla vänner, tycker ni verkligen att det är värt att riskera både liv och lem för några vedklabbar?
Skrota skruvarna och alla idéer om dessa å köp hellre fast en liten kinesklyv från jula/ motonet men byt oljan efter några timmar så har ni en god och relativt säker vän i många säsonger framåt.

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

tallen100  
#277279 Skruvat.

Användarvisningsbild

Re: klyvskruv på belos

totte  
#277303 En av de vansinnigaste idéerna hittills. "se till att den kommer till skroten och blir nedsmält fortast möjligt." skrev jag, här verkar det snarast vara fråga om härdsmälta. Ursäkta mitt något beska omdöme, men skruvklyvar skall endast användas fastsatta på t ex grävaggregat eller liknande. I övrigt bör dom utrotas.

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

belos  
#277307 det är liksom bara driften som blir annorlunda.
blir precis som en kinesklyv från jula.eller hur?

Avatar Fallback

Re: klyvskruv på belos

olli  
#277314 Håller med Totte! Skrota skiten innan nån blir skadad! 😡 😈

Användarvisningsbild

Re: klyvskruv på belos

totte  
#277329
belos skrev:det är liksom bara driften som blir annorlunda.
blir precis som en kinesklyv från jula.eller hur?


Nä en kinesklyv från Jula har inte skruv, det är en vanlig hyrdaulklyv, skruvklyvar får inte säljas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).